cooper 2001

default

RE: cooper 2001

Ik weet niet of ik op de juiste afdeling ben maar mijn mini gaat steeds schever staan aan de bestuurders kant, het wiel raakt al bijna de auto.
Ik heb er geen ongeluk mee gehad en niet raar mee gereden.
Wat zou dit kunnen zijn?

RE: cooper 2001

Mettertijd zakken de rubber veerbollen in aan de voorzijde. De bestuurderskant heeft daar meer last van omdat daar het naast het gewicht van de motor ook het gewicht van de bestuurder ook nog eens bijkomt. Oplossing is nieuwe veerbollen of HiLo's of een combinatie van beide.

Dennis

Klassieke Mini uit 2001?

default

RE: cooper 2001

Dank je wel, blijf hopen dat het niets ernstigs is.

default

RE: cooper 2001

Even hierop doorgaan na enige overpeinzing.
Ik dacht dat mijn mini gewone vering had maar veerbollen die moeten toch vol zitten met lucht.
Ik ben een enorme minifan maar afhankelijk van de garage want ik heb er totaal geen verstand van.

RE: cooper 2001

Is de Mini een klassieke Mini of een New Mini?

RE: cooper 2001

Dat vroeg ik me dus achteraf ook af. Als het een New Mini is dan heb je een serieus probleem en is waarschijnlijk de schroefveer oid gebroken.

Dennis

default

RE: cooper 2001

een klassieke
Maar hoe zit het dan met die veerbollen?

RE: cooper 2001

De veerbollen van een mini (klassieke) zijn niet gevuld met lucht hoor.
Hoe zo'n ding eruit ziet zie: klik hier

Ik heb zelf alleen ervaring met die aan de achterkant vervangen (inclusief bijbehorend cupje), en weet niet of dat aan de voorkant net zo werkt.

Prijzen voor vervangen vallen verwacht ik wel mee hoor...

RE: cooper 2001

Om ze te vervangen heb je een veerbolcompressor nodig itt de achterkant. Gaat best wel wat werk in zitten. In de garage zullen ze al gauw 2 tot 3 uur rekenen.

Ik zou zelf de bollen laten zitten en HiLo's monteren. Ga je toch voor nieuwe bollen dan zou ik alsnog die HiLo's monteren, omdat de ervaring leert dat de auto nogal hoog komt de staan met nieuwe bollen en je dit met de HiLo's kunt corrigeren.

Dennis

RE: cooper 2001

voor het idee ...
procedure:
http://blog.minisport.com/2011/08/mini- ... ion-cones/

(hier worden alleen "niet standaard" veerbollen gebruikt ... )

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: cooper 2001

Kan me voorstellen dat er enige verwarring is ontstaan over de mini, ben er met mijn hoofd niet helemaal bij geweest wat het jaartal betreft.
Mijn mini is om precies te zijn van 04-03-1993
En ik geloof dat ik nu tot de ontdekking ben gekomen dat ik NIET naar mijn garage moet gaan waar ik altijd naar toe ga maar een garage die verstand heeft van oude mini's.
Mijn garage waar we al met beide auto's komen gedurende 25 jaar heeft zich in de mini verdiept wat ik enorm appricieer maar hier komen bij mij toch vraagtekens.
Mijn mini moet aub nog langer mee dan vandaag maar moet qua kosten ook redelijk blijven.

RE: cooper 2001

waar ergens woon je? In de 'Wiki' Hier klikken staan in ieder geval een aantal adressen van Mini gerelateerde bedrijven welke je wellicht verder kunnen helpen.
Mocht je toch zelf ook vuile handen willen maken dan zijn er vast mede minirijders in de buurt die je willen helpen bij het vervangen.

Succes!

default

RE: cooper 2001

Dat is dus het probleem, ik woon in het verdomhoekje van Nederland, ZEELAND. de dichtsbijzijnde garage die er verstand van heeft is Brabant of Belgie.
Leuk hoor zo'n hobby. ( mijn man zegt, misschien een beetje verslaaft??)
Het zij zo.
Neemt niet weg dat mijn mini steeds schever gaat staan en straks lopen de wielen aan :(

RE: cooper 2001

Je zou Knutsel(Zeeuws-Vlaanderen) kunnen vragen voor hulp. Ik heb geen direct adres (email/telefoonnr) van hem, maar je kunt altijd proberen een PM of een email te versturen.
Zeeland is overigens best groot, dus misschien toch proberen of er wellicht een andere Mini-fanaat in de buurt is die je zou kunnen helpen? Volgens mij rijden er in Goes ook wel een paar rond!

