mss ver gezocht maar heeft deze geen lambda sonde ?
kan deze geen foute gegevens geven in verband met de mengselsamenstelling. of heeft deze geen invloed hier maar enkel voor de cat ?
- Login of registreer om te reageren
mss ver gezocht maar heeft deze geen lambda sonde ?
kan deze geen foute gegevens geven in verband met de mengselsamenstelling. of heeft deze geen invloed hier maar enkel voor de cat ?
* SCHOP *
mijn cooper doet het nog steeds niet normaal.
wie heeft het antwoord?
~jw~
He JW, dat bokken bij starten had m'n broertje ook, na het vervangen van de sensor welke het tijdstip van ontsteken afleest van het vliegwiel was het over. Sorry, ben de naam van de sensor kwijt.
Voorheen had ie ook het probleem dat 1 van de vacuumslangetjes lek was, gaf ongeveer zelfde kuren.
Groet ron
vanochtend deed mijn cooper weer vervelend, dus vandaar dat ik maar de ANWB heb gebeld. zal je natuurlijk net zien dat de cooper zich gewoon netjes gedraagt. dus, de anwb is onverrichte zaken weer vertrokken. probleem nog steeds niet verholpen. dus dan maar een afspraak gemaakt met "ome ben".
vanavond bij thuiskomst toch maar even de benzinetank voor de zoveelste keer ontlucht. waarop ik het briljante idee kreeg: laat ik eens het ontluchtingsslangetje van de tank losmaken. wellicht dat de leiding verstopt zit? wat schetst mijn verbazing? blijkt achter de tank 3-tal buisjes door de bodemplaat te gaan en de rechter buis was "bloot" en een zwart slangetje hing er wat zieligjes bij. heb de boel aan elkaar gezet en zal morgen wel zien wat het resultaat is. van de week de boel netjes vastzetten met echte slangenklemmetjes om te voorkomen dat de zooi in de toekomst weer los komt.
rest nu nog de vraag: waarom lopen er 3 buizen vanaf de tank naar de motor? 1 is voor de benzine toevoer, maar waarom ook de onluchtingsslang en een 3e onbekende?
ik houd jullie op de hoogte...
~jw~
Minikoektrommel schreef:
rest nu nog de vraag: waarom lopen er 3 buizen vanaf de tank naar de motor? 1 is voor de benzine toevoer, maar waarom ook de onluchtingsslang en een 3e onbekende?
~jw~
De 3e is de routerleiding, de benzine wordt continu rond gepompt.
en wat is het nut van het rondpompen van de benzine? oude niet-injectie blokken hebben dit toch ook niet? of zit ik fout?
~jw~
bij een injectie staat het hele systeem onder druk, de overtollige benzine wordt teruggevoerd naar de benzinetank, het is zonde om het op straat te dumpen
inderdaad een carburateur-systeem heeft een enkele leiding, er staat geen druk op het systeem, je vlotter stopt de benzinetoevoer als het vaatje aan de carb vol is.
Hallo Minikoektrommel (en de rest),
Mijn Cooper 1.3i heeft vergelijkbare problemen op het moment. Ga haar (hey: cars are female) zaterdag een grote beurt geven ( sounds a bit akward like this)waarbij alle gebruikelijke filters/vloeistoffen etc worden vervangen. Hoop dat dat iets helpt. Maar aangezien jij stelt dat het bij jou pas geleden is gebeurt heb ik er een hard hoofd in dat het mijn mini zal helpen van haar kuren af te komen.
Bij mij is het 'probleem' van het lekke vacuumslangetje al eens verholpen en sindsdien twijfelt mijn motortje ook tussen afslaan of noodstand van 1500 toeren (ECU opgelegde stand dus). Voordat het slangetje gefixt was liep hij altijd in die noodstand.
