dashboard lights

default

RE: dashboard lights

ik zit met mini in schotland & haynes ligt thuis (au!)

probleem: normaal gaan er twee lampjes aan als ik de leutel in het contact steek links=rood rechts=geel
rechts doet het nu niet...
moet ik mij zorgen maken ??

RE: dashboard lights

Hoi,

Waarschijnlijk is je oliedruksensor niet goed/vervuild of kapot. Kabeltje kan ook los zitten, controleer het stekkertje aan de rechterkant van je motorblokje als je er voor staat. (Volgens mij)

Sensor is niet duur, en volgens mij kun je die bij elke garage krijgen.

Succes en prettig kerstfeest,

Roy

RE: dashboard lights

Denk eerst even aan de elektrische verbinding, die zijn bij Mini's een stuk vaker de oorzaak dan een sensor of een apparaat zelf. Misschien is er gewoon een draadje doorgecorrodeerd ofzo.

RE: dashboard lights

Hi,
(roadie postte namens mij, ik kon zelf geen inetcafe vinden eerst, hier in Fort William)

Hoe groot is de kans dat het echt de olie-druk is? Gisteren, 10km uit Glasgow een echte break-down gehad: Motor kapte ermee voor het stoplicht, wilde niet starten. Genoeg olie, genoeg benzine, genoeg accu... (bij het starten leek alles het verder te doen: motorblok was vriendelijk aan het hinniken, maar sloeg niet aan, ofzo)

Gek genoeg na een kwartier wachten en het een aantal keer proberen, startte hij opeens wel. De garage zei me dat het waarschijnlijk kwam door het vocht en dat er misschien een kleine kortsluiting was geweest...?

Het is echt freaky.In nederland never nooit startproblemen gehad, nu zit ik in the middle of nowhere en dan heb je zo'n vaag probleem.Ik had liever gehad dat ze echt iets konden vinden wat vervangen moest worden en klaar! :) Niet echt een relaxte autovakantie: ik rij nu aan een stuk door omdat ik bang ben te stoppen en 'm dan niet meer te kunnen starten...

Ik ben erg benieuwd wat jullie denken.

Thanks alvast,

Groets,

Jurriaan

RE: dashboard lights

Hai,

Ik heb begrepen dat het -aan- gaan van je lampje juist een probleem met de oliedruk kan indiceren. Die van mij blijft dus eigenlijk -uit- als ik de sleutel in het contact zet. Volgens die redenatie kan het dus nooit een probleem met de oliedruk zijn en is het zowiezo de sensor die niet goed werkt? Dat lucht me al aardig op moet ik zeggen :)

Zonet ging het lampje trouwens heel zwak branden, maar de keer starten erna was hij gewoon echt uit.

Weird stuff...

Groets & thanks,

Jurriaan

RE: dashboard lights

Het oliedruklampje hoort te branden als je oliedruk weg is => meteen motor uit en garage inschakelen anders heb je kans op een vastloper. Je motor wordt dan niet meer gesmeerd.

Als je gaat starten en je zet hem in contact, moeten zowel ontstekings als olie lampje gaan branden, zo kun je testen of ze het nog doen.

Controleer eerst eens de (aansluiting op) de sensor. Je zegt dat hij heel zwak ging branden, ik vermoed dus dat de stekker gecorrodeerd is.

De sensor is te vinden aan de linkerkant van je ontsteking (als je voor de auto staat). schuur het lipje van de sensor even op en knijp er een nieuw kabelschoentje aan.

fijne vakantie up north!

Wouter

RE: dashboard lights

Ik kan zo een, twee, drie geen ander topic vinden waar ik mijn probleem aan kan hangen, dus dan maar aan dit (stok)oude topic :x

Normaal gesproken gaat mijn ontstekingscontrolelampje branden bij contact en uit bij het lopen van de motor. Ben zojuist boodschapjes gaan doen (met de Mini), maar op de terug weg kwam ik er halverwege achter (nog geen 500m te gaan naar huis) dat het ontstekingscontrolelampje bleef branden. Nouja, branden...

