dagelijks gebruik, wat nemen?

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Ik ben hier nieuw en student, op zoek naar een degelijke mini. (een goedkope, goede landrover bestaat blijkbar niet :'( ).
Met een neef en een nonkel die verslaafd zijn aan oldtimers, en hierthuis nog een put in de garage kan ik zelf wel een klusje opknappen.

Hij zou echter dagelijks gebruikt moeten worden. 150 zou hij denk ik moetn kunnen om makkelijk 120 te kunnen cruisen onder alle omstandigheden (Belgische Ardennen) op de autostrade, minder is gevaarlijk!!!

uit het forum lijdt ik af dat ik best een 1000 of 1300cc koop.

wat zijn zo ongeveer de verhoudingen cc/vermogen/topsnelheid

tot slot, wat mag je van aanhanger achter een mini hangen?

Alvast bedankt voor de reacties.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Uit Jan de Lange (boek) haal ik het volgende:
1000= 998cc 120km/h 38,5pk
1300 Mayfair= 1275cc 143km/h 53pk

Dit zijn dus de fabrieksgegevens, elke mini is weer anders.

Wil je iets trekken met je mini dan moet je geen MPi kopen. Die mogen namelijk niet trekken.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

ongeremt mag een mini iets van 200 kilo trekken, geremt iets van 410 kilo (moet ff iemand op zijn kenteken kijken, bij mij staat het er niet op :?

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

en kogeldruk voor een mini (fietsendrager).
Wat mag je op het dak leggen (complete skiuitrusting)

Een 1000 gaat dus maar net 120, dat wordt een beetje krap. Of blijken de mini's sneller dan de fabrieksgegevens.

Hoe zit dat eigenlijk met schijfremmen??

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Mijn (standaard) 1000-tje gaat toch een lekkere 140!

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

easy2 schreef:
bij mij staat het er niet op :?



Heb je een MPi? Die heeft namelijk geen type goedkeuring om iets te mogen trekken.

Enneuh... Niet elke mini heeft een trekhaak he... Die moet er meestal nog opgezet worden.

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

En mijn standaard minitje 1000 special gaat ook zeker 145. Het wijkt dus inderdaad af van de fabrieksgegevens. Daarnaast rijd hij 1:16/17. (bij 145 drinkt hij uiteraard wel wat meer). Toch zou ik voor gebruik in de Ardennen gaan voor een 1300 (1275cc).

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Demelza schreef:
Heb je een MPi? Die heeft namelijk geen type goedkeuring om iets te mogen trekken.



nope, een 1000E uit 1985.

Ik heb een fietsdrager die geen trekhaak nodig heeft. zo eentje die je normaal aan de achterklep van een auto maakt, en met 2 poten op de achterbumper.

bij mijn mini'tje past hij ook, alleen zitten de haken nu in plaats van aan de achterklep, aan de dakgoot en aan de "lasnaden" :+)

het zit nog stevig vast ook :P :)

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

easy2 schreef:
het zit nog stevig vast ook :P :)

is dat eentje met riemen of eentje met stangen, ik heb namelijk ooit eentje met riemen zien loskomen in de bergen (gelukkig niet bij mij) en toen gezworen dat ik nooit eentje zou gebruiken met spanriemen.

Hoe weet ik eigenlijk of een mini een 1300 is?
Loopt die ook op gas??

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

een met riemen. tja, ik heb er nog nooit (ver) mee gereden op de mini, maar wel met een ford escord, ca 1500 km, en is gewoon netjes blijven zitten.

een 1300 kun je herkennen aan het motor nummer.

ik denk dat hij wel op gas zal lopen, alleen waar laat je de gastank :P
in de kofferbak past hij niet, en ik denk niet dat je graag een gastank op de achterbank hebt liggen :+) .

