Heb je het asje gesmeerd met olie en het sponsje aan het speciale vorkje aan de puntjes geklemd ? Zo ja , Zoek dan eens in de richting van de bobine.Probeer eens een andere.
Succes
Groeten stephan
- Login of registreer om te reageren
Heb je het asje gesmeerd met olie en het sponsje aan het speciale vorkje aan de puntjes geklemd ? Zo ja , Zoek dan eens in de richting van de bobine.Probeer eens een andere.
Succes
Groeten stephan
6 volt bobine van oud blok op een "geballaste" onsteking van een nieuwere mini gezet.
Ingediend door blackmini op ma, 27-09-2004 22:49
De bobijn is 12volt en hoorde bij het blok. Hoe kan ik weten of het aan de bobijn ligt?
Mvg
Blackmini
Ja , hij past bij het blok, maar past hij ook bij de bedrading?
Als je bobine 12V is voert hij teveel stroom door de contactpuntjes. Als het goed is zit er een ROZE-WITTE draad op je bobine, da's nun weerstandsdraad.
Vertel eerst even wat voor type Mini je hebt, da's makkelijker.
Ingediend door blackmini op di, 28-09-2004 10:07
Mijn mini is van 1985 en heeft een kabelboom om een ouder type motor aan te sluiten want de draden waren te kort om tot aan de starter te komen. Ik heb deze verlengt. De wit-roze draad heb ik niet aangesloten. Het zit eigenlijk zo: Ik heb deze mini nu een aantal maanden en heb eerst met een A-1100 rondgereden. Nu heb ik er een metroblok a+ ingezet van 89. Toen ik de oude motor aansloot was er een draad over. Die beruchte wit-roze zat samen met een wit-gele en was eigenlijk over. Deze heb ik nog liggen maar zit niet meer in de wagen. Waar moet deze dan aangesloten worden.? Ik heb de kabel hier liggen en er zitten 4 klemmetjes op.
Mvg
Blackmini
Dat zal dan de oorzaak zijn: een niet-weerstandsdraad (12 V) op een 9V bobine (in '89 was dat standaard). De wit-roze en wit-gele kun je weer aansluiten (op de bovenste zekering met een aftakdraadje dat aan de draad zit, op de + van de bobine (wit-roze)en op het voorste contactje van het startrelais tegen het binnenscherm (wit-geel).
Als je 'm hebt omgebouwd naar het nieuwe type startmotor moet de wit-gele op de startmotor zelf worden aangesloten (apart contactje), die loopt van de + van de bobine (in 1 stekker met de wit-roze). De witte draad haal je van de + van de bobine af.
Ingediend door blackmini op di, 28-09-2004 14:10
Hoi, ik heb de draad aangesloten en de contactpuntjes branden niet meer in. De wit-gele draad kan ik niet aansluiten omdat het stekkertje op men startmotor afgebroken is. Maar waar dient dit eigenlijk voor? De startmotor werkt en de motor springt soms wel aan en dan weer niet. Dat wordt nog even zoeken. Ik heb wel ontdekt dat de accupool niet goed vast zit en dat de motor misschien verzopen is. De pluggen zijn nat maar vonken wel. De timing moet ik nog wat zoeken maar klopt volgens mij wel redelijk goed.
Mvg
Blackmini
Die wit-gele zorgt ervoor dat er 12V staat op de bobine als je aan het starten bent.
Je hebt kans dat het nu bij jou zo werkt dat de bobine pas spanning krijgt als je de sleutel weer loslaat (en de startmotor en de motor uitdraaien). Ik zou even proberen of het het contactje weer kan herstellen.
Ingediend door blackmini op di, 28-09-2004 16:27
Het is onmogelijk te herstellen, het pinneke is afgebroken en toen ik het openhaalde was er langs de binnenkant nix van metaal te vinden waar ik terug op kon solderen. Alsof het pinneke los in het kartonnetje zat.
Dus ik zal op zoek moeten gaan naar een andere starter. Of is er een andere oplossing?
Kan ik dit trouwens niet nameten?
mvg
Blackmini
Kijk , kijk, we komen er wel, zolang je maar aangeeft welk type je hebt en wat je hebt gedaan.
De wit-gele draad kun je aansluiten op de draad die je startrelais bedient, dus tussen startrelais en bobine.
Deze draad zorgt ervoor dat je een krachtigere vonk hebt tijdens het starten(ivm.laag toerental, koud) doordat er de volle mep spanning op komt. De rest weet je inmiddels(uitfikken contactpunten). En om de spanningsval (kijk maar naar je verlichting), op de bobine, door het starten te minimaliseren.
