Cebora Bravo 155 Combi; ervaringen?

RE: Cebora Bravo 155 Combi; ervaringen?

Hallo medewegpiraten,

Ik heb net mijn vakantiegeld binnen en wil dit nu meteen om gaan zetten in gereedschap. :9
Nu heb ik bij Rustbuster een mooi aantal lasapparaten gezien en mijn keus valt eigenlijk op de Cebora Brave 155 Combi.
Ik heb nog nooit van mijn leven gelast, maar ik wil gewoon goed gereedschap aanschaffen in plaats van rotzooi.
Wie heeft er hier ervaring met dit soort apparaten?
Wat kun je er wel en wat moet je er vooral niet mee gaan lassen?
En last but not least; is het ook nog een beetje kwaliteit wat ik wil kopen?
Alvast bedankt voor de info!

Is een goed apparaat en erg gebruiksvriendelijk.
(heb zelf ook een Cebora) En zeker geschikt voor werkzaamheden aan je Mini.
Ik heb er goede resultaten mee behaald met laswerkzaamheden aan mijn eigen Mini.
Maar zijn kleinere broertje doet niet veel onder. Deze is handzamer en meer dan 200 euries goedkoper.
Kwaliteit van het lassen is niets minder.
Ik raad je af een Einhell te kopen. Deze is moeilijker in te regelen en qua prijsverschil maakt dit weinig uit.

Ik raad je wel aan eerst een lascursus te gaan volgen voordat je straks meer gaten in je mini hebt. :x

grtzz Martin

ook ik las met een cebora 155, prima ding,al heb ik soms wat problemen met de draadaanvoer, er zit nu een hele zware rol op , maar met een kleine rol ging het beter, kan ook aan mij liggen
Voor de rest perfekt voor een mini :)

rolaanvoer heb ik ook last van gehad.
Ik gebruik nu rollen die niet zwaarder zijn dan 5 kilo.
Ook de veerdruk en de vergrendeling speelt hierbij een rol. Ik heb deze iets lichter gezet.

grtzz Martin

bekend verhaal, heb ik ook gehad...

ikzelf heb ook een cebora, alleen is het een pocket mig, 2e-hansie op marktplaats... werkt perfect voor dun miniplaatwerk...

cebora is gewoon een goed merk qua lasapparaten.

Ik zat er ook voor te kijken.
Was van plan een (paar) laslessen te volgen en dan goed gereedschap aan te schaffen waar onder een lasapparaat Cebora Bravo 155 Combi, gebruiken jullie bij het lassen dan ook de Gascilinder?
groetjes

jazeker. Ze zijn wel duur, maar in verhouding met de gevulde lasdraad weer iets goedkoper.
Ook is gebleken dat het lassen met een fles een beter resutaat geeft dan de geulde draad.

grtzz Martin

'los' gas werkt fijner dan gevulde draad vind ikzelf...

je kan wegwerpflessen kopen, ik heb zelf een fles erbij gekregen die navulbaar is. de vraag is hoeveel en hoevaak je gaat lassen, hoe vaker je en wegwerp koopt hoe aantrekkelijker een hervulbare fles is...

Weet iemand ook hoe lang je met zo`n 10 liter fles kan lassen en wat kost het om hem te hervullen?
Gevuld draar is toch hetzelfde als lassen met elektroden?
Kun je met zo`n machien ook bv moeren vastlassen op bouten?

Ik zou zeggen kijk even op de site van Rustbuster.
Daar kan je alle prijzen en meeste info vinden.
www.rustbuster.nl

Gevulde draad en elektrodes kan je niet met elkaar vergelijken. Hoe het wel zit kan ik je wel uitleggen, maar dan begin ik bijna een theorieles lastechniek hier neer te zetten.
Om de verschillen te weten te komen kan je beter een lascursus gaan volgen.

Oja, je kan met dit apparaat ook bouten en moeren lassen. En nog meer ook.

grtzz Martin

Allemaal bedankt voor de informatie!
Van de week maar eens een bezoek brengen aan Rustbuster..... :D

JOEPPIEDEPOEPPIE! Ik heb gisteren bij Rustbuster mijn lasapparaat opgehaald.
Misschien heel raar van mij hoor, maar als ik een nieuw stuk gereedschap heb, wil ik het altijd oppoetsen en midden in de kamer zetten!
En dan lekker heel de avond naar gaan zitten staren.... O+
Vandaag maar eens m`n veerbolcompressor in elkaar gelast, maar dat valt nog niet mee.
Nu gebruik ik de volgende instellingen; de gastoevoer staat bij mij op 4 liter, de draadtoevoer zet ik op 1 en de stroomsterkte zet ik ook op 1.
Is dat goed of moet ik h`m ergens anders op zetten?
Heeft iemand een overzichtje van welke instellingen ik moet gebruiken bij welk materiaal?
Of is het gewoon op de goeie gok?
Wist trouwens niet dat staal zo warm kon worden..... :x

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
De stroomsterkte ligt vooral aan de dikte van het te lassen materiaal, meestal staat de spanning bij mij op stand drie en de draadaanvoer regel ik dan zo, dat hij lekker last(1,5-4,5). Dik materiaal red ik me prima mee maar op welke stand lassen jullie het dunne Mini-plaat? En de proplassen??

Groeten uit het gelderse Hengelo.

draadtoevoer is een beetje een kwestie van gevoel, en de stroomsterkte zou ik voor plaatwerk op z'n laagst zetten. Voor je aan plaatwerk gaat lassen moet je eerst maar een stukje 'proeflassen' op een stukje plaatwerk wat je overhoud of wat er uit is gekomen. en verder.....al doende leert men

proplassen:

5 liter gas toevoer
draad toevoer op zeven
4 trapsschakelaar op stand 3
Lastoorts ongeveer 3 à 4 seconden haaks op het materiaal. ook even aan de andere zijde controleren of de las is doorgesmolten.