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Tip: Lees eens een boek over de mini ;)
Leen bijvoorbeeld bij de bieb een boek als je er geen wilt kopen. "De mini" van Jan de Lange is een aanrader.
En kijk in het MK1 t/m 7 hier op de site onder het kopje informatie (als je lid bent). Ben je geen lid, zoek dan even op internet. Kom je er al snel achter dat er geen mini's zijn die op gas lopen (ok, misschien 1 of 2 mini's die op gas lopen, maar that's it)

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

OP gas moet je koken!

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Als je zo'n fietsendrager gebruikt word je mini dan niet erg breed?
Als ik mijn fiets achter de mini zet dan steekt dat toch zeker 30 cm links en rechts uit.
En volgens mij mag je niet met zijdelings uitstekende lading rijden :?

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

mwa, die keer dat ik er een fiets op had was het een crossfiets (ik doe veel aan fietscross) dus dat was niet zo breed.
een lading mag aan de zijkand niet meer als 20 centimeter uitsteken vanaf de zijkand van de auto. dus bij een mini denk ik de spatbord(verbreders).

maar ik denk dat wanneer er je een fiets aan hebt hangen, je je meer zorgen moet maken dat je niet met je gebruikelijke mini rijstijl moet rijden :+)

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

ik wil geen party poopers zijn maar mini tellers zijn heel erg enthausiast.. ze geven vaak veel meer aan dan ze in werkelijk gaan.. mijn teller geeft 140 aan terwijl ik eigenlijk maar 125 rijdt ofzo.. en hoe harder je gaat hoe erger de afwijking.. dus een 1000cc die 145 gaat...gaat VAAK misschien idd maar 120...(fabrieks opgaven)

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Lemon8 schreef:
dus een 1000cc die 145 gaat...gaat VAAK misschien idd maar 120...(fabrieks opgaven)


Of dat zo is merk je natuurlijk wel op de snelweg ;)

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Waarom mag een MPI niets trekken als ik vragen mag?

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Demelza schreef:
MPi? Die heeft namelijk geen type goedkeuring



kleine toevoeging: "in Nederland".

@snowdiver:
.. voor 120 kruissnelheid en 'nog wat over' zou ik liever een 1300 hebben, maar een ander/groter motorblokje is vrij simpel in te bouwen, dus ga op zoek naar een zo goed mogelijke carrosserie .. zie ook de aankooptips.

.. met wat gezoek kan je volgens mij ook nog wel een Defender (o.i.d.) voor 'niet al te veel' vinden, maar, net als met mini's: het kost altijd meer (geld EN tijd) ..



FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Kijk maar eens op je kentekenbewijs als je een MPi hebt, daar staan 2 streepjes op de plaats waar het aantal kg hoort te staan. Oftewel, hij mag niet trekken. Zie op de voorbeeld afbeelding rechtsboven, deze auto mag wel trekken.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Dat er bij jou op het kentekenbewijs alleen streepjes staan, betekend niet dat alle MPI's niets mogen trekken.
Als je je kentekenbewijs opstuurt naar de RDW en vraagt of ze de te trekken gewichten willen vermelden, krijg je na een week gewoon een kentekenbewijs thuis met de gewichten erop vermeld.
Dit wordt niet standaard gedaan, ook al heb je wel een trekhaak.

Groet ron.

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Een landrover moet om betaalbaar te blijven oldtimer zijn (taksen in België). En daar zijn de prijzen gewoonlijk hallucinant als je eentje zoekt die nog 2 jaar rijdt zonder dat je de halft moet vervangen.

Een mini met een 1300 zou dus met het gewone verkeer meekomen.

Andere motor inbouwen, dan moet het van voor 1968 zijn, omdat vanaf dan in België het Proces Verbaal van Gelijkvormigheid (PVG) is ingevoerd en elke ombouw door mini (rover in dit geval??) moet worden goedgekeurd.

Verder zou zo'n ombouw €5000 kosten, een goede mini €3000, dat maakt €8000. Ik weet niet wat een 1300 blikje waard is, maar waarschijnlijk geen €3000? Dan kan ik beter voor een landrover gaan.

