Cooper 1300 Vermogensverlies en Lekt!

RE: Cooper 1300 Vermogensverlies en Lekt!

Mijn mini cooper 1300 (SPI) heeft sinds gisteren ineens een probleem, als ik flink gas geef dan lijkt hij te verstikken (zwaar in te houden) en hij lekt ineens serieus olie. Ik heb een rits fotos op link gezet hoe het eruit ziet. Het plasje olie dat is binnen 5 minuten gekomen met een koud blok. Mijn bougies zijn niet nat, maar ik vind ze redelijk zwart (kool). Mijn aandrijfas (links) druipt in de olie, net als de rechter kant van het blok.
Iemand een goed idee wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het lijkt mij een lekke koppakking, vooral door de olie die tussen kop en middenblok uitkomt. Heb je toevallig een compressiemeter?

Beumert schreef:
Het lijkt mij een lekke koppakking, vooral door de olie die tussen kop en middenblok uitkomt. Heb je toevallig een compressiemeter?

Ik heb er geen nee, maar kan er natuurlijk 1 aanschaffen.
Is het makkelijk te zien of de koppakking lek is dan? Ik heb nog nooit met zon ding gewerkt...
En het eventueel vervangen van de kop, kan dat met het blok in de mini gewoon?

Als je koppakking lek is hoef jeje kop niet te vervangen..alleen je pakking..en dat kan idd met de motor in de Mini..het is geen zware operatie..maar je moet weten hoe...dus ik adviseer je om een Haynes manual boek aan te schaffen. daar staat veel in. en je hebt een momentsleutel nodig ivm met het weer aandraaien van je kopbouten.

Groetjes,

Maurice

Een koppakking vervangen is verder geen grote klus, ik zag op je site dat je een paar rechterhanden hebt dus dat gaat je vast lukken.
Je hebt inderdaad een koppakkingssetje nodig en een momentsleutel. Een haynes is ook zeker makkelijk al zal je het vast ook afkunnen met de info in dit topic.

viewtopic.php?f=5&t=12929&

Mocht je toch nog een digitale versie nodig hebben van een werkplaatshandboek dan kan je op google zoeken naar haynes manual of hier kijken: viewtopic.php?p=513079#p513079

Mausje75 schreef:
Als je koppakking lek is hoef jeje kop niet te vervangen..alleen je pakking..en dat kan idd met de motor in de Mini..het is geen zware operatie..maar je moet weten hoe...dus ik adviseer je om een Haynes manual boek aan te schaffen. daar staat veel in. en je hebt een momentsleutel nodig ivm met het weer aandraaien van je kopbouten.

Groetjes,

Maurice

Hahaha alleen de pakking dat bedoel ik natuurlijk :P Tis maandagavond zullen we maar zeggen.. Ik heb het ooit eerder gedaan bij een ander type auto, en heb het manual in huis. Momentsleutel heb ik ook, dat zou verder moeten lukken dus..

Beumert schreef:
Een koppakking vervangen is verder geen grote klus, ik zag op je site dat je een paar rechterhanden hebt dus dat gaat je vast lukken.
Je hebt inderdaad een koppakkingssetje nodig en een momentsleutel. Een haynes is ook zeker makkelijk al zal je het vast ook afkunnen met de info in dit topic.

viewtopic.php?f=5&t=12929&

Mocht je toch nog een digitale versie nodig hebben van een werkplaatshandboek dan kan je op google zoeken naar haynes manual of hier kijken: viewtopic.php?p=513079#p513079

Bedankt hoor voor deze tips. Ik ben blij te horen dat het ook bij de mini goed te doen moet zijn.
Bedankt voor de comment over de rechter handen :)
Ik neem aan dat ik e kop ook moet laten vlakken als deze eenmaal los geweest is toch?

Hej,

Meet asjeblieft eerst de compressie want het zou zunt wezen als je de hele kop eraf heb liggen en het is je koppakking niet!

verder nog succes geweest :)

Mvg Bart

Hier zijn de meningen op het forum over verdeeld, meeste zullen zeggen dat het slim is om te doen, ander gedeelte zegt dat het gietijzer bijna niet krom trekt. Voor de zekerheid zou ik het gewoon laten doen.

Maar zoals Bart zegt is het wel slim om eerst even de compressie te meten, want vanaf een scherm kunnen we niet alles zomaar beoordelen.

Bart schreef:
Hej,

Meet asjeblieft eerst de compressie want het zou zunt wezen als je de hele kop eraf heb liggen en het is je koppakking niet!

verder nog succes geweest :)

Mvg Bart

Helemaal eens, maar ik weet niet hoe ik met zon ding om moet gaan. En kan ik zomaar eentje aanschaffen of moet ik ergens rekening mee houden?

een compressie-meter kun je bij de betere automaterialenzaak wel kopen, hij werkt vrij simpel het ligt eraan welk soort compressie-meter jij koopt/leent!! Mvg Bart

waar woon je ergens, misschien kan iemand in de buurt ff meekijken en met een compressiemeter omgaan...

Red Flame schreef:
waar woon je ergens, misschien kan iemand in de buurt ff meekijken en met een compressiemeter omgaan...

Ik woon in Veldhoven (ik update meteen ff mijn profiel)...
Dussehhh heeeeel misschien kan ik jou overhalen voor een biertje :o

Je kan ook wel proberen bij een vriendelijke garage of ze even een compressietest willen doen.

Misschien is het handig om dit topic over het vervangen van de koppakking eens door te lezen: viewtopic.php?p=30796#30796
(dan hoeven we de hele discussie hier niet over te doen ;) )

aangezien ik al 12 jaar geen alcohol drink komt het met het biertje niet goed...

ik kom wel eens kieken bij je, stuur me ff een pb met adres en wanneer het je schikt...

Okee, allemaal echt bedankt, Red Flame Bart komt me effe helpen met die test. Daarna dan zeer waarschijnlijk de kop eraf met al jullie tips en mijn Haynes handboekje ;)
Moet goed komen!

En als het lukt hebben weer een mini'tje gered :)

Nou gistren heeft RedFlame dus bij mij een compressiemeting gedaan (waarvoor nog bedankt :)\\_ en inderdaad, koppakking eruit tussen 1&2.
Komende week maar eens spulletjes bestellen en dan aan het sleutelen, heb er vertrouwen in, moet goed komen.