Was het app. al ingesteld voor het lassen met gas, anders moet je de polariteit om zetten.

Verder is het toch een beetje gevoel ermee krijgen.
Maak zowiezo eerst even een proefstukje.

Instellingen staan ok op de site van Rustbuster!!!
Misschien moet je je daar eens in gaan verdiepen.

grtzz Martin

Dank voor de reacties; ik zal inderdaad eventjes kijken bij Rustbuster voor de instellingen.
O ja, ik heb het apparaat uit de doos gehaald , in elkaar gezet en ben er mee gaan lassen, dus wat polariteit betreft weet ik niet hoe hij staat ingesteld.

he mensen ,wou even reageren. ik persoonlijk zou nooit zn las wagen kopen. als je iets meer geld bij leg heb je een venvulas wagen, dat is het betere spul, ik las elke dag met zo,n kar .ik heb ook aan een mini gelast maar dat heb ik tig ,gedaan het is strakker en word minder warm .vind ik persoonlijk beter en je zit niet met het probleem dat je draadt niet goeds door stroomt, met vriendelijke groet pieter.

he mini sprite: lekker optijd!! hij heeft hem nu al gekocht :)

maar ik denk dat je geen slechte koop gedaan hebt hoor. lassen moet je leren en als je een mini hebt is het geen overbodige luxe. :P

Een wat voor wagen? Venvulas wagen?
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. :?
Overigens ik vond dit al een aardige uitgave en voor een hobbyist is dit toch een goed machien?

he venvulas is better heeft een betere toevoer van draad dus zit minder snel verstopt je kan het verstoppen ook tegen gaan door betere pit of iets grotere pit gr pieter

:O

Ja, ik heb de Cebora nog steeds en ondertussen er al aardig mee gelast.(halve mini al vervangen)
Ik vind het een prettig apparaat en ook robuust; het pistool is al enkele keren uit mijn handen gegleden en o pde vloer geklettert, maar werkt nog steeds zo als ik h`m kocht.

mini sprite schreef:
he mensen ,wou even reageren. ik persoonlijk zou nooit zn las wagen kopen. als je iets meer geld bij leg heb je een venvulas wagen, dat is het betere spul, ik las elke dag met zo,n kar .ik heb ook aan een mini gelast maar dat heb ik tig ,gedaan het is strakker en word minder warm .vind ik persoonlijk beter en je zit niet met het probleem dat je draadt niet goeds door stroomt, met vriendelijke groet pieter.

Ik vind het een beetje kort door de bocht, jij last elke dag, en je last met apperaten wat ook hun geld weer opleverd, iets wordt gekocht en er mee verdient.
Een Tig- apperaat is erg leuk. Ik heb hier ook veel mee gelast, maar je moet wel weten wat je doet. Het is fijn werk. En aan een ( NOOB ) ( wil hiermee niet schelden hoor ;) ) Kortom iemand die er niet zoveel verstand van heeft, kan dit best leren maar om dan een tig- apperaat aan te schaffen van 2200euro of mischien wel meer. Is een beetje van de zotte.

Ikzelf ga ook de Cebora kopen vandaag of morgen.
Waarom?? Ik heb goede ervaringen met dit merk. Het is een hobby merk dat geef ik eerlijk toe. Maar het woord zegt het al 'hobby'. Met dit apperaat is ( met de nodige kennis ) 100% perfect mee te lassen.
En de prijsklasse is redenlijk aantrekkenlijk. Voor genoeg geld heb je goed gereedschap.
Met de Cebora kan je het dunne plaatmatteriaal lassen van de mini, maar je kan ook overgaan tot dikker matteriaal. Als je een prijsklasse lager gaat, de echte hobby apperaten van 300euro. Zal je niet verder komen dan klein las werkzaamheden.

Kortom mijn mening. En ook ik heb 2,5jaar non-stop gelast (op school wel te verstaan) En bij Van Lent de grote jachtschepen bouwers :P .

De Cebora 155 is een uitstekende keuze!

En over gevulde draad.
Gevulde draad bestaan uit een opgevouwen lasdraad, waar geen gas in zit. Maar witte poeder.
Deze poeder zorgt ervoor dat de las die je maakt niet porreus wordt. Dit wordt gebruikt door lassers die buiten lassen. Omdat als je met gas last. En dit stroomt uit de mond van je lastorts om je las te beschermden tegen de zuurstof in de buitenlucht. Dit waaid buiten weg waardoor je kleine putjes in je las krijgt. Daarom gebruikt men buiten gevulde lasdraad.
Je krijgt een beter kwaliteit met een gasfles, dit is complexer en geeft een betere toevoer dan de gevulde lasdraad.

En zoals een vader van een vriend van mij zei (55jaar lasser is die)

Als de gevulde lasdraad hetzelfde als het ei van collumbus was. Dan had geen 1 bedrijf meer gasflessen verkocht om te lassen :)
Een goed apperaat, voor het goede geld d:)b

Als verkoper van Cebora heb ik hier niks aan toe te voegen! Een super apparaat voor een goede prijs :)

dree-cool schreef:
Als verkoper van Cebora heb ik hier niks aan toe te voegen! Een super apparaat voor een goede prijs :)

Waar verkoop jij die dan? Was me al aan het orienteren voor een nieuw lasapparaatt en kwam al snel uit bij rustbuster?! Jij woont wat korter bij :D