Alleszins allemaal bedankt om mee te denken.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Een mini met een 1300 zou dus met het gewone verkeer meekomen.



zeker, je kan dus ook gewoon een 1300 (van na 1990) zoeken, dan hoef je niks om te bouwen.

als je tussen 3000 en 8000 euro te besteden hebt, moet je best een behoorlijke 1300 kunnen vinden denk ik .. en een mini is volgens mij wel goedkoper in onderhoud dan een LandRover, vergelijk maar eens wat een set banden of een uitlaat kost ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

5000 euro voor de ombouw? Is dat omdat ie in Belgie dan opnieuw gekeurd moet worden ofzo? een 1300 motorblok kun je (in NL tenminste) voor niet al te veel krijgen met een Austin Metro eromheen. Die ombouw moet zelf wel lukken met die familieleden van je...

Verders moet de ombouw door de fabrikant goedgekeurd worden zeg je. Is het dan niet genoeg dat mini's ook met zo'n zelfde motor geleverd werden?

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Sja ik heb een beetje rare vraag maar omdat je ook naar een Landrover hebt gekeken, waarom ga je dan niet voor een andere auto van een paar jaar oud voor minder geld en misschien minder onkosten zoals een VW golf ( :r ) of een Seat Ibiza ofzo???

Ik heb een paar mini's en ze hebben ieder jaar wel wat ook al rijdt ik daar niet dagelijks mee. Ik heb 1000, 1100, 1300i maar geen van allen rijden ze zoals ze horen. een 1000 die echt wel 140 haalt (gemeten met een Volvo ernaast) een 1100 die 95 haalt |:( een 1300i die ook 150 haalt.

Over het algemeen zijn motoren van 1000 tjes het sterkst, tis dat ik die 1300i heb met emotionele waarde, maar anders...
Ik heb momenteel voor heel weinig geld ook nog een 1000 te koop (zie Markt) die geweldig rijdt en waar je natuurlijk wel wat aan moet doen, maar vooral carroserie gewijs.

Als je veel mee moet nemen zou ik voor een imperiaal gaan en niet voor een ding achterop je mini, dan zie je niet veel meer door je toch al kleine achterruitje. Een aanhanger is inderdaad een optie, maar dan rijdt de mini weer langzamer dan je eigenlijk wil en ook een aanhanger vereist onderhoud...

Ik zou er nog eens goed over nadenken. Er zijn genoeg leuke auto's die goed (hard) rijden, ook oldies, en waarin je meer kunt vervoeren zonder daar dingen voor te moeten aanschaffen (minioptie: een Estate?)

Succes d:)b Groetjes :)

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

ayla schreef:
Dat er bij jou op het kentekenbewijs alleen streepjes staan, betekend niet dat alle MPI's niets mogen trekken.



Dit is nieuw voor me. Wat ik tot nu toe altijd gehoord heb is dat MPi's geen typegoedkeuring hebben om te mogen trekken. Maar ik zal eens een mailtje sturen naar de rdw, dan weten we het zeker.

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Als je ombouw naar een andere motor in België doet:
[list:14wkwuoh]de kosten van de ombouw zelf[/list:u:14wkwuoh][list:14wkwuoh]de kosten voor de papieren (keuring, homologatie, ...)[/list:u:14wkwuoh]
[list:14wkwuoh]Naar eenzelfde motor zal rover wel goedkeuren[/list:u:14wkwuoh][list:14wkwuoh]Doen ze dat ook met bv een honda motor?[/list:u:14wkwuoh][list:14wkwuoh]je mag in België zelfs zonder goedkeuring geen grotere remschijven plaatsen, geen verlaging, ..[/list:u:14wkwuoh]
Zoals aangehaald is een golf2 een zeer harde wagen, goedkoop, snel (turbodiesel), maar die heeft natuurlijk niet de charme van een mini.

