Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

default

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Goed, er is al heel veel geschreven over de conversie van 10" naar 12" of 12" naar 10", trommel - schijf, schijf - trommel.....blablabla....

Maar ik heb nog niet echt het antwoord kunnen vinden op mijn vraag en die luidt:

Wat heb je nodig (mogelijk tweedehands) om van 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen te gaan? Wat ik zelf begrepen heb is dat je kunt volstaan met klauwen (die zijn nieuw het duurst); schijven en blokken koop je sowiewo nieuw.

Klopt dit of heb je meer nodig?

Ook heb ik begrepen dat je met trommels best goed kunt remmen zelfs met een 1300cc motor maar dat je met schijven, buiten dat het er wel gaaf uitziet, toch net even beter remt. Dus opzich hoeft het niet maar liever wel, time is on my side!

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Om van trommelremmen naar schijfremmen om te bouwen, heb je nodig: buitenste homokineten, fuseestukken, remschijven, remblokken, remklauwen, flenzen en de naafmoeren en conische ringen daaronder.
De fuseestukken zijn gelijk voor 10" en 12" schijfremmen, de homokineten ook, dus die zou je gebruikt kunnen zoeken. En als je dan toch geld gaat uitgeven aan 10" remklauwen, kun je je ook orienteren op aluminium klauwen, bijv. deze van Minispares.

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Er zijn ook compleete ombouw sets voor trommel naar schijf (10"). Dan ben je in een keer klaar. Zon set kost ongeveer 500 euro.

default

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Tja, dat probeer ik dus te voorkomen....een restauratie kost al genoeg....... :|

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Als je gaat restaureren dan zijn 500 euro de minste van je zorgen... :x

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Restaureren (i.t.t. opknappen) kost nou eenmaal geld, maar dan heb je ook wat. Of je het nou laat doen of zelf doet, je hebt dan jaren plezier van je Mini.
Als je het zo bekijkt is een extra investering in veiligheid van een paar honderd euro (zoals voor remmen) uitgesmeerd over jaren zeker te rechtvaardigen. Toegegeven, ik heb er niet zo over gedacht toen ik bij Minispares stond en m'n credit card overhandigde voor het afrekenen van de 10" remmen, die wilde ik gewoon hebben ;)

default

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Kijk, het is duidelijk dat restaureren geld kost maar die 500 euri geef ik dan liever uit aan iest anders. Ik bedoel remmen doet ie al prima, maar bijv. geheel waterdicht is de Mini niet. Laat ik het zo zeggen, ik ben pas verhuisd naar een nieuwbouw wijk en er ligt nu een laag blubber in ONDER de vloerbekleding. Ra, ra hoe kan dat.
Dus mijn eerste prioriteit is de Mini weer door de volgende APK te krijgen met wat laswerk ed. En mocht in die tijd 10" remklauwen tegenkomen dan is dat mooi meegenomen en anders komen er mooie, g**le aluminium klauwen onder :D

[edit]
en misschien bedoel ik wel opknappen want wat is nu de definitie restaureren en wat van opknappen.
[edit2]
Ik denk dat ik voortaan het woord apknappen ga gebruiken omdat restaureren niet helemaal betrekking heeft op mijn Mini...

RE: Conversie 10" trommelremmen naar 10" schijfremmen

Of er een echte definitie is weet ik niet, maar wat mij betreft betekent dat dat de auto helemaal uit elkaar gaat en wordt gerepareerd wat er gerepareerd moet worden, vervangen wat daar aantoe is/bij gebaat is, etc. Piekfijn maken, tot op het laatste schroefje.