cilinderkop verwijderen

default

RE: cilinderkop verwijderen

even een vraagje.

ik was deze morgen subframe en motor aan het verwijderen en ik dacht laten we die cilinderkop er ook maar eens af doen dan kunne we zien hoe het daar eruit ziet.

draai ik de 4 moeren los aan één kant van de cilinderkop en toen dacht ik nu komt hij wel los.
niks hoor. een paar keer dan maar op geklopt met de hamer.
geen beweging
kruipolie en roestverwijderaar erop en ertussen gespoten.
geen beweging

weet er iemand of ik mischien dan nog bouten of moeren ben vergeten???
(ik heb maar 4 moeren langs een kant losgedraaid)
of zit die cilinderkop soms nog ergens anders vast?

RE: cilinderkop verwijderen

misschien is het een idee om eerst alle bouten los te draaien en dan nog es te proberen het hoort er volgens mij gewoon af te kunnen.

default

RE: cilinderkop verwijderen

het zijn toch gewoon 4 moeren waarmee de cilinderkop vastzit op het cilinderblok?
of zitten er nog ergens bouten?

ik zou het toch maar vreemd vinden als ik er zo heb naastegekeken.

RE: cilinderkop verwijderen

Het zijn 9 (soms 11) moeren die je moet los maken. Dit moet ook in een bepaalde volgorde gebeuren.

RE: cilinderkop verwijderen

Kloppen met de hamer helpt echt niet?

De cilinderkop zit met meer moeren vast dan je denkt.
Haal het kleppen deksel er maar ééns af dan kom je er wel achter waarom de kop er niet vanaf gaat.

plopper de plop hij is toch niet kapot :?

RE: cilinderkop verwijderen

marc26 schreef:
Het zijn 9 (soms 11) moeren die je moet los maken. Dit moet ook in een bepaalde volgorde gebeuren.



Zijn er inderdaad 9, maar moet je losmaken ook in bepaalde volgorde doen? Vastmaken moet in ieder geval wel in een bepaalde volgorde.

RE: cilinderkop verwijderen

het zijn er inderdaad minimaal negen op de site van minimania.com heb je links een afbeelding met rover parts catalog als je die aanklikt krijg je een index waarna je op engine moet klikken en dan spreekt het wel voor zich.

RE: cilinderkop verwijderen



Dit is de volgorde.

default

RE: cilinderkop verwijderen

ah ik zie het al welke ik vergeten ben

bedankt (het waren de middenste)

RE: cilinderkop verwijderen

Als je nu verstandig bent laa je eerst even de cilinderkop op vlakheid controleren want het is niet uitgesloten dat deze krom trekt als je op deze manier je cilinderkopbouten los haalt.

RE: cilinderkop verwijderen

als je alle kopbouten losgedraait hebt krijg je je kop nog niet los, er zit aan de achterkant van je cilinderkop een rubber slangetje die je blok met de kop verbind voor koelvloeistof.

als je die slangklemmen niet losdraait heb je grote kans dat je de kop er niet vanaf krijgt...

RE: cilinderkop verwijderen

Red Flame schreef:
als je alle kopbouten losgedraait hebt krijg je je kop nog niet los, er zit aan de achterkant van je cilinderkop een rubber slangetje die je blok met de kop verbind voor koelvloeistof.

als je die slangklemmen niet losdraait heb je grote kans dat je de kop er niet vanaf krijgt...




Na land Kl*te zag ik ook dat slangetje zitten, alleen gaat die nog niet los :9 morgen de tapeindes er maar eens helemaal uitdraaien.

RE: cilinderkop verwijderen

9 of 11 kopbouten losdraaien (de moeren althans) het slangetje achterop de kop losknippen, spruitstuk los, thermostaathuis los...

met een zachte hamer de kop lostikken en hem eraf tillen...

RE: cilinderkop verwijderen

Red Flame schreef:
9 of 11 kopbouten losdraaien (de moeren althans) het slangetje achterop de kop losknippen, spruitstuk los, thermostaathuis los...

met een zachte hamer de kop lostikken en hem eraf tillen...