Als ik iets groot moet meenemen, mama rijdt met een vw caravelle (de opvolger van de T1 samba). En dat is eigenlijk het school-, vakantie- en boodschappenautotje :) . De mini zou mij gewoon overal moeten kunnen brengen, inclusief wat sportgerief (achterban), een fiets of een 2 paar ski's (ban skileraar in mijn vrije tijd)

Verder betaal je op een mini 1300cc in België zo'n €148 taksen, op een golfje diesel van 1600cc €281.
Dus daar kan ik al wat brandstof voor kopen, als ik dan nog gas moest overwegen (zou prima moeten gaan volgens mijn neef) is het plaatje helemaal af, behalve dat een golf comfortabeler is.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Hmm... Je zegt toch net dat motorombouw zo duur is? En ombouw naar gas niet dan?

Hier meer info over een gasinstallatie in een mini bouwen: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2074#82074
Vragen daarover ook graag in dat topic...

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

ik zou zelf als ik niks aan de auto wilde doen, en het maakt niet uit wat voor auto.. kijken naar of een toyota corolla of iets wat gewoon veel te koop is voor weinig geld. maar als het toch een mini moet worden dan maar een 1300i.

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Mini-Wouter schreef:
ik zou zelf als ik niks aan de auto wilde doen, en het maakt niet uit wat voor auto

Dat is nu net het probleem. Het maakt wel uit. En een mini is nog relatief goedkoop. Onerdelen bij de jappaners en vw zijn stervens duur.

Hoe zit dat bij een mini (sloop is niet altijd een optie)

De uitsraling van een mini, en hetgeen je ermee kan (aanhangers, limo, 4x4, een toofe sfeer onder de rijders, ...).Op dat punt zullen de meesten hier wel een beetje snob zijn zeker?

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Mini-Wouter schreef:
maar als het toch een mini moet worden dan maar een 1300i.



HMMMM meningen verschillen, ik ga liever voor een 1300 carb. Wij hebben er nu een 1.3spi bij, maar wat een waardeloos ding om op te fokken (en zo'n dubbele carb staat toch wel stoer eigenlijk).

Groet ron

Off topic maar ik kon het toch niet laten.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Hoe zit dat bij een mini (sloop is niet altijd een optie)



1 van de voordelen van een mini is dat 'ie 40 jaar in produktie is geweest en nauwelijks veranderd .. dat kan je van de zakjapanners niet zeggen, voor de mini is dus ook een groot 'aftermarket' productiecircuit; bijna alles is nog te krijgen.

ik zou ook voor een carb gaan als je de keuze hebt, maar een (goede) 1.3i rijdt ook wel erg makkelijk.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

@ snowdiver; SNOB? Ik weet niet wat men in belgie met snob bedoelt (zo lang heb ik er ook weer niet gewerkt), maar ik voel me meer prettig gestoord.
Maar in ieder geval met een mini kan je een heleboel.

Groet ron

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

In België heeft een snob bij voorkeur een defnder op janettenbandjes, een T-shirt van scapa sport, een duur en blits (daarom geen goed) snowbord of ski's. Gaat bij voordeur winkelen op de louisalaan in Brussel of bij de antiquairs in Knokke waar enkel het duurste goed genoeg is. De BMW cabrio als ze nog geld over hebben. Snob, geld en populistische smaak ofzo denk ik.

Vele mensen kunnen spijtig genoeg de snobs en de echte liefhebbers niet uit elkaar houden, en daarom krijgen wij waarschijnlijk ook het predicaat snob

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Hahahaha, dus hetzelfde als in Nederland.
Alleen hier noemen we dit arrogant ofwel neerkijkend op de rest.

Groet ron

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

mijn mini 1000 rijd 145km/u,echte snelheid gemeten met de alfa ernaast,ik denk als jij een 1000cc koopt en dan een stage 1 kit monteert je met geen enkel probleem door de ardennen rijd,maar kan je een 1300 carbarateur kopen dan moet je dat zeker niet laten al is de 1000cc zeker geen verkeerde keuze.

