Cilinder schade na revisie

RE: Cilinder schade na revisie

Mijn 998 is ongeveer 8000km geleden volledig gereviseerd. Omdat ik een olie lekkage had en veel problemen had met pingelen heb ik vandaag mijn blok eruit gehaald en gesplitst.

Punt is was dat er zeer veel koolaanslag op de zuigers zit. Het ergste is dat alle cilinderwanden beschadigd zijn. Gladde plakken zijn aan beide kanten ontstaan in alle cilinders. Heeft iemand een iedee wat de oorzaak kan zijn. Revisie heb ik deels door een professioneel revisie bedrijf laten doen. De zuigers waren nieuw eerste overmaat. Er is geen slijtage te zien op de zuigers.

http://i213.photobucket.com/albums/cc17 ... G_1540.jpg

http://i213.photobucket.com/albums/cc17 ... G_1552.jpg

RE: Cilinder schade na revisie

Wat voor olie heb je gebruikt tussen het opnieuw inrijden en nu het weer uiteen nemen?
Die gladde plekken zijn op zich niet echt problematisch, maar het lijkt erop dat het spul schraal draait.
Wat was je oliedruk?
Heb je je gehouden aan een inrijperiode en zo ja hoelang?
Koolaanslag op de zuigerbodem zou in principe niet mogen; heb je de kop zelf gedaan en zo ja wat dan allemaal of is deze ook professioneel gereviseerd?
Pingelen kan door ontsteking komen natuurlijk maar ook door gloeiende koolresten op de zuigerbodem/ verbrandingskamer.

RE: Cilinder schade na revisie

Inrijden heb ik 1000km gedaan op 20w50 minerale castrol olie. oliedruk heb ik niet gemeten. Lagerschalen zien er wel goed uit. pingelen heb ik een tijdje. het is een hoge druk blok en de kop en blok zijn destijds gevlakt.

blok is gehoond en geboord door revisie bedrijf. kop heb ik ook laten doen (incl nieuwe kleppen)

RE: Cilinder schade na revisie

Heb je het spul alvorens alles in elkaar te zetten nagemeten ?

RE: Cilinder schade na revisie

Hoe ziet de kop er uit?

Pingelen zal inderdaad wel met die koolafzetting te maken hebben, vraag is wat daarvan de oorzaak is? Olie langs de kleppen? Te rijk afgesteld?

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Cilinder schade na revisie

Hoe zag de olie eruit die eruitkwam?

Dennis

RE: Cilinder schade na revisie

Ik ga alles nog meten. kop is zwart maat niet extreen. Zuigers hadden een hele dikke laag kool. kop is 100% gereviseerd met nieuwe klepgeleiders met nieuwe kleppen. maatvoering geen idee omdat de koo uitbesteed is. afstelling zal wel de oorzaak zijn..... ik ga eerst alles schoonmaken en meten, dan het plan maken hoe verder.

RE: Cilinder schade na revisie

Olie was normaal zwart. tussen de vingers bruin. Niet anders dan anders

RE: Cilinder schade na revisie

Dat we naar een aantal jaar gebruik (lees: slijtage) overstappen op 20W50 in een Mini is algemeen bekend; het helpt de oliedruk en bovendien wordt het agregraat een stuk stiller.
Maar het lijkt me dat in een nieuw/ gereviseerd blok je beter 10W40 kunt gooien zoals de fabrieksmanual aangeeft; het is dunner en komt eerder daar waar het wezen moet bij koudstart.
Misschien dat dit invloed heeft gehad..?
Beetje koffiedik-kijken als de rest niet duidelijk is...

RE: Cilinder schade na revisie

Ik vind het wel bijzonder dat je aangeeft dat er geen slijtage zichtbaar is op de zuigers. Als ik die slijtagesporen zo bekijk, lijkt het erop dat je met kantelende zuigers hebt gereden. Dit kantelen kan worden veroorzaakt door een te grote speling tussen de cylinders en de zuigers. Dat veroorzaakt mede een slechte afdichting van je zuigerveren, met olieverbruik/roken en koolaanslag op je zuigerbodem als gevolg.
Heb je deze sporen op alle cylinders ?

Het feit dat je het reviseren door een professioneel bedrijf hebt laten doen zou een geruststelling moeten zijn, maar is geen garantie dat het ook perfect gedaan is. Als je daar nog enige vorm van garantie hebt gekregen, zou ik mij als eerste bij dat bedrijf vervoegen met deze foto's.

Oliedruk is uiteraard ook van belang, ik zou in eerste instantie in een gereviseerd blok ook 10W40 gebruiken, maar ik geloof niet dat het gebruik van 20W50 hier de oorzaak van kan zijn.

RE: Cilinder schade na revisie

Helaas heb ik meer problemen gehad met het revisiebedrijf op twee scheepsdiesels. Daar ga :D ik zeker niet terug. ik heb nog een ander blok dat ik ga opbouwen. tja meningen zijn verdeeld over de olie. belangrijkste is minerale olie te gebruiken bij inlopen. gisteren de zuigers gereinigd. geen enkel spoor van slijtage, vreemd

RE: Cilinder schade na revisie

Vanuit Aalsmeer kun je gemakkelijk met het spul naar cruquius. Daar zit een goed revisiebedrijf die je zeker kan helpen met het probleemanalyse verhaal en de oplossing. Te rijk mengsel kan best de oorzaak zijn als je het mij vraagt. Benzine spoelt en breekt de smerende werking af. Daarom is afstelling ook zo belangrijk, zeker bij een gereviseerde motor...

RE: Cilinder schade na revisie

Weet je ook hoe die heet?

RE: Cilinder schade na revisie

zie pm. ivm forumregels