RE: cooper 2001

Hoi On the Road Again.
Heb je wel eens gezien in Goes denk ik (paarse Mini, met de tekst achterop?). Is de klus al geklaard?
Ik heb het juiste gereedschap voor vervanging, is kleine klus overigens (lukt soms ook zonder compressie tool). Heb ook nog een aantal gebruikte (goede) veerbollen liggen, met nieuwe zou ik beide zijden gelijk vervangen (anders nog steeds scheef), nieuwe cupjes en veerkogels ook nodig waarschijnlijk.

Overigens zit er in Goes nog oud Rover dealer, op Fruitlaan.

Michiel.

default

RE: cooper 2001

Hoi Michiel, klopt helemaal die paarse, ben bij Akkermans geweest op de Fruitlaan, en die constateerde dat mijn, on the road again,ernstig ziek is.
Subframe achter is helemaal rot, moet vervangen worden.
Krijg binnen nu en een dag of 3 een offerte van de kosten. Ben er eigenlijk wel van geschrokken want dit had ik niet verwacht. Misschien te sentimenteel maar ik moest er gewoon even van huilen,'t zijn ook zulk verdomde emotionele auto's.
De body van mijn paarse ziet er prima uit, hij zegt er zit totaal geen roest aan, lijkt wel nieuw. en dat is ook zo. Ik probeer er zuinig op te zijn want ik vind hem te gek, maar de kosten moeten niet de pan uitrijzen want om heel eerlijk te zijn kan ik dat gewoon niet betalen.
Ik zou het fijn vinden als je eens contact met me op zou kunnen nemen want hier in zeeland zijn er weinig freaken en Akkermans is een goede maar daar hangt ook een kostenplaatje aan. Al was het alleen maar voor advies
Mijn e-mail roussos@xs4all.nl,

RE: cooper 2001

Inzakking was toch voor, maar er is geconstateerd dat achtersubframe tevens rot is?
Nieuw frame is een 400 euro's, plus nodige fitwerk, en hopelijk zijn bussen wieldraagarmen nog in prima conditie.
Indien je het zelf kunt is de klus nog geen financieel debacle, van uurloon wordt je niet blij :'( en kost het een dag of 2 om je Mini weer op de weg te hebben.

RE: cooper 2001

Als de body echt nog in hele goede staat is zou dat ik achterste subframe en de veerbollen voor gewoon laten vervangen, dat is ie dan wel waard. Jammer genoeg zit je nogal ver weg, maar er zijn zat hobbyisten hier die in hun vrije tijd aan Mini's klussen, zoals ondergetekende. Misschien is dat een optie, uurloon is dan veel vriendelijker alleen komt er wel wat reistijd bij waarschijnlijk.

Dennis

RE: cooper 2001

Ik heb zelf voor mijn cooper uit ´94 ook het achtersubframe moeten vervangen, was dus ook totaal door gerot terwijl de rest van de auto absoluut niet slecht is
maar ik ben er in totaal een dag mee bezig geweest, alleen dat verdeeld over een aantal dagen... :P
ik heb er voor gekozen een tweedehands frame wat ik nog had staan te laten stralen, daarna gelast en laten coaten, dit was al met al goedkoper dan een nieuw frame
het enige waar je mee moet uitkijken als je een tweedehands frame neemt dat jij een spi of mpi mini hebt, wat weer net wat andere aansluitingen heeft, beide passen gewoon onder de body maar er zitten andere uitlaat ophangbeugels onder en een houder voor het benzine filter past er niet direct onder

let er trouwens op dat je er niet te veel mee door rijd, op een gegeven moment is er kans dat de achterbanden aan de binnenkant aan gaan lopen tegen de wielkast

zo stond mijn cooper er bij voor de repa:
link
je kan het een beetje lastig zien, maar de wielen stonden helemaal naar binnen

en erna:
link
succes!

default

RE: cooper 2001

Dank jullie wel allemaal en Sebastiaan mijn mini staat nog veel schuiner dan jouw mini op de foto.
Mijn -on the road again_ staat nog steeds in de garage, heb nog steeds niets gehoord.
De garage knapt mini's op en ik moet zeggen dat hij dat heel fraai doet.
Maar dat neemt niet weg dat het wel moet gebeuren want ik kan hem naar de sloop brengen omdat ik het zelf niet kan en mijn man ook niet. De sloop is wel heel drastisch en zal dat niet doen want daar is hij veel te goed voor, de garage zegt voor een auto van die leeftijd ziet hij eruit als nieuw, totaal GEEN roest.
Er zit hier in zeeland niets anders op dan naar een dure garage te gaan.
De garage heeft een gebruikt subframe staan en dat heeft hij mij aangeboden.Dat zou hij dusdanig behandelen dat ik er bv de eerst komende 10 jaar niets aan hoe te doen als te onderhouden.
Ben benieuwd wat de offerte is en als ik akkoord ga zou hij weer helemaal tiptop moeten zijn
Ik wacht af.
Groet Jeanette (on the road again)