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

1300 carb of injectie??(of zijn er nog?)

waar zitten de verschillen?
Verbruik, onderhoudskosten, betrouwbaarheid, kracht (koppel en pk), tunen[maar dat wordt lange baan]??

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Als je wilt gaan tunen kan je beter een carb nemen.

[Wat de rest betrefd, de mini is in al die jaren vrijwel hetzelfde gebleven. Betrouwbaarheid verschilt niet veel. Verbruik verschilt per mini, is geen peil op te trekken. Onderhoudskosten zijn voor alle mini's vrijwel hetzelfde. Alleen met MK1/2 zit je misschien iets hoger, maar de rest is goed uitwisselbaar. Overal zitten natuurlijk wel maars aan, want een motor uit een carb kan je niet zomaar in een injectie zetten (om maar een voorbeeld te noemen)]

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Maar voor dagelijks gebruik en gaan tunen... als je eenmaal begonnen bent ga je toch weer verder en wil je steeds weer harder en sneller... Een injectie vind ik wel prettig. Heb van de winter geen last gehad van koude start of helemaal niet starten. Geen gezeur met choke en afstelling van je carb...das voor dagelijks gebruik toch wel fijn toch??

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Tja, ik heb zelf ook een mpi, maar ik wil er ook niet mee gaan tunen. Maar als je wilt gaan tunen zou ik altijd voor een carb gaan. Veel makkelijker en goedkoper tunen. Als je een goede carb koopt heb je geen last met de choke en de afstelling dat moet gewoon 1 keer goed gebeuren en dan heb je ook nergens last meer van. Daarbij komt ook dat als de motor van een carb op is dat die dan makkelijker/goedkoper te vervangen is dan van een injectie.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Mini-Wouter schreef:
Maar voor dagelijks gebruik en gaan tunen...

en zelfs een injectie...

Het kan wel, maar dan moet je toch een aardig berg centen meenemen.
Ik rij nu ongeveer 250 km per week. En ik wil mijn Spi toch wel wat sneller maken.
Ik heb nu een andere nokkenas, licht bewerkte kop, en sportluchtfilter. Straks met een bewerkt uitlaatspruitstuk, 1:1.5 rockers en een verder bewerkte kop, ben ik een heel eind. Maar ook een flink aantal euro’s lichter...
Als ik het allemaal door een mini-centre laat doen, moet je toch al gauw tellen op een 1500 euro. En dan heb ik alles wat ik eraan gedaan heb, nog niet mee geteld.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

wat mij betreft is het grootste verschil tussen carb en injectie dat er in een injectie-versie een heleboel meer electronica zit, die allemaal ook kapot kan gaan 8)
wat vermogen betreft zijn ze vrijwel gelijk, alleen zit er op de latere injectiemodellen een lange eindoverbrenging, misschien leuk op de snelweg, maar juist in de bergen weer lastig. In nederland zijn vanaf 1993 alleen injectiemodellen geleverd, maar naar ik heb begrepen is in Belgie de 1300 carb langer leverbaar geweest. Wat ik al eerder zei, als je kan kiezen: een carb!
.. ga eens wat proefritjes maken? dealers die een mini hebben staan moeten dat toestaan ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

ik had eerst ook een spi uit 92 maar toen we het blok hebben overgeplaats naar de Van hebben we er meteen een carb versie van gemaakt.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

mijn kenteken ziet er zo uit:

link

dus er staad niks over op :?

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Zie hier het antwoord wat ik van de RDW kreeg:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 453#171453

default

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Ik weet niet, er zal best en afwijking zijn. maar dat 145 km op 125 km/u neer komt, dat betwijfel ik.
Of iedereen moet op de snelweg 90 rijden, of ik rijd toch echt wel een stuk harder dan 120.
standaard 1000 uit 1978.

RE: dagelijks gebruik, wat nemen?

Bij de meeste mini's is de afwijking ongeveer 10%, maar soms komt het toch echt voor dat het 20 km/uur afwijkt.