Ingediend door blackmini op di, 28-09-2004 17:47
Huh, nu weet ik het ff ni meer. Er zit geen draad tussen startrelais en bobine. Bedoel je de wit-rode draad die van het contact komt(die bedient de relais toch dacht ik)? Of moet het nog op een andere draad?
Kzal even duidelijk uitleggen hoe de kabel loopt. Het is dus een kleine kabelboom met 2 draden in. De wit-roze is aan de zekeringsdoos gehangen op zekering 1. Daar hangen nog 2fiches los,1 die samen met de wit-roze zit en de witte die daarvoor aangesloten was. Die witte is nu niet meer aangesloten op de bobijn omdat nu de wit-gele in de plaats zit. De andere kant van de kabelboom heeft 1 fiche waar de wit-roze aanhangt en de wit-gele op 1 stekkertje en dat hangt aan de bobijn. Vanuit dit stekkertje loopt de witgele draad. Deze hangt nu nog los.
Mvg
Blackmini
Zat ik met weinig gegevens toch nog niet zo slecht met die bobine
Die witte die nu bij het zekeringenkastje los hangt, moet aan de overgebleven stekker van de losse 'nieuwe' draad verbonden worden. Die extra draad werd op Mini's van ca.'84-85 zo aangesloten, los langs de kabelboom (latere toevoeging).
De wit-gele hoort dus aan de startmotor (zoals hierboven geschreven aan het startrelais). Dat het contactje is afgebroken is jammer. Misschien een andere startmotor monteren als je daar makkelijk aan komt, maar je kunt proberen of 'ie het zonder die draad toch wel doet.
Ingediend door blackmini op di, 28-09-2004 20:04
hoi,
waar moet de witte draad aan de andere kant dan aangesloten worden want die hangt ook los. Daarvoor hing die aan de bobijn maar dat mag niet meer want dat was de oorzaak dat men contactpuntjes doorbranden. Kan ik de wit-gele draad niet aan de wit-rode draad hangen zodat die tijdens het starten 12 volt krijgt?
Mvg
Blackmini
Check het eens met een bedradingsschema erbij, dan weet je precies wat waar hoort te zitten. Over draadjes zomaar aan elkaar knopen durf ik zo even niets te adviseren...
Wat ik mij herinner is dat de witte draad die je eerst op de bovenste zekering had zitten niet rechtstreeks naar de contactpunten loopt.
De witte die nog los hangt nabij de zekering, moet aan zekering 1. Deze is aan de andere kant aangesloten op het contactslot en zorgt dus voor spanning op de wit/roze draad en nog een paar andere dingen.
Zoals ik het van je begrijp is de officiele aansluiting waarop de wit/gele draad moet afgebroken.
Welnu, als je een startmotor hebt met het startrelais op moet je een draad maken vanaf het kleine contactje op het startrelais naar de + van de bobine waaral ook de wit/roze draad zit.
Als je het oude type startmotor hebt, kun je het beste een nieuwe startsolenoide kopen. In geval van nood zou je de wit/gele, die aan de + van de bobine zit, aan de + van de startmotor kunnen hangen.
Ingediend door blackmini op wo, 29-09-2004 10:06
hoi,
vraagje, hoe kan ik van het kleine contactje op het startrelais een draadje maken naar de + waar de wit-roze al zit , als het kleine contactje is afgebroken? Of zou de wit- gele draad op een ander punt moeten aangesloten zijn? Het officiele punt is toch dat kleine contactje, niet? (hebben we het hier over hetzelfde contactje?)
Het is onmogelijk daar een draad op aan te sluiten, dat pinneke is gewoon weg. Ik heb nog wel een startrelais liggen die op het schutbord zou passen, maar werkt men relais op de startmotor dan nog(uitschuiven van de pin, om de starter in contact te brengen met het vliegwiel)? Kan ik daar iets mee doen?
Mvg
Blackmini
Hoe start jij je auto dan? Als er geen bekrachtigingsdraad op je startrelais zit!!
Ingediend door blackmini op do, 30-09-2004 09:19
Hoi,
Bij men starter(relais) zijn er normaalgezien 4 aansluitingen. 1 bout waar alle bruine opkomen te zitten(constante +) 1grote fiche waar de rood-witte draad op zit die van het contact komt, 1 bout waar de relais stroom aan de starter geeft en 1 klein fichke dat afgebroken is en waar ik het nut niet van begrijp.
Jij sprak van een klein fichke, dus dat is er niet meer. Wat bedoel je dan in de plaats?