Haha ik weet wel wat ik los moet draaien, ben geen noob kwa de techniek, alleen hij zit muurvast en nu regent het en heb even geen schuur :P

RE: cilinderkop verwijderen

waarom ga je dan de tapeindes eruit draaien???

RE: cilinderkop verwijderen

Red Flame schreef:
waarom ga je dan de tapeindes eruit draaien???



Omdat de kop nog steed muurvast zit.

Ik heb alle bouten losgedraaid ( geen beweging )

Beetje getikt met een kunstofhamer ( geen beweging )

De klepstoters etc eraf gehaald alles losgedraaid en nogmaals getikt ( geen beweging )

Met een rubberen hamer asociaal lopen rammen ( nog steeds geen beweging )

Toen gaf Dennis mij de tip draai je tapeindes er eens uit mischien is die daar gecorrodeert en zit die gewoon helemaal vast daardoor. Mischien kan je hem als je de tapeindes eruit hebt hem er zo afschuiven :)

RE: cilinderkop verwijderen

probeer een spie tussen de kop en blok te meppen, wel met enig beleid, je wilt je kop of onderblok niet beschadigen...

RE: cilinderkop verwijderen

Ik heb zoiets ook een keer gehad, maar dan bij een Nordblok van een Alfa. Die zat ook muur en muurvast :x Bij dat blok was de enige oplossing grof geweld. Hij is eraf gekomen, en zonder beschadigingen.
Gewoon lomp rammen en hatsjiekiedee.


Ik had een soort ''lifter'' gemaakt. Je hebt het blok, daar zitten allemaal lange bouten in. Ik had bij dat blok een stalen plaat erop gelegd, en daar gaten in geboord die precies in die gaten van die bouten vielen.
Daar heb ik moeren op gedraaid, en als je die aandraaide, kwam de kop omhoog.
Ik weet niet of het bij een blok van een Mini ook opgaat.

RE: cilinderkop verwijderen

[i:24kgesdk][u:24kgesdk]DE[/u:24kgesdk][/i:24kgesdk] truk is heel simpel

verwijder eerst alle aanhangsels:
-thermostaathuis
-kachel kraan
-by-pass hose

haal daar na de 9(of11) kop bouten los maar laat dus de rocker vast zitten!(de 4 middelste bouten dus)
die houden namelijk alleen maar de rockers aan de kop vast.
Wat als bijkomend voordeel heeft dat de veerdruk van je klepveren de kop lostrekt.

met gewone stalen stoter stangen is dit geen probleem wel is het slim om het los draaien in stappen te doen dus niet een moer helemaal los draaien en dan de volgende maar gewoon om en om een slagje

default

RE: cilinderkop verwijderen

nonono schreef:

haal daar na de 9(of11) kop bouten los maar laat dus de rocker vast zitten!(de 4 middelste bouten dus)




## en wat gebeurt er wanneer je in die fase de motor op de startmotor laat ronddraaien?
drukt de compressie (ca. 10 bar) de kop dan niet los?

(of vliegt ie je dan om de oren?)

RE: cilinderkop verwijderen

niet doen, niet de startmotor laten draaien, je kop knalt weer omlaag met grote kans op schade bij kop of onderblok. stoterstangen die klem zitten en verbuigen, hierdoor krijgt je nokkenstok ook een knal en kan dus ook stevig beschadigen...

RE: cilinderkop verwijderen

op de manier die ik voorschrijf idd absolut niet de startmotor laten draaien!!!!

als je dat wilt doen dan moet je de rockers verwijderen zodat alle kleppen dicht staan
al lijkt dit me een gevaarlijke oncontroleerbare truk

default

RE: cilinderkop verwijderen

nonono schreef:

al lijkt dit me een gevaarlijke oncontroleerbare truk



## en als je nou gewoon al je kopbouten er weer indraait, en ze op 1 of 2 mm. draadlengte na 'vast' draait?
dan kan de kop hoogstens 1 of 2 mm. omhoog 'springen': te weinig om schade aan te richten maar hij is wel los?!

't is maar een idee hoor..

