deuren verwijderen voor spuitwerk...

default

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Ik ben bezig met de volledige restauratie van een 1100 special uit 1980. Hij is nu bijna helemaal kaal om gestraald, gelast en gespoten te worden, maar ff een klein probleem. Hoe kan ik de deuren verwijderen uit mijn mini? ze zitten vast met 4 bouten (met schroefkop) aan de scharnieren, die weer aan de carosserie vast zitten. Alleen krijg ik die bouten er niet uit, ik kan er niet tussen met een schroevendraaier! Iemand misschien de gouden tip?

Bij voorbaat dank!

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Laat die schanier lekker op de deur zitten! da's enorm gekloot voor niks. Gewoon aan de binnen kant van je spatscherm de moertjes losdraaien (bij elke deur 4 stuks) daarna gewoon de deur met de schanier er nog op laten spuiten zo komen ze ook uit de fabriek volgens mij. Komen de moeren niet goed los, gewoon flink wat kruipolie nachtje wachten nog een keer kruipolie tot ze los komen, maar meestal gaan ze redelijk makkelijk los. Succes! (ik ga morgen nog even een witte en blauwe deur uit mijn sloop mini halen, zet er dan 2 zwarte in terug en dan op naar de sloop)

Groet,
Henk

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Vergeet niet de stevigheidsplaatjes aan de kant van de moeren (vrij dikke plaatjes, 1 per scharnier die de druk van de moeren verdelen over het plaatwerk) en de vulplaatjes (shims, zitten tussen plaatwerk en scharnier om de deur te kunnen stellen) aan de kant van de scharnieren eraf te halen, anders raak je ze geheid kwijt.

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Hoi Arcomini,

Hopelijk is het jou inmiddels gelukt om je deuren los te krijgen.

Ik probeer deze topic even nieuw leven in te blazen omdat ik ook graag m'n deur eruit wil.
Vandaag leek mij een geschikte dag om eens een poging te wagen. Het lijkt allemaal zo makkelijk als je het Haynes-handboek en de tip van Henkmarius leest...

henkmarius schreef:
Gewoon aan de binnen kant van je spatscherm de moertjes losdraaien (bij elke deur 4 stuks) daarna gewoon de deur met de schanier er nog op laten spuiten zo komen ze ook uit de fabriek volgens mij. Komen de moeren niet goed los, gewoon flink wat kruipolie nachtje wachten nog een keer kruipolie tot ze los komen, maar meestal gaan ze redelijk makkelijk los. Succes!



Ja, ja gewoon even een paar moertjes losdraaien. Nou, laat dat 'gewoon' maar weg. Van het onderste scharnier heb ik wel de moeren aan de binnenkant van het spatbord los gekregen. Maar toen begon het pas.... de moeren van het bovenste scharnier aan binnenkant van het spatbord zijn overgoten met een hard kunststof-achtig goedje waardoor je de vormen van de moeren bijna niet meer kan ontdekken. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dat eraf zou kunnen krijgen?
Toen ik de schroeven van ditzelfde scharnier opzocht aan de binnenkant van de deur, kwam ik tot de ontdekking dat je daarvoor een ster-schroevendraaier nodig hebt. Wie weet of zoiets in een gewone doe-het-(lekker-)zelf-shop te koop is? Ik heb er nog nooit van gehoord en omdat die harde brei over de moeren zit is het via een flexibele ster-schroevendraaier denk ik m'n laatste kans om die deur eraf te kunnen krijgen.
Of weet iemand nog een andere oplossing? (behalve door m'n dikke buurman aan de deur te laten hangen)

Advies en wijze raad is heel erg welkom!

Groeten,
Judith
(die nu met een half losse deur zit) |:(

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

of je zit met een half vaste deur. (klinkt positief)

is dat goedje van een soort plastic? , dan kan je het met een fohn of verfbrander laten smelten er eruit peuteren...

de ster-vormige-sleutels zijn te koop bij een automaterialenzaak...

succes.

oh ja met een slijptol krijg je alles los :)" title="Evil" /> , vast is vaak daarna niet meer mogelijk :+)

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Hoi Judith,
de schroeven in de deur zelf zijn Torx-schroeven,
je kunt hiervoor bitjes kopen die je kunt gebruiken i.c.m. een dopsleutelset. Een goede doe-het-zelf-zaak zal ze vast hebben, probeer anders een automaterialenzaak.

De 'rotzooi' aan de binnenzijde van het spatbord over de moertjes is zeer waarschijnlijk een soort 'bodyschutz', een elastische beschermende laag.
Met een scherpe bijtel moet je dit eraf kunnen steken. Is nogal een k*tklusje maar het moet zeker lukken (is mij ook gelukt iig!).
Kijk uit dat je de moertjes niet teveel beschadigd.
Na schoonsteken tik je een goed passende dop (is Engelse maat maar Metrisch 11 mm past ook) op het moertje zodat de dop goed over de moer zit.
Nu voorzichtig met kleine rukjes proberen los te draaien.

Veel succes :)

Markos

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Judith: ga in iedergeval niet de deuren van de scharnieren los halen. De kans dat je de kruiskoppen (oud model), of trox schroeven "rond" draait is behoorlijk aanwezig. Deze zit behoorlijk vast, en ik krijg ze vaak alleen met een slagschroevedraaier los (geen ruimte voor als de deur nog gemonteerd zit).

De moeren aan de binnenkant van je spatscherm zitten altijd vol met zooi, en goed vast. Zitten ook vol in de spray van het regenwater van de wielen, dus je wil wel dat ze beschermd zijn.

