Choke...???

RE: Choke...???

Mijn choke blijft niet hangen.
Als ik hem uittrek dan blijft hij niet in de juiste stand staan en schiet vanzelf weer terug(errug vervelend).
Ik had gehoord dat ik 'm dan een kwarslg moet draaien, maar dat lukt niet alleen de kachelstang kan ik draaien .

Wie o wie weet hoe het zit..????

RE: Choke...???

da is een welbekend probleem bij de choke van de mini... enige remedie is een nieuw binnen en buitenkabel (worden samen verkocht)...

Met een wasknijper kan je je choke open laten staan tussen de knop en dshbord zetten en je kan in ieder geval je choke gebruiken...

RE: Choke...???

De nokjes zijn versleten waar je choke kabel inzit, en dan bedoel ik dat wat op de afdekplaat zit gemonteerd, waardoor het stangetje van de choke kabel niet meer vastgrijpt bij een kwart slag draaien.

De kachel kraan blijft uit zijn eigen hangen, en is dikker als de gas en choke kabel een soort ijzeren draad. Die hoef je geen kwart slag te draaien heb ik nooit gedaan.

RE: Choke...???

Niets ernstigs dus, alleen erg lastig, sturen,schakelen,choken in in beweging.

Dus met een nieuwe binnen en buitenkabel moet het probleem verholpen zijn.???

RE: Choke...???

packed as hell schreef:
Dus met een nieuwe binnen en buitenkabel moet het probleem verholpen zijn.???



Klopt. Is niet zo'n leuk werkje helaas... Niet alle choke kabels zijn 1/4 slag te draaien trouwens. Een aantal gaan ook gewoon wat zwaar (tegen terugschieten), en hebben kogeltjes die "pre"sets vormen...

RE: Choke...???

Lastig of niet , tochmaar proberen.
Een goeie choke is wel prettig.

Dank u

RE: Choke...???

Mijn choke kabel is versleten en slaat ook iedere keer terug. Ik ben momenteel bezig met het vervangen van deze.

Wie weet hoe ik de oude choke kabel in zijn geheel eruit kan halen? Aangezien hij bij het dasboard vast zit met een boutje. Ik ben nog niet zo mini ervaren en heb geen flauw idee hoe deze vervangen kan worden. :+)

Wie kan mij helpen! :?

RE: Choke...???

Als je buitenmantel nog goed is, dan hoef je alleen de binnenmantel te vervangen. Dat is de makkelijkste oplossing.

Anders de binnenmantel eruit halen. Met je vingers het boutje losdraaien aan de achterzijde. Buitenmantel verwijderen en de nieuwe in omgekeerde volgorde weer aanbrengen.

RE: Choke...???

helemaal volgens de beschijving van bengeltje, maarrr ik zou de kachel ff laten zakken, met een schroevedraaier van onder het bedieningspaneeltje naar boven, zit een schroefke in de onderste dashboardrand...

als je kachel omlaag is, niet starten, je gaspedaal is dan ook helemaal ingedrukt namelijk...

RE: Choke...???

De manier van Bengeltje wilde niet lukken, de bout is met geen mogelijkheid los te draaien. Zal het dan nog eens proberen d.m.v. het losdraaien van de kachel. Maar creëer je hierdoor nou zoveel meer ruimte dan?

RE: Choke...???

het is toch een moer waar die choke mee vast zit?

RE: Choke...???

Sorry, is idd een moer. Ben nog wat afwezig door afgelopen weekend.

RE: Choke...???

Ik krijg hem er nog steeds niet uit, ondanks de bovenstaande aanwijzingen!

Wie heeft de ultieme tip! De choke is (als het goed is ;) )het enige wat mij er nog van weer houd om te rijden in mijn nieuwe oude mini xD

default

RE: Choke...???

Er zijn trouwens 2 types van choke kabels. 1tje met de moer en eentje met een soort schuifje om de kabel heen. De laatste wordt met een soort 3/4 maan constructie tegen verdraaiing gebruikt. Deze zit dus met een schuifje vast achter het knoppenpaneel.. Moet je naar onder trekken dacht ik, je kan er het beste bij door de kachel te laten zakken inderdaad:)

RE: Choke...???

Bij mij zit er idd een moer achter, de kachel heb ik ook al laten zakken. Dit zorgt wel voor meer ruimte.. maar hij is met geen mogelijkheid los te krijgen.

Kan ik onderste gedeelte van de dashboard er niet gewoon uithalen? En dan bedoel ik het gedeelte met de schakelaars erop, choke etc.

RE: Choke...???

Dat plaatje zit met de choke en kachelverstelling vast.

RE: Choke...???

ja als het goed is zit deze aan de linkerkant en rechterkant vast met moertjes achter die onderste rand... Ik heb zelf de budget versie van dat paneeltje waar je ook schroefkopjes ziet aan de buitenkant, bij de "luxere" versie die in de meeste mini's zit zie je die niet.

RE: Choke...???

Ik heb het al voor tijdelijk opgelost. Choke zit nu via een plaatje aan het stuurhuis bevestigt. Vandaag geprobeerd te starten. Dit ging bij de 2x starten. Wel had ik totaal geen vermogen, motor sputtert en valt uit, maar is wel iedere keer te starten

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik ben nog niet tevreden over hoe de choke bevestigt is bij de cab. De choke moet door een buisje voordat je het binnendraad aan de cab. bevestigt. Alleen gaat de buitendraad telkens los van dit ene buisje, is dit niet te bevestigen? En is het ook een idee om een rubbertje te bevestigen aan de buitenkabel en de (ijzeren) tussenwand?

Alvast bedankt!

default

RE: Choke...???

