uhhhhhh jah????
Misschien verstandig om wat meer info te geven?
Over welke condensator gaat het hier?
- Login of registreer om te reageren
uhhhhhh jah????
Misschien verstandig om wat meer info te geven?
Over welke condensator gaat het hier?
condensator voor een lucas bobine.
Ik lees her en der een tonnetje met oranje draad, maar die heb ik vastzitten aan het contactpuntje
Deze topic mag op slot!!!!
Heb het reeds voor elkaar en rijd weer als een sneltrein!!!
kan je misschien nog vertellen hoe je het hebt gedaan... voor de zoekfunctie wel makkelijk
Jaapio
1) verdelerkap eraf
2) Schroefje condensator losdraaien
3) beugel waar contactpuntje aanzit uit het kunststof steunbeugeltje drukken (voorzichtig)
4) een oranje draad (condensator) en een zwarte draad (richting bobine) zitten samen op een plaatje gesoldeerd die je uit de beugel kunt schuiven.
Dan kun je de gehele condensator verwijderen. Monteren uiteraard in reverse order
Ingediend door metrodriver op do, 26-04-2007 13:00
@geisink,
welk defect aan de auto deed je ernaar verlangen de condensator te vervangen??
omdat ie nu weer 'rijdt als een sneltrein' zal het wel op slecht lopen terug te voeren zijn???
mijn bobine was slecht. Ik heb deze laten vervangen met de attentie dat de condensator en/of contactpuntjes het ook zouden kunnen opgeven.
Dat is gebeurd. Toen ik het condensatortje ging vervangen zag ik dat de contactpuntjes ook waren gesmolten. Alles staat in verbinding met elkaar en moet perfect samenwerken. Als 1 iets niet goed is van dit trio, heeft de ander er erg onder te lijden en zal het ook niet lang volhouden.
Hij begon er te horten en stoten, geen/weinig snelheid en plofje uit de uitlaat.
Ik heb laatst ook al langs de kant van de weg gestaan met de anwb erbij.
Probleem was ook stotteren niet hard meer rijden en vooruit schokken.
Bij mij was ook de condensator kapot en dat heeft de anwb zo tijdelijk opgelost.
Dag later nieuwe condensator gehaald en weer in de mini gezet en geen stotterproblemen meer gehad.
Afgelopen vrijdag dat ik naar limburg wilde gaan begon de mini naar 25 km weer in te houden en heb ik me andere auto maar gepakt.
Vandaag weer terug gekomen en nog wat rondjes gereden en het stotteren werd erger.
Net maar weer de condensator van de anwb ertussen gezet en loopt nu weer gewoon.
Ook maar weer nieuwe condensators besteld, zijn morgen binnen.
Alleen nu de vraag, hoe kan het dat ie zo snel achter elkaar kapot gaan?
overbelast Of gewoon net die ene condensator die er geen zin in had
zou kunnen..
maar dit is dus de 2e die er nieuw ingaat binnen 7 dagen...
ik zou de spanning eens opmeten die de condensator over zich heen krijgt, hier zal vast een speciale waarde voor zijn. Waarschijnlijk krijgt die dan teveel spanning en geeft die de geest.
Ik zou daar beginnen, verder weet ik het niet
de condensator moet de goede waarde hebben, volgens de manual:
Condenser capacity 0.18 - 0.24 mfd (micro fahrad)
wat doet 'ie?:
Op het moment dat de contactpunten openen slaat de condensator een elektrostatische lading op. Zodra de contactpunten sluiten ontlaadt de condensator.
Wanneer er geen condensator zou zijn, zou er een grote vonk bij de contactpunten ontstaan. Dit zou een inbranding veroorzaken!
De condensator reduceert dus het inbranden van de contactpunten en heeft dus een grote invloed op de stroomsterkte in de primaire winding van de bobine.
(uit: http://www.fs1forum.com/Ontsteking.html - principe is voor de mini hetzelfde )
.. ik zou dus ook even naar de contactpuntjes kijken ..
HTH,
Theo van den Bogaard
Zaterdag dan maar weer een nieuwe condensator erin, en gelijk de bobine vervangen en contactpuntjes stellen...