Het lampje ging feller of minder fel branden, afhankelijk van gas pedaal ingetrapt of los of koppelingspedaal ingetrapt of los :?

Iemand een idee/oplossing?



Ps. als dit het verkeerde draadje is om het aan te hangen dan alvast mijn excuses :)\\_

RE: dashboard lights

Hm, geen idee wat het probleem was, meer heb het een en ander gerommeld onder de motorkap. Nu gaat het lampje weer normaal uit... :| Komt ook weer op het to-do lijstje om eens goed naar te kijken :( . Op dit moment: probleem opgelost (tijdelijk :+) ).

RE: dashboard lights

Zoals al eerder in dit topic aangegeven, en bewezen door het feit dat rommelen aan wat bedrading onder de motorkap helpt; waarschijnlijk een slechte verbinding van een stekkeraansluiting. Controleer de aansluitingen bij de dynamo, en als je merkt dat een stekker wel erg makkelijk te de- en monteren is, is waarschijnlijk alle klemkracht van de stekker verdwenen en dus ook de betrouwbaarheid van het contact. :)

RE: dashboard lights

Ja dat wordt alle bedrading weer eens nalopen |:(
Maar goed, dat kan dan mooi bij het projectje van falende alarmlichten en binnenverlichting meegenomen worden :x

Bedankt voor je reactie in ieder geval! :)\\_

RE: dashboard lights

Alarmlichten en binnenverlichting zitten op dezelfde zekering. Zeer waarschijnlijk is ook daar of de zekering kapot, of de stekkeraansluiting op de zekeringkast half vergaan.. :)

[size=85:4y02gsx6]Binnenverlichting en alarmlichten waren 1 van de roadside repairs op weg naar het IMM2009 bij mijn Checkmate.. :)[/size:4y02gsx6]

RE: dashboard lights

Zekeringkast en stekkeraansluitingen op de zekerkast zien er allemaal nog erg goed uit. Kan het ook een zwevende zekering zijn en zo ja, hoe kan ik die het beste controleren?

Maar nu weer back on topic:
Rode ontstekingscontrolelampje brandt weer |:(
Het lijkt erop dat het nu niet iets elektrisch is (ja misschien eigenlijk ook wel), want het lijkt meer op een ontstekingsprobleem:
Bij stationair draaien is brandt het lampje echt héél zwakjes, maar zodra er wat gas geven wordt gaait het lampje steeds feller branden, afhankelijk van hoe diep het gaspedaal ingedrukt wordt.

Ook líjkt het erop dat er een hele licht 'bonkje' zich in de motor bevindt bij stationair, net alsof de motor op een cylinder niet goed verbrandt ofzo? Zou dat dan ook het rode ontstekingscontrolelampje verklaren? En wat zou het probleem dan kunnen zijn? Bougie(kabel)s? Verdeelkap (of hoe heet dat)?

RE: dashboard lights

Volgens mij gaat het rode lampje branden als je contact aanstaat, maar er geen stroom van je dynamo af komt. Dus als je motor uit staat brandt 'ie want dan draait de dynamo niet. Als je v-snaar slipt brandt ie ook vaak, en natuurlijk als je dynamo kaduuk is.

Als je v-snaar goed gespannen is (check 1) kijk dan eens naar de spanning die de dynamo levert als de motor draait (moet dacht ik rond de 13.8-14V zijn)

RE: dashboard lights

Als je v-snaar goed gespannen is (check 1) kijk dan eens naar de spanning die de dynamo levert als de motor draait (moet dacht ik rond de 13.8-14V zijn)



Het was de dynamo, die had het loodje gelegd. Inmiddels vervangen dus er wordt weer gereden :) Bedankt in ieder geval! d:)b