RE: contacthoek regelen.
Ingediend door Henry op do, 08-01-2004 09:22
De contacthoek is direct afhankelijk van de contactpuntafstand en vorm van de verdeleras. De contactpuntafstand is maar in zeer beperkte mate van invloed op de voorontsteking.
De afregelprocedure is als volgt: stel de contactpuntafstand in op de juiste opening, dan moet de contacthoek ook in orde zijn (tenzij de verdeleras is versleten). Vervolgens wordt de voorontsteking afgeregeld door het ontstekingshuis te draaien. Controle van de voorontsteking met strobscooplamp en losgenomen vacuumslang aan het ontstekingshuis. Dit bij stationair toerental.
- Login of registreer om te reageren
RE: contacthoek regelen.
Ingediend door IteCa op wo, 07-01-2004 19:40
Ik las eergisteren hierover maar vind het nu nergens terug.
Is gewoon een opmerking dat ik graag had gemaakt ivm afstelling en voorontsteking.
De algemene tendens was , die speelt niet veel rol als em maar goed draait maar dan wel je voorontsteking regelen.
contact hoek 54° +- 5°
afstand tussen de contactpuntjes 0.35-0.40mm
voor een 998cc.
met de afstand bepaal je ook de hoek , maar ook voorontsteking.
Als je afstand redelijk goed is en je hoek rond de 40° ga je vroeger of later ontsteken (dat heb ik nog niet doordacht welke van de twee het nu is)
Als de hoek 54° is en je voorontsteking 10° op 1500 toeren en je rijdt met ron 95 dan zit je volgens constructeurs gegevens goed voor de emissienormen en ook een goede vonk.
Correct me if I'm wrong.
Als het zo zit lijkt mij het meer aangewezen om de contacthoek zo goed mogelijk in de buurt van 54° te krijgen, daar je zo de beste vonk verkrijgt en dan je voorontsteking regelt naar meest vermogen.
Als je RON 98 tankt kun je nog meer voorontsteking regelen met nog meer winst.
Tank dan wel geen 95, want dan heb je veel kans op pingelen.
Heb de laatste twee dagen dit wat uitgezocht omdat ik last had van vocht, blijkt dat de contactpunten redlijk ver ingebrand zijn en de speling meer dan 0.5mm tussen de puntjes.
Ik wil dat goed afregelen.
Waarschijnlijk vinden jullie het overbodig om de hoek te controleren daar het ook eigenlijk niet veel uitmaakt in de praktijk maar in theorie is die 54° wel van belang of ideaal volgens constructeur, of niet?