Pak een dop, bij voorkeur de passende engelse (weet niet uit mijn hoofd welke). En "ram" deze er met een hamer gewoon op. Flink door "rammen" tot je er geen ruimte meer is tussen dop, en plaatwerk. Zeker weten dat ie er goed op zit. De troep die er eroverheen zit zal dan wel wijken. Het zorgt echter wel voor een strakkere passing van de dop, waardoor de kans kleiner is dat je de zeskant "rond" draait. Het is mij op deze methode ook wel met een dopje 11 gelukt (door de hoeveelheid troep tussen dop en zeskant die de slechtere passing van een dop 11 opheft), echter de kans op "rond" draaien is dan stukken groter. Als dat gebeurd ben je nog verder van huis. Dus dat raad ik niemand aan...

En dan inderdaad met stukjes los draaien. Gebruik tijdens het los draaien ook kruipolie. Draai 1 tikje los en, weer terug, daarna 2 tikjes vast enz enz. Daarmee voorkom je dat de kracht op het tapeind te groot wordt en deze afbreekt. Hoe ouder hoe voorzichter. Bij mijn '73-er brak ondanks alle voorzorgsmaatregelen 4, van de 4 af... :(

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Maar toen was de boel wel los :+)

Dennis

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Dennis schreef:
Maar toen was de boel wel los :+)




LOL :D Jep....

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Bedankt Red Flame, Markos en Bert voor jullie adviezen!
Het was me inderdaad opgevallen dat die Torx-schroeven moeilijk te bereiken zijn. Omdat ik zelf niet z'n ster-schroevendraaier heb en nu ik lees dat ze waarschijnlijk ook heel erg vast zitten.... ga ik me daar maar niet aan wagen.
De moeren aan de binnenkant van het spatscherm blijven dan het meest 'aantrekkelijk' hoewel ik die bereikbaarheid ook niet gemakkelijk vind. Dan ga ik het eerst maar eens proberen met een verfbrander en als ik daar niet vrolijk van word dan pak ik de beitel erbij.
Als leek merk ik wel dat het knutselen aan de mini toch steeds meer tijd inneemt dan ik van tevoren had ingeschat. Er komen ook telkens 'verassingen' tevoorschijn die niet in het boekje staan beschreven. In de praktijk valt de theorie toch een beetje tegen. Of ligt dat aan mij (of m'n mini)? Of heb ik een te optimistisch klusboek gekocht?
Herkent iemand dit?

Reuze bedankt voor jullie tips, nu ga ik weer vol goede moed aan de slag!

Groeten,
Judith
(die nu al een half losse deur heeft) ;)

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Dat klinkt wel bekend :) Wat mijn favoriet is uit Haynes: "Remove ." Meer niet. Ja, dat had ik dus graag van jullie gehoord, *hoe* ik dat moet doen en *waar* ik het kan vinden |:(

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

als je toch een nieuwe neus erop gaat zetten, zou ik meteen de oude eraf slijpen,

heb je meteen ruimte bij de bouten van de deuren...

wat betrefd haynes/ vraagbaak: gebruik tool nr: ****
ja leuk zo'n nummer, maar wat voor tool is het, hoe ziet het uit!!!!

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

judith schreef:
Als leek merk ik wel dat het knutselen aan de mini toch steeds meer tijd inneemt dan ik van tevoren had ingeschat. Er komen ook telkens 'verassingen' tevoorschijn die niet in het boekje staan beschreven. In de praktijk valt de theorie toch een beetje tegen. Of ligt dat aan mij (of m'n mini)? Of heb ik een te optimistisch klusboek gekocht?



Wat betreft de deur. De bovenste 2 moeren zijn idd niet zo makkelijk te bereiken. Wiel eraf en opkrikken ed. scheelt al een hoop. Verder heb je dus een dopje nodig en een 1/4 inch rateltje is het fijnst. Om de slag van de ratel dan nog wat te vergroten kun je er een verlengstukje op zetten. Veel beter dan dat wordt het niet :)

Wat betreft de tegenvallende praktijk.. Ja ik denk dat iedereen dat wel heeft. Ikzelf vindt het altijd wel storend dat ze van bepaalde zaken uitgebreide foto"reportages" maken die totaal voor de hand liggen, en als het dan moeilijk wordt, gooien ze er ff een regeltje tekst tegen aan, et voila :)

Inderdaad is het ook wel vervelend dat ze bij bepaalde zaken speciale gereedschappen recomenderen, met een nr.tje, en verder niks. Alhoewel ikzelf daar nooit zo mee zit. Dat betekend vaak gewoon dat je het zelf niet kan. En wil je het toch, dan zul je creatief moeten worden. Dat is dus bij mij meestal het geval, en wordt het zoveelste speciale "custom made" gereedschap gefrabriceerd ;)

default

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

[size=75:3o7i5qib][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3o7i5qib]

Hee minifans,

ik ben eergisteren begonnen met een mini te pimpen.
maar ik vraag me af hoe de deuren vast zitten want er zitten schroefen in maar daar kun je niet bijkomen. daarnaast heb ik ook ondekt dat het vast is gelast. weet iemand hoe ik deze los krijg(behalve met een slijptol)

RE: deuren verwijderen voor spuitwerk...

Mini bouwer, ik heb je vraag even aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door, mocht je nog vragen hebben, kan je ze hier stellen.

[size=75:3i8uuwvg]PS. Carlien bedankt voor de link[/size:3i8uuwvg]