Bij een originele motor / carburatie is de carterventilatie aangesloten op het inlaat systeem. Zo worden carterdampen afgevoerd via het inlaat systeem.
Bij veel tunings projecten / dress-ups wordt de carter ventilatie extern gemaakt.
Vaak om een aantal redenen:
- ziet er cool uit
- bij gebruik van bijvoorbeeld open K&N filters is er geen mooie aansluiting van de carterontluchtingsslang mogelijk
- je wil bij een high performance motor geen vervuiling in je inlaat traject vanwege de oliehoudende carter dampen.
- met verhoogde prestaties van de motor en sportieve rijstijl neemt ook het risico toe op het meekomen van een "lepeltje jus" met de carterdampen. Dan zou bij origineel systeem een gloeps olie in de verbrandingskamer komen met gevolgen als slecht werkende bougie of zelfs een hydro-lockup met als resultaat een kromme drijfstang. Voor het afvangen van het lepeltje jus kan het best een oil catch tank ingebouwd worden.
- ook bij afkoelen van de motor heeft het filter een functie: De uitgezette warme lucht in de motor koelt af en krimpt daardoor. Er vindt dan een luchtstroom plaats die motor in gaat. Deze lucht moet vrij zijn van vuil.
Zie hieronder een voorbeeld van oil catch tank en filter
- Login of registreer om te reageren
RE: carteronluchtings filter
Ingediend door tonpenders op di, 24-11-2009 19:13
hallo allemaal,

ik wou even vragen wat nu de toegevoegde waarde is van een carteronluchtingsfilter is zoals men ze verkoopt bij een van de sponsoren hiernaast.
ik ben sowieso van plan om hem te kopen omdat het er best mooi uitziet volgens mij, heeft iemand toevallig een foto van zijn/haar motorblok met zo'n filtertje?
, Ton