Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Hoi
Ik ga de cylidnerkop dus van mijn mini doen om alles nettjes te maken ( vandaag olie afgelaten zag nog zwarter dan de heel zwarte luchtfilter)
De mini is niet onderhouden door de vorige eigenaar, ik denk zelfs dat hij nooit nieuwe olie gezien heeft....

In welke volgorde moet je de kopbouten verwijderen? Of hebben ze geen volgorde?

Ik heb ook nog een 544 ( aeg 643) nokkenas liggen.. Zou ik deze plaatsen op mijn 998?
Heb ze heel goedkoop kunnen kopen en ze is nieuw...

Verder komt er nieuw euitlaat, luchtfilter, inlatspruitstuk,... ( Hele stage 1 kit van minisport) op.
Aan de kop word een beetje gewerkt( een beetje 'port en polish' + compressie naar 10.1



Grtz! en bedankt!

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

De kopbouten zou ik van buiten naar binnen losdraaien. Je begint links boven daarna links onder dan rechts onder dan rechts boven en zo verder. Vast zetten doe je andersom dan begin je in het midden om krom trekken te voorkomen (niet dat dat snel gebeurd).

Met de nokkenas kan ik niet helpen daar heb ik zelf niet zoveel verstand van.

Melvin

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Bedankt :)

Nu nog iemand voor de nokkenas en ik ben helemaal weer blij ^^

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Hoi hoi


De nokas heb ik net bij mijn eigen 1275 blok gedaan.
Deze moest ik onderste boven zetten .
Omdat er in het blok geleiders zitten van de klepstoters.
Dit zijn losse busjes en als je dat niet ondersteboven doet en je.
Trekt de nokas er uit dan vallen die busjes naar beneden je versnellingsbak in.
Nou zit er bij de 1000cc 2 van die grote kijk platen achterop waardoor je er makkelijk bij kan.
En je de busjes op kan vangen maar let wel op als ze in je versnellingsbak vallen.
Dat heb je een hele hoop meer werk!!!

Dan puntje 2

Let op het kan zo zijn dat de nok van je oliepomp anders is.
Als dat zo is dan mort je de olie pomp ook vervangen had ik ook.
Hoe je dat kan zien is niet moeilijk.
Vergelijk de 2 kopse kanten van de nokassen kan een streepje zijn.
Of een sterretje ...... vergelijk dat.


Naja suc6 er mee.
Mocht je nog vragen hebben pm me maar.

Mini groet stefan

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Thanks :)

Oliepomp etc zit wel goed.. Ik vraag mij eigenlijk af hoe ze zou presteren in een 998 :p
Omdat ze toch wel wild lijkt.. Ik hoor VEEL tegenstrijdige berichten erover, sommigen vinden ze heel goed, andere vinden ze veel te 'heet'..

grtz!

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

munuuuhh freak schreef:

Dit zijn losse busjes en als je dat niet ondersteboven doet en je.
Trekt de nokas er uit dan vallen die busjes naar beneden je versnellingsbak in.
Nou zit er bij de 1000cc 2 van die grote kijk platen achterop waardoor je er makkelijk bij kan.
En je de busjes op kan vangen maar let wel op als ze in je versnellingsbak vallen.
Dat heb je een hele hoop meer werk!!!





Dat zijn je nokvolgers, deze zou ik bij een nieuwe nokkenas altijd vervangen.

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Je kan een tabel met nokkenasgegevens downloaden:
http://www.infomininl.org/downloads.php?cat_id=3
.. All camshafts ..
Zoek die van jouw op en vergelijk met wat je wil?!

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Thanks theo!

Nieuwe volgers heb ik al :p

244/250° standaard tegenover 288/288° van de 544/643 is natuurlijk wel een groot verschil, maar ik ben zo niet echt thuis in de wereld van nokkenassen... :/
Dus zoek ik wat ervaren mensen :p

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Ondertussen zit de as in het blok, zal nog effe duren maar als de motor terug er inzit post ik het resultaat ;)

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Ik ben wel heel benieuwd wat je blokje gaat doen!
Je nokkenas lijkt me wel heel wild en ik denk dat je je carb opnieuw moet afstellen vwb de naald en veer. Neem ook de ontsteking mee.

