Demonteren lower arm voorwielophanging

RE: Demonteren lower arm voorwielophanging

Hallo Minirijders,

Afgelopen weekend wilde ik tijdens het vervangen van de remslangen op mijn Mini Spi ook de rubbers van de onderste draagarm van de voorwielophanging vervangen. Ik kom er echter niet uit hoe deze is bevestigd. De lower arm zit op een as die door het subframe steekt; aan één kant zit er een moer op, en aan der andere kant zit een langer stuk as dat met een knip onderd e aandrijfas doorloopt. Deze komt daarna wederom uit bij het subframe, waar de as doorheen lijkt te steken.

Ik kwam er overigens dit keer door tijdgebrek niet aan toe om de hele naaf los te halen, maar vraag me wel af of ik de as waarmee de lower arm aan het subframe zit kan demonteren door enkel de moer van de as te verwijderen en de lower arm los te maken bij de onderste knuckle joint (naafzijde), of dat er meer voor nodig is.

Overigens kan ik iedereen het vervangen van de remslangen door staalomvlochten Goodridges van harte aanraden - het is een K-klus om ze te vervangen maar het remt echt een enorm stuk beter!

Groet,

Otto

RE: Demonteren lower arm voorwielophanging

De moer waar je het over had losdraaien en de as moet er "gewoon" naar voren uit kunnen (als hij niet vastgeroest zit in het stalen gedeelte van de rubberbusjes).

Maar je gaat echt niet beter remmen door en paar staalfex slangetjes hoor. Het effect wordt altijd erg overdreven. Maar het kan iig geen kwaad. ;)

RE: Demonteren lower arm voorwielophanging

Hi Carlo,

Dank je voor jouw reactie - zal het nog eens proberen.

Voor wat betreft de remslangen: je moet rubber slangen officieel om de 3 jaar vervangen, dus na 15 jaar / 100k kan het geen kwaad. Als ik bij mijn klassieke motorfiets voel zetten de rubber slangen flink uit als je de rem inknijpt; al die beweging gaat nu naar de remmen en die voelen veel harder.

Otto

RE: Demonteren lower arm voorwielophanging

Om de drie jaar officieel vervangen.... Is je vader de producent ofzo? Norm is dat een voertuig bij een remtest tijdens APK weinig verschil heeft tussen links en rechts ( hoeveel weet ik gelukkig niet, ben geen APK keurmeester) en dat de slangen geen zichtbare slijtage hebben in de vorm van lekkage, droogtescheurtjes of bobbels.
Het is nou juist dat veel motorrijders liever geen staalflex leidingen gebruiken om tijdens opbouw van remdruk niet al te sterke reactie te krijgen.
Ik heb zelf denk ik nog slechts 30 cm massieve leiding, verder alles staalflex. "Slechte" gewoonte die ik heb overgenomen uit de tijd dat ik rallywagens bouwde.....

Suc6!

RE: Demonteren lower arm voorwielophanging

Ik heb pas de remslangen na 30 jaar trouwe dienst door staalflex preventief vervangen. Dit omdat het slangetje van de koppeling verstopt was geraakt doordat het rubber aan de binnenkant los liet (nee nee, geen verkeerde remolie). Verbetering van de remwerking was niet echt merkbaar, maar die was toch al goed. :)

RE: Demonteren lower arm voorwielophanging

Haha, nee hoor, die doet andere dingen. Hij heeft overigens met zijn MGB ook een keer gehad dat de rubber slang binnenin was gaan afbrokkelen en zo verstopt raakte. Sindsdien vervangt ie ze periodiek.

Ik heb op mijn eerste motor de rubberen slangen vervangen door staalflex en vond dat een verbetering voor wat betreft opbouw van de druk, maar die heeft ook niet zoveel absolute remkracht (Brembo's uit '78). Op mijn modernere motor zaten de staalflex remleidingen standaard al gemonteerd.

Otto