Cilinderklep aan diggelen

RE: Cilinderklep aan diggelen

Afgelopen week ff een rondje weze rijden in de mini.
Rijd ik bijna thuis aangekomen de straat in, en dan ineens tik met als gevolg veeeeeel rook en vermogens verlies. In eerste instantie dacht ik dat de koppaking het begeven had. Nadat ik de kleppendeksel er af had gehaald blijkt tot mijn grote schrik dat de inlaatklep van de 1e cilinder comlpeet is afgebroken.
Wie weet een goed revisie bedrijf voor cilinderkoppen in de omgeving van tilburg. Heeft iemand enig idee want dit aan pleuro's gaat kosten.

de groeten

Dennis P

RE: Cilinderklep aan diggelen

Heb je het kopje al los? Hoe ziet de zuiger die de klep kapot gestoten heeft eruit? Heef het drijfstanglager van die zuiger de boel overleeft? Wat is de oorzaak van het losraken van de klep (klepveer kapot, wigjes op klepgeleider verdwenen, etc). Een koprevisie is niet zo duur, maar een ander kopje van de sloop laten reviseren is waarschijnlijk goedkoper. Dit kan je misschien zelfs zelf doen, behalve het vlakken. Je oude kop heeft toch een oplawaai gehad, een stalen klep breekt niet zomaar.
Meld maar even hoe de binnenkant van de motor eruit ziet als je de kop los hebt.
Succes,
Hugo

RE: Cilinderklep aan diggelen

gecondoleerd..

jeb hebt dikke kans dat je zuiger naar zijn grootje is.

is het een 1275 of een 998?

RE: Cilinderklep aan diggelen

Halee

Nou t is een geluk bij een ongeluk. De klep is compleet verbogen en aan de bovenkant afgebroken. Ook de klepgeleider is naar de knoppe. Gelukkig is de zuiger onbeschadigd evenals de cilinderwand. Ik denk dat het probleem bij de klepveren heeft gelegen. Ik heb namelijk een 286 nokkenas en 1.5 rockerset maar geen geen dubbele klepveren. Ik denk dus dat de klep te langzaam terug is geschoten door te zwakke veerspanning.
Als iemand anders nog mogelijke oorzaken zou weten dan hoor ik het graag. Ik zal terzijner tijd wel ff een paar fototjes posten hoe t er uit ziet.

De groeten

Dennis P

RE: Cilinderklep aan diggelen

Heb op het werk bij een MG B lepeldeur de kleppen moeten stellen, maar er was 1 klepveer gebroken!

Maakte je toen veel toeren ofzo?

RE: Cilinderklep aan diggelen

het zou kunnen dat met de combi van nokkenas en 1,5 rockers je te veel lift hebt voor de veren en de veren "binden"( bij gebrek aan een nederlands woord/ingedrukt zijn totdat ze hemeaal (of bijna)in zitten) is de veer aan gort??.

Je zal ook niet veel speling tussen zuiger en klep hebben (zeker niet als je kop vaker gevlakt is) met een 286 en 1,5's dus als ze beginnen te drijven gaat het snel fout.

andere oorzaken zou ik niet kunnen bedenken ,tjah distributie ketting geknapt maar dan loopt hij niet meer.

RE: Cilinderklep aan diggelen

De veer is niet aan gort, tenminste hij is niet gebroken. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de veerconstante niet meer goed is doordat ie compleet is ingedrukt en onder een extreme belasting is komen te staan. Ik wil waarschijnlijk op alle kleppen nieuwe (dubbele) veren laten zetten. Hopenlijk gebeurd me dit euvel dan niet nog een keer.

Heeft iemand enig idee wat een revisie van een klep kost?

Mvg

Dennis

RE: Cilinderklep aan diggelen

is de zitting beschadigd?.

als die nog netjes is valt het werk en dus de kosten op zich mee.

je moet er dan de oude geleider uitpersen (met zo'n hydraulische garage pers en een pen/drevel die je gedeeltelijk in de geleider zet,uitslaan schijnt ook te kunnen maar volgens mij is dat een beetje lomp) en een nieuwe er in persen en dan je klep inslijpen.



dat laatste kan je zelf..( beetje geduld en een stokje met zuignap.

ik kan mij zo iets herrinneren dat zorro nog een MG metro kop heeft liggen..wellicht een idee?

RE: Cilinderklep aan diggelen

en hoe is dat nu afgelopen ? :?

RE: Cilinderklep aan diggelen

Halee,

Ik heb de cilinderkop weg gebracht. Hij wordt nu compleet nagekeken (alle klepzittingen en kleppen) De kapotte klep en klepgeleider worden vervangen door nieuwe. Ze vlakken hem ook nog. Kosten hiervan zijn 125 euro dus dit valt me nog mee. Tevens monteren ze nu dubbele klepveren.

Morgen is ie klaar en kan ie weer gemonteerd worden.

Het weekend weer bloazen,

Groeten

Dennis

RE: Cilinderklep aan diggelen

Zo de hele mikmak is weer gemonteerd. Het spul gast weer naar wens. Alleen bij lage toeren loopt ie nog niet geheel lekker soepel. Ik denk dat de onsteking nog niet goed op tijd staat. Weet iemand of het stotteren hierdoor veroorzaakt wordt of dat dit door te rijke afstelling van de carb komt.

Wie kan er helpen.


Gr

Dennis P

RE: Cilinderklep aan diggelen

hoi ik neem aan dat je de carb er gewoon hebt afgeschroeft dus daar zou ik het vooralsnog niet in zoeken.

lekt het slangetje van de vacuum vervroeging niet..dat als die dat doet loopt hij ook als bagger bij lage toeren.

RE: Cilinderklep aan diggelen

Ik heb inderdaard de carb er gewoon afgeschroefd en er niets aan gedaan. Maar dat slangetje van je vervroeging dat werkt toch pas als je hoger in je toeren komt. Ik heb begrepen dat ie dan wat vroeger z'n ontsteking krijgt (vacuum vervroeging). Ik heb nou net het probleem dat ie bij hogere toeren wel goed loopt alleen het traject tot hogere toeren stottert ie.

Wat is er aan de hand.

Groeten


Dennis P

RE: Cilinderklep aan diggelen

nee de vacuum vervroeging (die werkt op onderdruk in de inlaat en die heb je alleen bij weinig 'gas') doet de vervroeging op lager toeren..de rest gaat via centrifugaal.

trek het slangetje er maar eens af..

RE: Cilinderklep aan diggelen

Ah zo. Dan zal dat waarschijnlijk wel het probleem zijn. Ik zag gisteren dat bij de aansluiting op de carb het slangetje een scheur heeft. Dit zal dus waarschijnlijk wel lekken waardoor ie bij lagere toeren en het optrekken wat stottert.

Gaan we vannavond ff checken of dit de oorzaak is.

Groeten

Dennis P