Anyhow, mocht jij zelf of via via tot een oplossing komen: please keep me posted ! Zelf zal ik uiteraard ook laten horen hoe en wat.
groeten, Mart
gelukkig doet mijn cooper nu echt vervelend. zou toch jammer zijn als ie opeens normaal zou gaan doen. behalve afslaan en inhouden is nu de koppeling gruwelijk aan het opspelen. dubbel clutchen bij hoge snelheden is niet prettig.
stotterprobleem...
heb nu geprobeerd om de slang van het onluchtingspijpje van de tank los te maken. ik hoopte hiermee de vacuum-problemen van de tank mee op te lossen. helaas... geen goed plan. de tank spoot de benzine nu via dat pijpje zo mijn kofferbak in. wat een stank dus dat slangetje weer vast gezet. volgende optie: ontluchtingspijpje rechtstreeks aansluiten op het 3e buisje wat door de bodemplaat gaat. nu zit er nog een soort filtertje (? ) tussen. misschien is die verstopt?
ik las ook op het forum dat wellicht een vacuum slangetje naar het spruitstuk de boosdoener kan zijn. dat gaan we ook maar eens controleren. geen idee waar ik precies moet zoeken, maar vinden zal ik het :)" title="Evil" />
koppelingsprobleem...
als ik dubbel clutch, dan kan ik fatsoenlijk schakelen. vorig jaar heb ik dit ook al gehad en toen heeft [de garage] dat weer verholpen door de koppeling te ontluchten en het bakje met remvloeistof te verversen.
als ik nu naar het niveau van remvloeistof kijk, dan zit ie nog netjes op "max". dus daar is nix mis mee, dus waarom koppelt ie dan zo beroert?
ik denk dat ik de komende dagen wat meer met de brommer ga rijden totdat de cooper door [de garage] gefixt is.
~jw~
[size=75:39sss597][Verwijzing naar bedrijf verwijdert - Demelza][/size:39sss597]
Minikoektrommel schreef:
als ik nu naar het niveau van remvloeistof kijk, dan zit ie nog netjes op "max". dus daar is nix mis mee, dus waarom koppelt ie dan zo beroert?
De relatie tussen je remvloeistof en je koppeling zie ik niet echt, bedoel je niet je koppelingsvloeistof Wanneer je koppelingsvloeistof te laag staat gaat hij idd slecht koppelen. Maar bijvullen lost het volgens mij maar tijdelijk op. Heb je ergens een lek?
Ben je in het bezit van een haynes service & repair manual? Dit lijk me een aanrader, want lukraak wat slangetjes los halen is volgens mij niet de beste optie
en waar vind ik dan het bijvul potje voor de koppelingsvloeistof? ik neem aan dat het ook Dot 4 is wat ook voor de remmen wordt gebruikt?
~jw~
potje voor de koppelingsvloeistof zit recht boven de pedaal bij het schutbord
ziet er uit als nr 2 op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/routine/clmast.gif
dot4 zou goed moeten zijn.
succes,
Theo van den Bogaard
ik zou als ik jou was eens naar je stabilizator stangen kijken en of de bouten daar van nog goed zitten.
ik had laatst ook ineens dat ik een enorme knal hoorde en vanaf dat moment bokte mijn motor ook constant bij gas geven en loslaten.
nou bleek dus dat de bout van de bovenste trekstang in het blok was afgebroken michien dat jou ook zoeits hebt.
de koppelings problemen zijn nu enigzins verholpen door het potje te vullen met remolie. dus dat was een simpel klusje.
de problemen rondom het gasgeven en stilvallen, daar is nu [een mini-center] mee bezig. zal wel een duur grapje worden.
vanochtend kwamen ze daar ook tot de conclusie dat mijn achter subframe aan vervanging toe is. en dat er speling in mijn achter wielen. subframe kan nog even mee, maar de speling moet er nu wel uitgehaald worden. voor de rest moet ook binnenkort nog aardig wat stukken uit de bodemplaat vervangen worden.
kortom, ik kan binnenkort een lening gaan aanvragen
~jw~
[size=75:39ly3qpm][Bedrijfsnaam verwijderd - Crispy][/size:39ly3qpm]
[size=75:2dwpnncw]nou dacht ik dat ik gisteren hier een post had geplaatst..... [/size:2dwpnncw]
gisteren dus langs een niet nader te noemen mini specialist in een niet nader te specificeren deel van deze aardbol geweest [size=75:2dwpnncw](pffff... wat een gezeur om een bedrijfsnaam geheim te houden...) [/size:2dwpnncw]en daar kwamen de volgende antwoorden op mijn eerste post in dit topic:
1) bokken is opgelost door de ECU aan een buitenboord computer te sluiten en de ECU opnieuw in te stellen. bokken is inderdaad verleden tijd.
2) schakelproblemen: dit had ik van de week al opgelost door remolie aan te vullen in het potje voor de koppelingscilinder. werkt nu weer zoals vanouds... nog niet helemaal super, maar het werkt.