Mvg
Blackmini
Ingediend door blackmini op vr, 01-10-2004 10:05
Hoi, ik ben dan nu maar op zoek naar een andere starter omdat met deze ni veel meer aan te vangen is. Allessinds bedankt voor jullie hulp en het inzicht dat ik gekregen heb door jullie uitleg.
Mvg
Blackmini
Ingediend door blackmini op di, 05-10-2004 13:45
Hoi, hier ben ik weer.
Ik heb een starter van een vriend geleend. De motor starte en viel na een minuutje uit. Daarna nix meer. Ik heb toen de contactpuntjes nog eens ingesteld en alles nagekeken. Ze branden niet meer door en krijgen een serieuze vonk bij het starten. Ik starte weer en toen bleef hij redelijk lopen. Maar hij liep niet mooi. Ik heb toen de bougies eruit gedraaid en wat bleek, cylinder nr 4 had niet meegedraaid want de bougie was nat. Ik dus getest of die wel vonkte en dat deed die wel. Nu vraag ik me af wat het nog kan zijn. Alles is vernieuwd, bougies, kabels, puntjes, condensator. Ik vond al iets van een compressietest maar ik heb dat apparaatje niet. De motor is juist ingebouwd geweest en de onsteking is eraf geweest, de carburator ook en is uiteen geweest.
Mvg Blackmini
hallo
ik heb een probleem met het starten van mijn mini.
lijkt wel wat op wat ik hiet lees.
mijn mini slaat pas aan als ik stop met starten.
nu lees ik iets over een wit, roze draadje.
die heb ik wel ergens gezien, maar is niet aangesloten.
wie zou mij het duidelijk kunnen uitleggen.
ben niet echt heel stroonachtig.
en waarom start hij al een week of drie goed, en begint hij er nu mee.
richard
Blackmini,
Eén remedie. Ga electronisch! Kennelijk komt er zoveel power van de bobine en komt het niet voledig naar de bougie. Een simpel inlegplaatje van de electronische ontsteking haalt de vonkboog op de contactpunten weg. De investering dubbel en dwars waard, zeker richting de winter.
Erwin
hellup!!
mijn mini starte de afgelopen drie week wel goed.
nu begint hij erineens mee, dat hij pas aanslaat als de startmotor stopt met draaien en dus geen stroom meer vraagt.
mijn idee was dat de bougies geen vonk krijgen tijdens draaien startmotr omdat die teveel vraagt.
na dit topic door te hebben gelezen, zag ik ook dat ik een wit roze draad heb die niet is aangesloten.
aansluiten op de bobi9ne???
wie weet het.
het is een 84 er hle 1000 mayfair.
Hier staat het een en ander uitgelegd over de aansluitiongen van de bobine
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... highlight=
heb je ook een condensator parallel aan de cotactpuntjes? ik heb bij electro geleerd dat een condensator de stroom opneemt waneer de contactpuntjes van elkaar af zijn zodat de puntjes niet inbranden. en de condensator versterkt de vond naar de bobine toe ik heb er schemas van maar die heb ik nog op school ik zal ze mailenzodra ik ze hier weer heb.
Ik wil even aansluiten op dit verhaal. Daar ik vandaag weer, voor de tweede maal, de contactpunten defect heb (kunstof gesmolten).
Er wordt gesproken over een weerstandsdraad tussen de 12V voeding en de bobine. Kan iemand mij vertellen wat de ohmse waarde van deze draad is zodat ik dit kan oplossen door een normale weerstand.
Kan dit ook opgelost worden door een 12V bobine ipv een 9V bobine. Weet ook iemand hiervan een type nummer.
Groet
Leon
Ingediend door metrodriver op wo, 14-11-2007 21:19
Leon Wiltink schreef:
(kunstof gesmolten).
## ben jij dat van het smeltblokje in die andere thread (met 2 foto's van blauw blokje)??
Ingediend door metrodriver op wo, 14-11-2007 22:00
Leon Wiltink schreef:
Ja dat ben ik.
## lijkt me raar wanneer je jarenlang rijdt met de bobine die je hebt en je hebt geen problemen, je zet een nieuw onderbrekersetje (en nog een keer een) in, en die smelten weg, de bobine dan door een ander type te willen vervangen.
IMHO het volgende:
"het plastic smelt"
a. er loopt geen stroom door plastic, dus daardoor (weerstand) kan het plastic niet (te) heet worden;
b. het kan dan dus alleen smelten doordat de hele verdeler loeiheet wordt tijdens het rijden.
dat zou je dan onmiddellijk na een ritje met je vingertop op de onderbreker (metalen huis) moeten voelen (blaar!)
Even wat zaken recht zetten.