Misschien totaal over het hoofd gezien, maar je hebt ook een slang lopen aan de linkerkant (als je voor de auto staat en in de motorruimte kijkt) van je carburateur. Deze loopt over het spruitstuk naar het blok. Deze zorgt voor vacuum en hierdoor blijft je motor onder een goede atmospherische druk.

Is deze slang niet aangesloten valt de motor snel uit als je geen gas bijgeeft of de choke genoeg uittrekt.

De slang is ongeveer een cm dik en behoorlijk flexibel.

Rene

RE: Choke...???

Ik heb een vraag m.b.t. het type chokekabel, misschien weet iemand van jullie welke ik heb. De buitenmantel is redelijk beschadigd en ik wil hem eigenlijk vervangen. Het is de choke van mijn '92 carburateur Cooper.

Mijn chokekabel heeft een knop gevormd zoals die van de verwarming, met een 'ventilator' logootje erop, maar dan zonder de tekst 'lock'. Hij heeft een kunststof aansluiting waarmee hij met een klemmetje in het switchpaneeltje vastgezet wordt, ook zit hier een aansluiting voor de kabelboom op, maar die was niet in gebruik. Bij het uittrekken van de kabel klikt hij via het nokjessysteem in bepaalde standen vast en de totale lengte is ongeveer 81cm (32").

Ik was even kwijt waar ik hem gelaten had, dus toen ik laatst bij een van de sponsors hiernaast was kon ik hem niet laten zien. Uit de bovenstaande beschrijving kwam enkel: "Die bestaat niet" :o. Hij heeft voor mij gezocht in de Rover catalogus en enkel de metalen verbindingsversies met 'ventilatorknop' of kunststof versies met een rare knop met een tekening van een klepje erop zouden verkrijgbaar zijn.
Inmiddels istie er weer, en hier zijn de foto's:

Frontaal:


Overzicht:


Weet iemand wat dit voor variant is?

Groeten,

Peter

RE: Choke...???

een latere buitenkabel met een oude binnenkabel, zeker niet orig voor jou bouwjaar en als combi niet orig voor geen enkel bouwjaar...


owjha ik zou nog kijken voor een achterkabelboompje...

RE: Choke...???

Het kan zijn dat je de MCR105 hebt, maar dat is een nummerwijziging naar de SBF10031 welke nog gewoon te koop is maar is net even anders qua uitstraling. Als je percee je orginele er in wilt hebben moet je contact opnemen met Moss Europe Ltd , die hebben de MCR105 liggen (maar ik weet niet zeker of dit dan wel de goede is).

Suc6

RE: Choke...???

@Red Flame:
Suggestie van de sponsor was ook net als wat je zegt dat het een zelfgemaakte combo zou kunnen zijn. Alleen het is zo'n nokjes-type (ratchet?) wat dacht ik bij de kunststof houder hoort, en het busje achter de knop is bij deze constructie nodig. Het zorgt er hier voor dat als de choke helemaal ingedrukt is, de connector voor de kabelboom geen verbinding maakt. Je zou dit op een lampje kunnen aansluiten wat brandt wanneer je je choke uitgetrokken hebt.
Het ziet er ook niet naar uit dat er aan de knop gehobbyd is om die over te zetten, wat dat betreft zou ik haast denken dat dit toch allemaal bij elkaar hoort.

Ik weet ook niet welk type choke origineel in mijn '91-er hoort. Het paneeltje heeft i.i.g. het grote gat met de platte kant voor de kunststof houders. Bij voorkeur zou ik deze vervangen door een paneeltje voor 5 schakelaars, maar die hebben voor zover ik ze gezien heb ook altijd het grote gat voor de choke.

@Vlassie:
De SBF10031 heb ik inderdaad gezien, dat is die met de 'rare' knop en de tekening met het klepje. Volgens mij is deze 36" en heeft hij geen kabelboomverbinding en zou dus toch net even een ander type zijn. De verbinding kan natuurlijk uitgefaseerd zijn aangezien hij toch nergens op aangesloten zat, en ik er ook geen lampje voor in het dashboard heb zitten...
Iemand uberhaupt een lampje wat gaat branden als je je choke uittrekt?

RE: Choke...???

Toeval?
Zit ik vandaag in onze 'nieuwe' 88er even starten, choke aan he dat is raar:

'Classic' knop maar met 'modern' klik systeem (vaag te zien op de foto). Lijkt dus toch dat dit een origineel systeem is!!

RE: Choke...???

Dr.Who
Ik heb je verhaal gelezen, maar wat is nu het probleem? Zoek je nu precies dezelfde knop combinatie of een andere passende oplossing? Of zoek je alleen meer info over de knop?
Ik heb hier nog meerdere verschillende paneeltjes en knoppen liggen, ik heb alleen nog niet gekeken of de kabels nog goed zijn. 8)

RE: Choke...???

Mijn buitenkabel is redelijk beschadigd, vandaar dat ik hem wou vervangen. Toen ben ik gaan zoeken, en bleek het dus iets lastiger dan verwacht, vandaar nu de nieuwschierigheid :)
Ik wou zo'n type omdat het een zelfde model is als die van de verwarming, en ik heb zo'n moderne bevestiging nodig vanwege het 'gat met de platte kant' in het paneeltje. Ik zou een normale nieuwe kunnen halen, en daar de buitenkabel van gebruiken en die eventueel inkorten mocht die te lang zijn.
Nu zat ik alleen nog te bedenken of ik iets kan met die aansluiting voor een waarschuwingslampje, maar ik heb er geen passende plek voor in het dashboard, dus ik denk dat ik het er maar bij laat (ook nooit gemist trouwens).

RE: Choke...???

Heb vandaag even gekeken, ik heb er nog 2 liggen van dat type, dus als je nog zoekt stuur je maar een PB. 8)