Kruimelpad
Cupjes zelf maken.
RE: Cupjes zelf maken.
Ingediend door Wouter op ma, 08-11-2004 11:52
dat is een verassing, hahaha
Ik denk dat het nylon is omdat metaal op metaal teveel slijtage van de kogel geeft. Sowieso: die cupjes gaan jaren mee, dus waarom zoveel moeite doen door ze van alu te maken.
cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Maarten van den Akker schreef:
Wat voor cup heb je? B? C?
Dubbel (links en rechts) D
Maar graag nu een bruikbare reactie...
- Login of registreer om te reageren
Daar zat ik dus ook aan te denken, maar door alu te pakken, zal alu gaan slijten en niet de kogel. En ik denk dat det cupje vervangen minder werk zal zijn dan 20 van die cupjes te laten draaien bij mij op het werk (uitbesteding ). Het CNC-programma kan ik zelf wel maken.
- Login of registreer om te reageren
Als je er 5 klaar hebt wil ik er ook wel van je kopen , ik vind het een goed idee!!
Alvast bedankt , greetz , Jeroen2
Stuur maar een PM als je ze af hebt.
- Login of registreer om te reageren
Peter schreef:
Mijn Mini heeft last van doorhanging...
Dus een logisch gevolg is dat ik mijn cupjes ga vervangen. En in een moeite door Hi-lo's ga monteren, maar dat terzijde.
Zo'n logisch gevolg vind ik dat niet omdat de doorhanging niet het gevolg is van het doorslijten van de cups maar van het verslijten van de veerbollen.
Als je zelf in de metaal zit dan weet je ook dat gietstaal en aluminium niet goed samengaan met elkaar. Door het potentiaal verschil zal er namelijk zeer snel en heftig corrosie gaan optreden, met als gevolg dat een alu cup eerder weg zal zijn dan een kunststof.
Bij de weg, heb je wel eens zo'n cup gedemonteerd?
- Login of registreer om te reageren
Zo'n logisch gevolg vind ik dat niet omdat de doorhanging niet het gevolg is van het doorslijten van de cups maar van het verslijten van de veerbollen.
9 van de 10 keer is het doorhangen het gevolg van versleten cupjes.
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Oke, het rubber om dat cupje zat los, dus dat lijkt het meest logische. Zelfs mijn Mini-monteur is van mening dat dit het probleem is...
Inderdaad, maar aluminium roest niet he... die vormt alumiumoxide en die beschermt weer tegen doorroesten . En we kunnen ook nog voor messing of brons gaan...
- Login of registreer om te reageren
Inderdaad, maar aluminium roest niet he... die vormt alumiumoxide en die beschermt weer tegen doorroesten. En we kunnen ook nog voor messing of brons gaan...
maar is wel makkelijk weg te krabben, en de oxide zit dan op een contactoppervlak.
Cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Hier op de engineerings afdeling zeggen ze al dat brons de beste oplossing zou zijn... Dus gaan we daar de mogelijkheden eens van bekijken
- Login of registreer om te reageren
RE: Cupjes zelf maken.
Ingediend door Mini Martin op ma, 08-11-2004 15:45
Heb je wel eens geprobeerd om een cupje uit de draagarm te krijgen.
Bij de meesten moet je deze er uit peuteren.
Ik vraag mij af hoe dat straks moet met een cupje van één of ander metaal.
Bovendien heeft men het met een bepaalde bedoeling van kunstof gemaakt (al weet ik nog niet welke reden)
anders waren ze waarschijnlijk al van een metaalsoort.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
... is het de moeite wel waard ??
Part number: SUS 21A423 £1.28
£1.50 inc. VAT
( http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html )
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Dat is dus ook de reden van dit topic, om erachter te komen waarom deze van kunststof zijn. En een van de redenen die ik kan bedenken, is vanwege dat deze eenvoudig te maken zijn. Namelijk door vacuüm-trekken, hetzelfde principe als de plastic koffiebekers...
Maar omdat ik de mogelijkheid heb om deze van een metaal te maken waardoor ik er niet meer naar om hoef te kijken, waarom zou ik het dan niet doen?
Wat is er eigelijk met de vraag of ik er al eentje uit de draagarm heb gehaalt?? Ik maak aan de hand van een geheel nieuwe een tekening. (Volgens mij zitten die bij een Hi-lo set, toch??)
En een oude zal er toch uit moeten...
