die controlbox???
vertel eens wat voor mini je aan het opbouwen bent, welk type en bouwjaar...
bedoel je de ecu of bedoel je de zekeringkast??
- Login of registreer om te reageren
die controlbox???
vertel eens wat voor mini je aan het opbouwen bent, welk type en bouwjaar...
bedoel je de ecu of bedoel je de zekeringkast??
Ingediend door Nexus op zo, 31-08-2008 17:19
Haha da's wel handig ja..
Het is een 1000 uit 1983, maar de startmotor is van een latere versie (relais bij op de startmotor ipv los). De zekeringskast heb ik al aangesloten. Maar ik was de startmotor aan het doormeten (de draden ervan) en daar zit onder andere een bruine draad die 12V op de startmotor zet als het contact wordt omgedraaid. (Niet die dikke die rechtstreeks op de accu gaat, maar een dunnere) Nu komt daar geen spanning op. Zet ik hier 12V op, dan draait de hele handel rond.
Nu probeer ik dus die bruine draad te volgen aan de hand van het elektrische schema, en daar staat op dat hij naar de control box gaat. Vandaar de vraag hoe dat ding eruit moet zien, en waar hij moet zitten.
launch control misschien?
Ferrari heeft het ook, dus waarom een mini niet?
Komen er niet meer draden in die buurt uit? Je relais heeft 3 pootjes:
1: Constante voeding dikke kabel van accu, hierbij zitten ook de rest van de kabels die naar o.a. het zekeringskastje lopen.
2: Een schakel draad vanaf je contact. Even uit m'n hoofd een witte draad met een rood of roze bies ofzo (Maar dit kan ook per model verschillen).
3: De uitgang van het relais naar de start motor toe, hierbij zitten verder geen extra kabeltjes bij.
De kleur bruin lijkt mij een onlogische kleur voor een schakel draad dus ik denk dat je opzoek moet naar een andere draad.
Zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ght=schema
En daar lees ik Wit met rood DAM I"M GOOD . (lekker al die nutteloze info in m'n hoofd )
Ingediend door Nexus op zo, 31-08-2008 18:28
Ik kan je helemaal volgen, behalve dat die laatste bruine niet zou kloppen. Iets anders heb ik niet.
De uitgang van het startrelais; is dat geen bruine? Daar moet 12V op komen te staan als je de sleutel omdraait toch? Aangezien ik geen los startrelais meer heb (motor van 1990) maar een startmotor waar het relais al op zit, moet ik die kabel toch rechtstreeks op de startmotor aansluiten?
Uitgang startrelais is een dikke (hoogst waarscheinlijk) gewoon zwarte kabel.
Pootje:
1: - Dik pootje
- Waar een dikke kabel van de accu op gaat.
- En ook nog 1 of 2 wat dunnere kabels (waarscheinlijk bruin) voor de rest van de electra in de auto.
2: - Een klein stekkertje ofzo, dat is de schakeldraad vanaf contact (Waarscheinlijk wit met rood). verder niets.
3: - Een dikke kabel op een dik pootje vanaf relais naar startmotor, Verder op dit dikke pootje verder geen andere kabeltjes.
Ingediend door Nexus op zo, 31-08-2008 22:27
Het klopt helemaal hoor, wat je schrijft. Maar mijn probleem blijft bestaan. Laat ik even een andere invalshoek proberen.
De startmotor wordt met 1 dikke kabel rechtstreeks op de accu aangesloten. Dan zit er nog een rood/witte kabel aan, die komt van je contactslot. Tot zover allemaal prima.
Nu moet er nog een draad op de startmotor. Deze moet 12V geven op het moment dat de contactsleutel wordt omgedraaid.
Vraag: Waar komt deze kabel vandaan? Volgens mijn schema uit de Control Box. En ik weet dus niet wat dit voor ding is.
Klopt het dat je een wit met rode draad hebt?
In dat geval lees ik het zo dat de bruine draad (naar de control box, geen idee wat dat is maar misschien als ik een schema zie dat ik het wel begrijp) op de constante accu kabel aangesloten moet worden. Indien dat zo is wordt de rest van de auto gevoed met stroom en als je dan je sleutel omdraait zal er op de wit met rood stroom komen te staan.
Even een vraagje, hoeveel aansluitingen zitten er op je relais? Even voor de beeld vorming weet even niet hoe het zit met een relais op de startmotor of deze dan nog een apparte kabel heeft van
relais-->startmotor of dat dat ingebouwd is. Indien een apparte kabel mag je NOOIT de startmotor rechtstreeks op de accu aansluiten!!!!!
Ingediend door Nexus op ma, 01-09-2008 09:15
Ik heb iets gevonden, ik schijn dit ding te missen (volgens mijn elektrische schema dan).
Ik zal vandaag ook nog even wat foto's maken van de startmotor.
dat is gewoon een relais hoor
de + en - is de spoel van relais en de
+ en de f zijn je geschakelde contacten
schema *met* control box (nr 2)
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/1000dyn.gif
en zonder:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/1000alt.gif
Als je mini standaard met een wisselstroomdynamo is uitgerust zul je vergeefs zoeken naar een contol box (stroomregelaar).
zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1285#61285
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Nexus op ma, 01-09-2008 18:13
Dank voor de uitgebreide info.
Mijn situatie is dus dat mijn mini uit 1983 is, en de motor uit 1991. Daar zit dus ook het nieuwe type startmotor op, zonder extern relais. Ik heb dus dat relais (control box in de folders) niet meer nodig.
Ik ga beide schema's even uitpluizen om te kijken of ik er wat van kan bakken.
RE: Control box
Ingediend door Nexus op zo, 31-08-2008 16:20
Ben na 3 jaar het electrisch aan het aansluiten, maar ik kan die control box niet vinden. Hoe zit dit ding er uit en waar zit het? Ik ben bang dat ik het kwijtgeraakt ben of zo.