Heb nog nieuwe contactpuntjes liggen, doen we die er wel in
Maar als het zulk lekker weer is alsvandaag moet ik toch maar is een garage vinden of een partytent
Theo van den Bogaard schreef:
.. ik zou dus ook even naar de contactpuntjes kijken ..
overigens, wat is dan de reden dat hij met een "universele" condensator dan wel normaal rijd?
Je zou dus zeggen dat er met de contactpuntjes en de bobine niks aan de hand is?
wat is dan de reden dat hij met een "universele" condensator dan wel normaal rijd?
ik ben geen electronica-kei; maar ik gok dat het met de capaciteit te maken kan hebben ?
ik zou de puntjes nakijken omdat ze met een kapotte of slechte condensator meer kans hebben in te branden.
Mijn ervaring overigens is dat bij een kapotte condensator de ontsteking helemaal de geest gaf ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Melle op ma, 13-10-2008 20:15
Goedenavond allemaal!
Ben al een aantal dagen bezig met de ontsteking van mijn mini (Mini Mayfair '91). (Heb alweer een hoop bijgeleerd! )
Maar... mijn vader zou de contactpuntjes wel "even" vervangen, en daar is het fout gegaan. Ik heb niet gezien hoe de condensator en de contactpuntjes vastzaten. Heb dus een nieuwe condensator en contactpuntjes maar ik krijg de condensator niet aangesloten. (Zit wel vastgeschroefd natuurlijk).
Heeft er iemand een afbeelding van de onsteking waarop deze onderdelen duidelijk te zien zijn, wellicht een foto?!!??
Alvast bedankt!
Groetjes,
Marleen
Ingediend door metrodriver op di, 14-10-2008 11:51
Melle schreef:
maar ik krijg de condensator niet aangesloten. (Zit wel vastgeschroefd natuurlijk)
## kan toch niet zoooooooooooooooooooooooo moeilijk zijn??
aan de condensator zit i.h.a. een kabeltje met een kabelschoentje ('spade connector')
dat schoentje moet ergens in de buurt op een 'lipje' geschoven zitten.
de lengte van het kabeltje bepaald de actieradius waarbinnen dat 'lipje' te vinden moet zijn. (kabeltje loopt immers niet naar de achterbumper).
er moet aan de contactpunten (bv. aan het bewegende armpje van de contactpunten) een lipje te vinden zijn.
de condensator 'staat' immers over de contactpunten heen (is via massa met het ene punt, via het kabeltje met het andere punt verbonden) omdat de bedoeling van de condensator is de vonkvorming bij het openen/sluiten van de contacten te onderdrukken.
in de workshop manual zal wel een plaatje staan.
kijk daar eens in of vraag of theo voor je kijkt
btw: dat mag pappie noooooooit meer doen hoor!
Ingediend door Melle op di, 14-10-2008 12:42
Bedankt voor je uitleg!
Ik snap dat het niet zoooo moeilijk lijkt, maar ik heb nul komma nul verstand van auto's.
Tenminste al doende leert men toch?! Dus heb nu weer wat geleerd!
Ingediend door _mini_cooper_ op di, 10-02-2009 22:50
[size=85:36fux2rx][topics samengevoegd - Crispy][/size:36fux2rx]
hallo allemaal,
Ik kan mijn vraag in geen enkel ander topic vinden, dus vraag het hier maar
Dit is voor mij de 1ste keer dat ik de contactpuntjes zelf ga vervangen in mijn Mini, maar hoe zet je deze erop?
En hoe zit het met het afstellen?
Dit is de 1ste keer dat ik het zelf wil gaan doen, betaalde half jaar terug bij de Minidealer 20 euro voor puntjes+monteren..
groetjes Stefan
Hier link staat een goede tekst en uitleg ( beter dan ik kan ), alleen even vertalen naar de afstel gegevens van je eigen Mini.
André
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 11-02-2009 19:49
Okee bedankt voor de reactie.
Ik ga het gewoon zelf proberen
grt Stefan
ik vond toch nog een topic waar het een en ander over contactpunten en condensators vervangen
RE: condensator vervangen
Ingediend door geisink op wo, 25-04-2007 18:25
Hoe kan ik alleen de condensator vervangen?
(ik heb het haynes boek nogniet terug!)