3) en 4) afslaan en stotteren: is verholpen door de ECU te herstellen, zie ook punt (1).
5) vacuum trekken van benzine tank: dit schijnt een milieu eis te zijn en is dus normaal bij een SPi (en waarschijnlijk ook een MPi). er bestaan dus ook speciale tankdoppen om deze vacuum mogelijk te maken; zogenaamde "vented" en "non-vented" tankdoppen.
6) dweilen over de weg: dit wordt veroorzaakt door speling in mijn beide achter draagarmen en een licht kromme achter subframe. helaas is het achter subframe ook aardig aan het roesten. kortom, binnenkort moet hier een kruiwagen met euro-tjes tegen aan gegooid worden.
enfin, de storingen waren dus niet door mij te verhelpen, maar slechts door een ECU herstel apparaat. en dat heb ik niet voorhanden
conclusie: het kost een paar centen, maar dan rijd je mini wel weer als een zonnetje.
~jw~
Hoi JW,
Die ECU 'herstellen'...is dat hetzelde als resetten of doen ze dan meer? Waardes veranderen enzo? Jouw mini draaide toch ook soms in de noodstand en soms 500 toeren stationair? (dan weet ik dat dit kan helpen )
Kun je mij misschien een PM sturen met welke specialist jij geweest bent? (Of mag dat ook niet )
Ik heb al contact gezocht met een specialist maar vooralsnog is hij erg traag met reageren op mijn email.
Mvg, Mart
wat de mini specialist precies met de ECU heeft uitgespookt, dat weet ik niet. ben daar niet technisch genoeg voor om dat te snappen. 1 ding is zeker, de ECU loskoppelen van de accu voor enkele uren was in dit geval niet de oplossing.
probleem was dat ie ver boven de 1500 toeren in noodtoestand kwam om daarna direct af te slaan. dus niet blijven steken op 500 toeren. normaal stationair is volgens mij rond 600-800 toeren.
gelukkig is er (nog) geen censuur op de PM, dus die krijg je zo.
~jw~
RE: cooper heeft kuren
Ingediend door Minikoektrommel op za, 07-04-2007 14:48
mijn cooper (bj. 1995, SPi 1300) heeft vervelende kuren.
1) bij het starten staat ie te bokken alsof ie een ouderwets diesel bak is. je voelt de hele auto schudden en bonken.
2) tot voor kort had ie het probleem dat als je ging opschakelen dat ie zijn tandjes ging poetsen. dat is spontaan weer voorbij gegaan. wel is het terugschakelen naar 1 wel stroef. verder schakelt ie nu "normaal".
3) bij het gasgeven houd ie in. geef je gas, dan voel je dat de motor er abrubt op reageert. dus niet geleidelijk een snelheids toename. idem bij het gas loslaten. ook dan reageert de motor vrij abrupt.
het lijkt alsof het motorblok ook iets los zit onder de motorkap. dus motorsteuntjes zal ik zeker moeten controleren. echter, dat zou geen invloed moeten hebben op het gas-geef-gedrag.
4) als de motor eenmaal op temperatuur is, dan kan ie zijn stationair niet vasthouden. dat fluctueerd dan tussen helemaal afslaan en 1500 toeren. zeker bij file rijden is dit super irritant. remmen terwijl je gas geeft is niet practisch in de file.
5) de benzinetank wordt continu vacuum getrokken. waarschijnlijk is de ontluchting van de tank niet in orde, maar ik weet niet welk slangetje ik daarvoor moet controleren. er komen zoveel slangetjes en draden van de tank af.
6) de cooper heeft de neiging om te dweilen over de weg. ik heb nu de bandenspanning wat opgevoerd naar 2,2 bar, maar dat heeft niet geholpen.
kortom, veel ellende zo nu opeens.
de bougies zijn een paar maanden geleden vervangen en zien er nog nagenoeg nieuw uit en zijn niet plakkerig of nat. luchtfilter is schoon en de olie & koelvloeistof is netjes gevuld. er komen ook geen (nare) wolken uit mijn uitlaat.
de cooper heeft eind 2006 een grote beurt gehad.
dus... wie kan mij vertellen wat er aan de hand is en wie heeft tijd & zin om mij te helpen bij het oplossen van deze euvels?
~jw~