RE: cilinderkop verwijderen

sucses er mee maar nix voor mij

RE: cilinderkop verwijderen

daar zat die op vast, is nu eraf, gevlakt en gereviseerd :)

default

RE: cilinderkop verwijderen

Is dat vervangen zo makkelijk?

Stel, ik heb een oude 2e hands cylinderkop met inlaat van 35mm en uitlaat van 29mm, waarvan het niet duidelijk is wat de staat ervan is.

9 bouten van oude cylinderkop van Metroblok losmaken, erafhalen, koppakking vervangen, andere cylinderkop met grotere kleppen erop zetten, vastmaken, en starten maar.

Is dat prima te doen. Of denk ik te simpel? :?.

RE: cilinderkop verwijderen

Ik zou voor het starten even de kleppen stellen ;)

Jaapio

RE: cilinderkop verwijderen

als je weet wat je doet is het een makkie, paar uurtjes werk...

RE: cilinderkop verwijderen

jaapio1984 schreef:
Ik zou voor het starten even de kleppen stellen ;)

Jaapio



En ik denk dat je ook nog wel het een en ander aan afstelwerk aan je carburateur krijgt. Kan me niet voorstellen dat met grotere kleppen je met hetzelfde mengsel toe kan.

default

RE: cilinderkop verwijderen

Red Flame schreef:
als je weet wat je doet is het een makkie, paar uurtjes werk...


Ik weet niet eens wat ik doe. :x.

Maar ik probeer graag wat uit, en ben leergierig.

RE: cilinderkop verwijderen

Red Flame schreef:
als je weet wat je doet is het een makkie, paar uurtjes werk...



dan doe je het nog langzaam :P

je kan hem er vrij snel aftrekken.

ik had het probleem dat de 3 gaten van de radiateur met thermostaat 50 graden gedraaid zaten en ik dus zelf een passende steun kon maken..

default

RE: cilinderkop verwijderen

Die dingen als kleppen afstellen, compressie meten, mengsel carburateur afstellen etc. Daar heb ik echt geen kaas van gegeten.

Zal mij eens inlezen, en dan inschatten of ik wel in zoiets in staat ben. Als het niet lukt, daar sta ik dan met een uit elkaar gehaalde mini.

RE: cilinderkop verwijderen

BruteSound



Koop een Haynes of Mini voor beginners,
Lees goed voordat je begint en ga niet alles uit elkaar slopen zonder dat je weet wat je doet. Als je weet wat je precies moet doen is het het halve werk. Het is vrij envoudig maar je moet alles wel in de goede volgorde doen.

d:)b

RE: cilinderkop verwijderen

al doende leert men .. de 1e keer dat ik een kop van een Mini afschroefde .. had ik het water niet afgetapt :)" title="Evil" />

volgorde, zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/2.htm

behalve de koppakking is de kans groot dat je ook je spruitstukpakking moet vervangen .. afhankelijk van hoe ver je de boel demonteert zitten er nog wel een paar pakkingen aan/op je kop ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: cilinderkop verwijderen

Theo van den Bogaard schreef:
al doende leert men .. de 1e keer dat ik een kop van een Mini afschroefde .. had ik het water niet afgetapt :)" title="Evil" />



Dat slangetje onderin, van de waterkoeling. Dat is echt zo kloterige gedoe om 'm weer erop te zetten, want de ruimte daaronderin is te krap voor 2 handen.

Het kan toch geen kwaad om het water niet af te tappen?

RE: cilinderkop verwijderen

Met een beetje pech loopt wat koelwater je cilinders in.

RE: cilinderkop verwijderen

Dat er water in de cilinder loopt weet ik wel zeker. Ook als je het water aftapt an de onderkant. Er zit altijd restwater in de kop. Wat ik heb gedaan is de temperatuur sesonr en de thermostaat verwijderd zodat het water uit de kop loopt. Je kunt rechts ook een krik plaatsen zodat er zoveel mogelijk water uit de kop kopt. Dan de kop losmaken en snel verwijderen. Vervolgens gelijk alles goed droog maken. Ik heb wel olie ververst (moest toch al) zodat er geen koelvloestof bij de olie zit.