Compressieverhouding

RE: Compressieverhouding

Wat wil de compressie verhouding nu eigenlijk zeggen??? :?

Ik heb er nu al een tijdje naar zitten zoeken en ik begin het me steeds meer af te vragen en krijg het maar niet gevonden.

Heb vandaag een 1275 (metro)blokje gekocht met motorcode 12HD16. Na enig zoekwerk heb ik gevonden dat het het van een Metro 1.3 Van was uit het jaar 1989. Er stond bij dat ie een compressieverhouding van 9,75 : 1 heeft. Aan de MG een Cooper S blokjes te zien lijkt mij dat dit zo hoog mogelijk moet zijn.

Is dat zo en wat wil dit nu zeggen?????

RE: Compressieverhouding

Compressieverhouding is de verhouding tussen het volume van de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en het volume van de ruimte die overblijft als de zuiger geheel bovenaan staat. Compressie is de daarbij opgebouwde druk.

Bijvoorbeeld :
Een cilinder heeft een totale inhoud van 90 Cm³. (dus cilinder + verbrandingsruimte in de cilinderkop)
Wanneer de zuiger volledig boven staat (BDP) blijft hier nog 10 Cm³ van over...
De compressie-verhouding is dan 9 : 1 (berekend door 90 te delen door 10)

RE: Compressieverhouding

Dit wordt dus beinvloed door de vorm van de verbrandingskamer in de kop, door de boring en de slag van de motor, en door de vorm van de zuiger (vlak, of juist met een bolling of holling). (Nog iets vergeten?)

RE: Compressieverhouding

Dus hoe hoger de verhouding, hoe kleiner de verbrandingsruimte en dus meer compressie. En de zuiger wordt dus harder weggedrukt bij de verbranding dus meer trekkracht???

Het duurt even, maar uiteindelijk leer ik het wel!

RE: Compressieverhouding

het betekent niet automatisch dat de verbrandingsruimte groter is, ligt natuurlijk waar je e.e.a. me vergelijkt , 1000, 1100, 1275, 1420...

het is wel zo dat hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk. en hoe hoger de druk hoe meer kracht uiteindelijk op de krukas komt en uiteindelijk op de wielen...

RE: Compressieverhouding

red flame schreef:
het betekent niet automatisch dat de verbrandingsruimte groter is, ligt natuurlijk waar je e.e.a. me vergelijkt , 1000, 1100, 1275, 1420...




Dit zijn toch de gegevens die onder de naam "Slagvolume" worden weggeschreven en niet bij Compressie :|

RE: Compressieverhouding

Het punt is dat de compressieverhouding een verhouding is. Relatief dus. Je kunt een gelijke compressieverhouding hebben mij motoren met een heel ander slagvolume. Alleen zal dan de verbrandingsruimte evenredig kleiner of groter moeten zijn.

RE: Compressieverhouding

mini4life schreef:
En de zuiger wordt dus harder weggedrukt bij de verbranding dus meer trekkracht???





En de zuiger heeft dus ook meer weerstand/tegendruk met het omhoog komen, dus om meteen een directe link te leggen tussen compressieverhouding en trekkracht, lijkt me iets te kort door de bocht.

Turbomotoren hebben een zeer lage compressieverhouding, is dat niet omdat anders met de druk van de turbo erbij, de druk tehoog word :?

RE: Compressieverhouding

Is dat zo en wat wil dit nu zeggen?????



nee .. definities zijn al uitgelegd ..

om meteen een directe link te leggen tussen compressieverhouding en trekkracht, lijkt me iets te kort door de bocht



.. als dat zo was (die link) zou iedereen zijn compressie zo hoog mogelijk maken, er komt nogal wat meer bij kijken, vooral klopvastheid van de gebruikte benzine (octaangetal), hele hoge compressie racemotoren hebben benzine met hogere octaangetallen nodig dan dat je gewoon aan de pomp kan krijgen; ik denk dat dat momenteel de meest beperkende factor is.

zie verder:
http://www.geocities.com/MotorCity/5353 ... #calculate

http://www.geocities.com/MotorCity/5353 ... tm#datareq

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/power.htm

HTH,
Theo van den Bogaard