Misschien dat ik iets geheel over het hoofd zie, graag reactie dan...
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
... is het de moeite wel waard ??
Part number: SUS 21A423 £1.28
£1.50 inc. VAT
( http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html )
groetjes,
Theo van den Bogaard
plus het "steeds opnieuw" inbouwen?? Maar een verbetering is het altijd waard, toch ?:D
[size=75:yhakjyvb](echt veel moeite is het niet, ik maak een tekening van een nieuwe, en dan heb ik een dag later 2 nieuwe....)[/size:yhakjyvb]
- Login of registreer om te reageren
Peter schreef:
Namelijk door vacuüm-trekken, hetzelfde principe als de plastic koffiebekers...
Ik heb het idee dat ze de huiduige versies spuitgieten.... Kan ik mis hebben hoor, maar vaccuumtrekken doen ze alleen met dunwandige materialen, en als ik vrijdag bij mijn mini-garage de onderdelen heb gezien die jullie bedoelen... (ik overwoog een hi-low set te laten monteren )
Wat bedoelt wordt met het verwijderen is niet het probleem om de huidige versie te verwijderen maar het probleem om ooit (gaan ook ooit kapot ) de metalen versie te gaan verwijderen... Zal wel boren worden dan....
Birdy
- Login of registreer om te reageren
Spuitgieten zou ook nog kunnen, misschien wel logischer zelfs, ja. Maar met vacuüm-trekken (of stuiken) kun je die diktes wel halen, volgens mij..
Misschien heb je daar wel een punt, ja...
- Login of registreer om te reageren
veel moeite is het niet, ik maak een tekening van een nieuwe, en dan heb ik een dag later 2 nieuwe
je rekent dus geen materiaal- en/of produktiekosten ? en het maken van de tekening tel je voor het gemak ook maar niet mee ?
.. maar even terug naar de oorspronkelijke vraag:
ik denk dat ze van nylon zijn vanwege de flexibiliteit; net als de verschillende (andere) punten waar rubbers in de ophanging worden gebruikt; je kunt verschillende delen vervangen (poly-bushes e.d.) maar dat merk je in weggedrag en dergelijke en uiteindelijk ook in slijtage en trillingen die worden doorgegeven in de rest van de auto.
Het is uiteindelijk je eigen keuze, maar ik betwijfel of je een grote verbetering teweeg gaat brengen (het is geen zaak die je iedere paar jaar moet vervangen AFAIK)
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Steeds vervangen valt ook reuze mee! Mag toch wel in 10 jaar? Dat ze doorslijten is ook vaak het gevolg van weinig smering...
Ik denkt dat het niet zinvol is deze te laten maken... Als je ze van een zacht metaal maakt, en dat wil je omdat dat het minst wreet, kun je ze er niet ff makkelijk in tikken. Je slaat er vlug een bolling in of de bodem scheurt eruit. Kunstof daarentegen is wat flexibel en wreet niet! De wanddikte is maar 1 mm of zo...
- Login of registreer om te reageren
RE: Cupjes zelf maken.
Ingediend door dieseltje op ma, 08-11-2004 18:46
maar even terug naar de oorspronkelijke vraag:
ik denk dat ze van nylon zijn vanwege de flexibiliteit; net als de verschillende (andere) punten waar rubbers in de ophanging worden gebruikt; je kunt verschillende delen vervangen (poly-bushes e.d.) maar dat merk je in weggedrag en dergelijke en uiteindelijk ook in slijtage en trillingen die worden doorgegeven in de rest van de auto.
ik weet bijna zeker dat ze van H.D.P.E zijn
(hi density poly ethyleen) daar worden tegenwoordig al die rubbers en zow van gemaakt
maar om idd terug te komen op het onderwerp
als je die rubbers vervangt door metaal gaat dan je draagarm ook niet slijten >?
gr niek
- Login of registreer om te reageren
FF gaatje door de draagarm boren en dan met alu- of nialbronzen cupje tik je ze er ook weer zo uit.
Ik vind het een zeer goed idee , nogmaals ik bestel er wel 5 (4 + 1 reserve) als je ze klaar hebt.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Er zit al een luchtgaatje in... Dus als je daar volle druk van de compressor op zet wil hij soms er wel eens uit komen... Ik zeg soms he Kruipolie erin helpt ook wel, en anders kappen!
Ik zou er persoonlijk niet de moeite voor doen!
