Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

Forummers,

Wie heeft er ervaring met en tips voor het demonteren van het koppelings-/splitsingsstuk in de remleiding net onder de deksel van het koppelingshuis op het voor subframe?

Voor de derde poging APK moet ik de remleiding vervangen die van het linker voorwiel naar het rechter voorwiel loopt. Ik wil tevens de remslangen vervangen en zo kwam ik dus uit bij het kennelijk moeilijk te bereiken koppelings-/splitsingsstuk onder de koppeling. De koppeling heb ik al eens vervangen en genoeg gevloekt het monteren van de deksel en het onderste motorsteun. Het ombuigen van het schutbord in de wielkas spreekt me als mogelijke oplossing ook niet aan. Wie weet meer?

Erwin 8)

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

ach je bent pas bij de 3e apk-poging :P , da wordt dus nog 3 keer gaan, hahahahahaha :+) zeker gezien de remmerij, hihihi

Ik ben geen voorstander van het verbuigen van plaatwerk, zeker een binnenscherm, als de lak breekt heb je grote kans op roest...

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

Het is te doen, maar je ontkomt niet aan het buigen van het binnenscherm (niet te ver, maar een beetje) om er toch bij te komen. Eerst tap je de remvloeistof af (via de ontluchtingsnippels, links eerst) om extreem knoeien te voorkomen.
Dan draai je vanaf de wielkastkant (liefst met een open zeskant-sleutel) de achterste remleiding los van de splitter en die evt. ook los van het verdeelstuk op het schutbord. Met een ringsleutel kun je (na het iets verbuigen van het binnenscherm) met kleine slagen de banjo-bout losdraaien.
Als je ook de leiding uit de linker remslang los draait, kun je de leiding verwijderen. Als de leiding toch rot is, kun je deze eerst doorknippen om niet met alle andere onderdelen in de knoop te komen.
De remslangen zijn met een dop 24 en een lang verlengstuk van bovenaf (rechts) of door de opening in het binnenscherm (links) los te draaien. Zo niet, slijp je ze van onderaf door (als ze toch vernieuwd moeten worden, is dat het snelst).
De nieuwe remslangen monteer je eerst aan de klauwen en dan op het subframe (daarmee zorg je dat er geen rare slag in de slangen zit). Vervolgens zet je de splitter aan de nieuwe remleiding en de leiding op z'n plek (de wartel natrekken als de banjo-bout vast zit). Als je een makkelijk buigbare leiding hebt, buig je die voorzichtig tot de uiteindelijke vorm en monteer je de banjo-bout (en de twee koperen ringen)en de leiding tissen splitter en verdeelstuk.
Het is te doen zonder blijvende schade aan het plaatwerk, maar vergt veel geduld...

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

Bij de mijne heeft de vorige eigenaar er een rechthoek uitgeslepen tot iets voorbij het subframe om op die manier er gemakkelijker bij te komen.

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

Mooi, bedankt! Ik had zitten puzzelen wat de beste aanpak zou zijn en dit helpt me een heel einde op weg. Ik vroeg me ook af of de banjo-bout wel genoeg omhoog kon om uit het schoefdraad de worden gehaald.

Bedankt ook voor de uitdaging Red, maar ik ga niet trachten jouw aantal APK's te verbeteren. ;) Je blijft op de eerste plaats.

Erwin 8)

default

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

Ik heb het toevallig 2 weken geleden nog gedaan. Ik heb er geen problemen mee gehad, had het zo los. met goed gereedschap en een verlengstuk kan je gewoon vanaf de bovenkant alles losdraaien en demonteren.

Succes

RE: Demonteren splitsingstuk remleiding onder koppelingshuis

Ja, dat bleek het geval te zijn. Ik moest alleen de korte Verto koppelingshefboom van de hulpcylinder losmaken. Daarna kon de koppelingshefboom iets naar voren en kon ik er net langs. De remleiding boven bij het koppelstuk losgemaakt. De banjo-bout los, oud remleiding naar voren eruit met splitter er aan vast en v.v. met de nieuwe remleiding eraan weer terug. De nieuwe koperen ringetjes niet vergeten. Gelijk de oude slang vervangen door een stalen uitvoering en dat werkte precies als CMC schreef.
De boel zit aan die koppelingszijde al weer dicht. Van de week de andere kant. Iedereen bedankt voor de reactie en tips. :)

Erwin. 8)