Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

Ik heb een probleempje... Ik moet een mini laten keuren (injectie) en heb een probleem met de co-waarde...

Het gaat om een '93er injectie (E2). Na het goed warm rijden hebben we de waarde gemeten. Stationair is de co-waarde 0.80 en op toeren 0.65... Nu hebben we meerdere malen gemeten. 4 van de 5 keer zijn de waardes te hoog. Ook is de reactie traag als je het gas los laat (co is dan ff hoog en gaat langzaam omlaat). Nu hebben we er een nieuwe ECU aan gehangen, maar brengt geen verandering.

Wie weet er meer over?
1 Hoe kun je weten dat de labda-sensor niet goed is zonder te demonteren?
2 Hoe kunnen we de ECU (makkelijk) beinvloeden dat de co-waarde wel goed is?

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

misschien klets ik nu uit mijn nek, maar helpt een grote beurt niet? wellicht het luchtfilter eens grondig reinigen.

dat ie te rijk zou staan daar geloof ik niet in vanwege de ECU. bij mijn pickup zit ik op een waarde van 10%, dus dat wordt leuk morgen bij de apk :)" title="Evil" />

~jw~

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

Makkelijkste is je lambdasonde gewoon verwisselen met een nieuwe dan zie je het vanzelf....

Je kan de bedrading aftappen van de lambda sonde en meten met een multimeter wat voor signaal er van de lambdasonde uitgaat... welke waarde je nodig hebt weet ik niet uit m'n hoofd maar dat zal heus wel ergens na te vragen zijn.

Schijnt ook dat als je de kleppen op 0,4 mm afsteld ipv 0,3 dat dan het Co omlaag gaat....bestaat alleen weer de kans dat ze gaan tikken maarja na de apk weer terugstellen op 0,3 en klaar is hij weer.
Wel bij koude motor afstellen heh...

Het kan ook zijn dat de motor ergens valse lucht trekt, langs het spruitstuk of langs de injectiebehuizing, waardoor het percentage zuurstof in de uitlaatgassen te hoog is waardoor de lambdasonde dat meet en de ECU een signaal geeft dat er meer brandstof ingespoten moet worden...
Verschillende mogelijkheden dus.
Succes.

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

Hij heeft pas een grote beurt gehad, en de luchtfilter is nog nieuw!

Heb vandaag de sonde eruit gehad. Sjezus wat zat dat ding vast! Het hele inlaatspruitstuk eraf moeten halen... |:( De sonde zuivergemaakt en weer terug gezet. Alles weer terug gebouwd en d'r na proberen... Hij sloeg aan, liep belaberd... Afgezet en daarna nog eens gestart maar hij krijgt helemaal geen benzine meer! Alle stekkers nagelopen alles is goed. Pomp loopt en slaat ook af, op de injector komt benzinedruk, alleen de injector krijgt geen signaal. Morgen nog eens ff kijken maar heb niet veel tijd, dus zal maandag worden.

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

bij diverse auto's is de lambda-sonde te testen door gebruik te maken van het controlelampje in het dash en enkele stekkertjes door te lussen...

ik besef heel goed dat dit je op dit moment niet verder helpt, maar wellicht is er met deze wetenschap achter de precieze procedure te komen...

succes...

default

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

bij diverse auto's is de lambda-sonde te testen door gebruik te maken van het controlelampje in het dash en enkele stekkertjes door te lussen...




Mini dus niet. Weet van te voren wat je doet. Voor je het weet ligt de ECU eruit. Nu kan de ecu wel wat hebben, maar een verkeerde spanning op een verkeerde draad vindt de ecu echt niet leuk.
Bovendien kan je op deze manier niet uitlezen of de sonde afwijkt.

kleppen iets verder openen of de sonde vervangen zijn de meest voor de hand liggende.

grtzz Martin

RE: Co-waarde naar beneden brengen (injectie)

Dat omleggen van de bedrading enzo doe ik pas als laatste redmiddel...

Ik krijg gaan spanning op de injector dus moet eerst kijken waar dat aan ligt... :?