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
veel moeite is het niet, ik maak een tekening van een nieuwe, en dan heb ik een dag later 2 nieuwe
je rekent dus geen materiaal- en/of produktiekosten ? en het maken van de tekening tel je voor het gemak ook maar niet mee ?
Het is uiteindelijk je eigen keuze, maar ik betwijfel of je een grote verbetering teweeg gaat brengen (het is geen zaak die je iedere paar jaar moet vervangen AFAIK)
Tekening en cnc-programma zijn eerder gemaakt dan dat ik al mijn ring/steeksleutels bij elkaar heb gevonden. Ik werk als technisch tekenaar en mijn broertje als cnc-draaier/freser bij een gasturbine-reparatiebedrijf... En er is altijd wel een stuk staf materiaal over, dat is het probleem niet. Daarom was dat ook mijn plan.
Maar ik denk dat ik het idd niet ga doen. Elke trilling die ontstaat wordt van metaal op metaal doorgegeven. Hierdoor zal je eerder vervelende metalen tikken in je auto krijgen (toch?).
Maar het idee was goed toch?
p.s. zitten die cups bij een Hi-lo set er standaard nieuw bij eigenlijk? of moet ik die er nog los bij nemen?
- Login of registreer om te reageren
Zelfs de nuckles zijn er niet bij , maar die kan je vaak wel overzetten als je ze los krijgt.
De cups blijven normaal gewoon op hun plek!!
Ik heb in 9 jaar nu pas 1 maal al die cups vervangen maar nog nooit de nuckles.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Ik zie geen reden om deze cupjes ter vervangen door een metaal. Alu werkt niet, is weggesleten voor je de straat uit bent. Brons/messing zou wel kunnen (mooi lager materiaal), maar dient altijd gesmeerd te worden, anders gaan het vreten (lager in je achterarm is van brons.. Al eens een slecht ingevet geval open gehad?? Weet je ongeveer hoe dat eruit ziet).
Wat dat betreft is kunststof gewoon een ideaal materiaal. Nylon trouwens in dit geval. Is zzzeeerrr slijtvast, hoeft niet gesmeerd te worden, en bij demontage ram je de boel zonder veel moeite aan stukken als ie er niet uit wil.. Ze gaan gemiddeld 10 jaar mee,.. Dempt de klappen ook mooi (zoals je zelf ook al steld, vermoedt ik dat het gaat klapperen bij een metaal) Wat wil je nou nog meer??
Het enige wat ik me nog voor kan stellen is het van HDPE maken zoals dieseltje suggereerd dat ze nu al zijn (volgens mij dus niet, maar weet het niet zeker). Dat is slijtvaster, maar ook wat zachter.. Weet niet of dat gaat werken.. Kan me voorstellen dat je dat wat sneller wegdrukt.
- Login of registreer om te reageren
Nylon heeft een smerende werking. Net als bijv. nylon glijlagers.
Heeft zelfs kans dat nylon nog wel langer mee gaat als een bronzen cup.
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat de enige manier om metalen cupjes goed te laten werken, zou zijn om de cupjes binnenin dezelfde radius mee te geven als de kogel die erin gaat. Als je hem net zo maakt als de plastic cup, krijg je puntbelastingen. In de plastic versie is er genoeg vervorming om toch een redelijke oppervlakte voor de verspreiding van de belasting te creeëren. Maar een (sinter-)bronzen cup met de juiste inwendige raduis, een gaatje aan de onderkant en een vetnippel onderop de draagarm zou een mooie oplossing zijn. Of het verbetering is vraag ik me af. Eens in de 5 jaar verse kogels en cupjes en klaar is kees, of wie dan ook....
- Login of registreer om te reageren
RE: Cupjes zelf maken.
Ingediend door Peter op ma, 08-11-2004 11:23
Mijn Mini heeft last van doorhanging...
Dus een logisch gevolg is dat ik mijn cupjes ga vervangen. En in een moeite door Hi-lo's ga monteren, maar dat terzijde.
Nu heb ik van het weekend zo'n cupje in de hand gehad, en vraag ik me af waarom die van nylon zijn gemaakt, en niet van een of ander metaal.
Die zouden toch langer mee gaan. Als er niemand een goed onderbouwd ( ) antwoord weet te geven, ga ik er zelf van aluminium ofzo maken. (CNC, denk ik)
Dus verras me maar eens ..