Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

Ik heb vandaag bij een set velgen een reserve velg gekregen die eruit ziet als een originele cooper s velg (staal). die met de ronde gaatjes.
Het viel me alleen wel op dat deze niet gelast is, maar met popnagels (of iets dergelijk) vast zit. (hart aan de velg zelf)

Heeft iemand enig idee van welk jaar/model dit zou kunnen zijn? Op The Wheel Dictionary ben ik wel een 10*4,5 tegengekomen die 'riffited' is ipv gelast, maar niet genoeg info om tot een goede determinatie te komen.

Foto's zal ik later vandaag bijvoegen :)

RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

mijn woody uit 61 heeft ook velgen die met klinknagels vast zit,
dit zijn orginele best veel gezochte velgen voor early mini's

ik heb niet eerder gehoord van cooper 's velgen met geklonken hart,

wellicht erg gewilde velgjes dus,

RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

Helaas is het er maar 1, maar dus 1 die niet zo veel voorkomend is!
Bij deze een 3-tal foto's.





RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

Daar heb ik dus een complete set van liggen...
Ook al eens naar geïnformeerd, maar nooit een goed antwoord op gevonden :x

RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

heb even het boek van Chris Rees er op nagekeken, maar die geeft geen change date.
De eerste Cooper S'en zijn van 1963 en AFAIK zijn daar die geventileerd wielen op geleverd.
Het zijn klinknagels en geen popnagels. In de racerij braken de velgen van het midden/hart en werden deze geklonken wielen verboden (geen idee welk jaar) ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

en ik heb weer ergens gelezen dat ze bij de standaard mini-velgen in '61 zijn overgegaan van geklonken naar gelast, vanwege de kans op breken.

Dan vind ik het dus weer vreemd dat ze later de "zwakkere" montage-methode gebruikt hebben bij de sterkere Mini's (Coopers) |:(

RE: Cooper S velg (10*5) welk jaar/model

misschien iets voor de specialisten? http://mk1-forum.net/

Peter is correct volgens dit stukje:
http://www.1959miniregister.com/pdfs/buyer-guide.pdf

"The first wheels were made of
pressed steel and were in two parts
(the rim and the centre) which were
joined using eight steel rivets.
When Minis began to be used
for competition, it soon became
clear that the new 10 inch wheels
were not strong enough. The rivets
began to pull apart and the wheels
literally fell to pieces. Also, cracks
began to appear in the steel
pressings. The first Minis were
fitted with these riveted wheels but,
once the weaknesses became
known, a new design of wheel in
heavier gauge steel and with a
welded join was fitted to production
Minis. It was not until 1961 that these
stronger wheels were specified so all
1959-60 Minis would have been
fitted with the riveted wheels. All
early Minis were equipped with
crossply tyres and these are still
available in the 10 inch size."

misschien is de spraakverwarring dat het "Cooper S"-wielen zijn.
Als het op de Cooper al leverbaar was, dan is 1961 nog net mogelijk ...
Ik weet het dus ook niet zeker ;-P

groetjes,
Theo van den Bogaard