In de Mini van 1983 zat een blok dat veel olie verbruikte, dit blok heb ik vervangen door een blok van 1988 (99HC20P 10944)
Bij dit blok zat ook een halve verdeler hierin heb ik nieuwe puntjes, verdelerkap en condensator gezet. De bobine komt nog van het oude blok af. De verdeler is een Lucas 59D.
Op het internet ben ik aan het zoeken geweest naar een oplossing en zie dat er verschillende Lucas 59D verdelers zijn voor verschillende jaren.
Heeft dit te maken met de centrifugaal gewichten?
Het kunstof snelt waarschijnlijk door een te hete vonk. Het gevolg hiervan is dat de opening tussen de punten kleiner wordt en uiteindelijk tegenelkaar zitten. Je ziet dat het nokje niet beschadigd is.
Morgen ga ik eens het een en ander meten.
Groet
Leon
Ingediend door metrodriver op do, 15-11-2007 08:10
Leon Wiltink schreef:
Het kunstof snelt waarschijnlijk door een te hete vonk.
## de vonk (in de verdeler) is in feite een 'ongewenst bijproduct'.
de condensator is gemonteerd om die vonk zoveel mogelijk te onderdrukken.
werkt jouw condensator naar behoren/is die juist gemonteerd?
mijn gevoel zegt me dat er geen 'hetere' en 'koudere' vonken zijn: een vonk ontstaat doordat de lucht tussen twee ladingsdragers geioniseerd wordt waardoor de lading overspringt.hogere lading leidt tot eerder ioniseren en niet tot hogere temperatuur.
maar het is zoals gezegd mijn gevoel.
het gesmolten plastic vind ik nogal ver van de plaats waar de vonken ontstaan (tussen de metalen puntjes) af zitten voor een smeltende warmteinwerking.
hoe is de toestand van het puntjes-metaal (na het stuk gaan) dan wel niet??
en heb je bij de 2e poging een ander merk/andere leverancier-puntjes-set gebruikt?
Het kunstof is toch echt gesmolten, zie ook het begin van deze topic.
De oude punten zaten nog in de verdeler en zagen er goed uit.
Ik heb nog niet kunnen meten maar wel gezien dat de bobine 12V is.
Moet er nu de weerstands draad (rose/wit)er tussen zitten of niet?
Wie kan hier nu eens uitleg overgeven.
Groet
Leon
Ingediend door metrodriver op do, 15-11-2007 18:49
## ik heb niet gezegd/willen zeggen dat het plastic niet gesmolten is..
dat was op je fotos te zien, dus dat is het discussiepunt niet.
wat betreft de bobine:
een normale werkt ten allen tijden op 12V
het type met 'ballast resistor' (voorweerstand) werkt tijdens het starten op 12V en zo gauw de motor draait op 9V.
mogelijk kun je vanuit het typenummer op je bobine terugzoeken of het een normale of een voor 'ballast resistor' is.
Inmiddels ben ik er achter gekomen wat het probleem was.
Er zijn diverse bobine's in de handel nl voor 12V en 12V met voorschakelweerstand.
Op de bobine staat 12V maar heeft wel een voorschakelweerstand nodig. Volgens het Haneys boek.
De voorschakelweerstand zorgt ervoor dat de spanning op de bobine geen 12V krijgt maar 9V.
Via het Haneys boek kwam ik erachter.
In de kabelboom zit een weerstands draad van af de zekering en een draad vanaf het start relais en een draad waar 12V op staat tijdens het starten.
Daar alles uitelkaar is geweest had ik alle drie de draden op de bobine zitten al gevolg dat de bobine 12V kreeg en daar door werden de punten te heet en smolt het plastic.
Inmiddels is het aangepast dus probleem opgelost.
Ik hoop dat je hiermee op de hoogte bent van de oplossing.
groet
Leon
PS Nu dacht ik aan het volgende project te kunnen beginnen maar de Mini motor heeft het weer begeven. Maakt veel lawaai, rammellende onderdelen, wordt verder onder zocht.
berichten verwijderd ivm cross post:
viewtopic.php?p=594742#p594742
RE: contactpuntjes branden in
Ingediend door blackmini op ma, 27-09-2004 16:38
Hoi,
Ik heb het probleem dat men contactpuntjes telkens inbranden. Het blauwe gedeelte smelt gewoon weg. Het betreft een lucas op een metro 1275. Ik heb de condensator, de contactpuntjes, de bougiekabels en de bougies vervangen . Hoe kan dit? Zou er kortsluiting op zitten? De motor slaat een minuut aan tot de contactpuntjes het blauwe plastiekje laten verbranden en ze volledig kapot gaan. Ik had ze ingesteld op 0.4mm op de nok.
Iemand een idee?
Mvg
Blackmini