Ik heb zo'n stok in een detomasso blokje van de estate gehad en dat was niet mee te rijden onder de 2000rpm. Tot 3400rpm ging het en daarboven was het FEEST!!!

Suuk6 ermee!

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Verdeler heb ik niet, nieuwe veer etc wel.
Komt er samen op met een stage 1 kit nu de motor er toch uit is.
Hele resem pakkingen etc vervangen ook , wou de motor echt tiptop maken :p

Kon je er een beetje mee op straat rijden? Door de keuring eraken ( in nederland is dat APK denk ik?) Hoop dattie ongeveer 3200 toeren wil houden in 4e ( net 120 met mijn eindeoverbrenging)

Ben zelf ook heel benieuwd en hoop dat het goed afloopt... Ging hem eerst verkopen, maar was weinig intresse voor dusja ;)

groetjes!

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Hoi,
Met de ontsteking bedoelde ik, dat je misschien met het ontsteektijdstip moet spelen om te kijken waarmee hij het fijnst rijdt.
Hier mag een oudere auto meer CO uitstoten, tot max 3(?)% geloof ik.
Het zal in ieder geval een toerenbeest worden. Heb je ook aan een dubbele distributie ketting gedacht? En dubbele klepveren enz.
Anders zou je onder tuning een postje moeten openen wat je allemaal moet/mag doen met zo'n zware nokkenas...
Wel leuk en eens wat anders om een 1000tje op te fokken.
Groeten

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

B-squared schreef:
Hoi,
Met de ontsteking bedoelde ik, dat je misschien met het ontsteektijdstip moet spelen om te kijken waarmee hij het fijnst rijdt.
Hier mag een oudere auto meer CO uitstoten, tot max 3(?)% geloof ik.
Het zal in ieder geval een toerenbeest worden. Heb je ook aan een dubbele distributie ketting gedacht? En dubbele klepveren enz.
Anders zou je onder tuning een postje moeten openen wat je allemaal moet/mag doen met zo'n zware nokkenas...
Wel leuk en eens wat anders om een 1000tje op te fokken.
Groeten



Oh, ja die zal ik waarschijnlijk wel enkele keren moeten her afstellen!
In België mag ie ook 3% co ongeveer ( Euro 1 norm)
Dubbele klepveren heb ik, de dubbele riem niet ( wel 1tj emet spanner, weet niet of dat standaard is)

Vond het ook wel tof om uit een duizend wat meer paardjes te halen, veel gebruikt zal hij niet worden.. Hopen dat hij het meer dan 100Km na elkaar volhoud en ik ben blij ( zou graag eens naar zee gaan voor foto's ;) ) Best oordopjes meenemen misschien dan ^^

grtz

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Btw, hoe was het verbruik met die as? :p

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Iets van 1 op 8....
Maar dat was richting IMM 2009. En de hif44 was niet goed afgesteld...
Maar het zoop wel.

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Minpuntje natuurlijk, als zal ie niet veel rijden :p Mss met de 1000 wat lager ook?

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Weeral effe geleden dat ik hier postte..
Motor zit er in en draait! ( na eerst wat problemen, ontstkeing 180° fout, kortsluiting,...)
Maar he tbelangrijkste is dus dat hij draait..


Om toch al een idee van het geluid van de uitlaat te hebben : http://www.youtube.com/watch?v=ix0JhnKOq3w

Hopelijk voor juli gekeurd, kan ik er mee naar mijn 'promotie' op school ( uitreiking van de diploma's)

grtz!

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

d:)b
Mooi man! Ik ben benieuwd hoe het loopt met een 998 cc.
Je kan wel flink toeren maken.
Veel lezier.

RE: Cylinderkop verwijderen?+ 544 cam op 998

Klinkt toch al goed ^^ nog niet deftig mee gereden... Juist bij ons thuis op het gras, maar ligt veel te zompig :p