Cilinderkop

RE: Cilinderkop

Beste minivrienden,

Ik heb onlangs een tuimelaar gekocht, nu wou ik deze monteren maar toen zag ik dat het midden van de tuimelaar niet overeen komt met het midden van de klep (Zie foto).
Kan het zijn dat deze tuimelaar voor een 1000 cilinderkop is ipv een 1275.
Heb nu een standaard 1275 metro cilinderkop (12G940).

link

link

Met vriendelijke minigroet,

Nick

default

RE: Cilinderkop

Is dit bij alle kleppen zo, of alleen bij deze twee ?

RE: Cilinderkop

Hallo Belske,

Dit is bij alle kleppen.

link
link
link
link
link

Maar zit er verschil tussen een 1000 en een 1275?

Mvg Nick

default

RE: Cilinderkop

Als ik de foto's bekijk zit er schijnbaar wel verschil tussen een 1275 metro kop en een 1000 of 1100 kop van een minimotor, en zo te zien zit dat in de plaats van de doorvoering van de kleppen in de kop.
Deze liggen ten opzichte van de bevestigingsbouten van de tuimelas op een andere plaats dan die van een 1000 kop.
Om de tuimelaars goed boven de kleppen te krijgen moet je volgens mij de bijpassende as en tuimelaars hebben van de 1275 kop.
Een andere manier is om de tuimelaars te verschuiven op de as door een ring te plaatsen tussen de tuimelaar 2,4,5 en 8 en het montageblok waar hij tegen aan ligt, en dan zul je van de tuimelaars 2,3,6 en 7 iets weg moeten slijpen van de kant waarmee hij tegen het montageblok ligt, maar dat zou ik niet doen.
Ik zou op zoek gaan naar een complete tuimelaaras van een 1275 metro motor.
Ik heb ook nog even de afstand gemeten tussen de buitenste bevestigingsbouten van de tuimelas en de binnenste bouten van een 1000 en 1100 kop, en deze is 75 mm op het hart van de bouten.
De afstand tussen de twee binnenste bouten is 78 mm.
Als dit niet overeen komt met jouw kop dan zit er wel verschil in de kop van een 1275 en een 1000 en dan kun je de tuimelas van de foto's in principe niet gebruiken.

succes.

RE: Cilinderkop

Bij mij is het 76-78-76 h.o.h.

Dus is deze tuimelaar voor een 1000 of 1100?

Mvg Nick

default

RE: Cilinderkop

Dat is maar één mmm verschil op de buitenste bouten en dat kan niet die afwijking opleveren die ik bij jouw zie.
Dan zou de afwijking kunnen komen, zoals ik al zei, door de plaats waar de klepzittingen zitten.
Als die afwijkt van een 1000 kop dan krijg je het probleem waar jij mee zit en dan heb je de tuimelas nodig die bij dat type kop hoort.
Als je een 1000 kop hebt zou je dit kunnen controleren door de afstand te meten tussen de kleppen en dit te vergelijken met de 1275 kop.
Als je geen kop hebt om te vergelijken dan zou je even lang kunnen komen met de 1275 kop want ik heb nog wel een kop en tuimelassen liggen om te vergelijken.
Van Ospel naar Maasbree is wel te doen denk ik.
Ik hoor wel,

Groeten, Loek.

RE: Cilinderkop

ik heb anders nog wel tuimelaars voor een 1275 motor!!

Mvg Danny

RE: Cilinderkop

Hoeveel zitten ze er naast? Bij sommige motoren hoort dit zodat de kleppen iets roteren elke keer dat ze geopend worden. Dit om inslaan van dxe kleppen te voorkomen.

RE: Cilinderkop

Mijn 1:5 rollertips hebben een linker en rechterkant, de roller zit niet 100% in het midden van de rocker zelf. Initieel had ik eenzelfde beeld, maar nadat ik ze van plek gewisseld had op de as kwam het geheel toch weer goed overeen.

RE: Cilinderkop

Hallo Spherix,

Dus als ik het goed begrijp moet ik een keer de tuimelaars van plaats wisselen?

Mvg Nick

RE: Cilinderkop

maar volgens mij zijn er geen linkse er rechtse als ik ze vergelijk.

RE: Cilinderkop

Als ik zo de foto's bekijk zitten ze er echt te ver naast. Om een klep te roteren zitten ze minder dan 1mm uit het midden.

RE: Cilinderkop

Ja klopt dacht ik al, ik denk ook eerlijk gezegd dat die dan van een 1000 is.

Jammer.