Kruimelpad
dichte dorpels openen
RE: dichte dorpels openen
Ingediend door Eelke op wo, 25-02-2004 14:01
Het krikpunt zit in het midden van de dorpel. Niet aan het uiteinde. Volgens mij horen de "hobbels" in de dorpel open te zijn.
- Login of registreer om te reageren
dichte dorpels zijn overzetdorpels:
http://www.wannop.karoo.net/mini/restor ... ek22_2.jpg
eigenlijk hoor je vervanging te plegen:
http://www.mech.demon.nl/dbg-dorpel.jpg
volgens mij kun je inderdaad gewoon gaten onderin de hobbels maken (kun je ook gelijk tectyl inspuiten)
.. over de gaatjes heb ik geen idee
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Is dit het midden dan.
met de originele krik op betreffende plaats omhoog gekrikt.
- Login of registreer om te reageren
Vast niet precies het midden, maar in elk geval niet het uiteinde. Nou zie ik dat Job het over voorkant en achterkant heeft en niet over uiteinde, dus we zullen even moeten afwachten wat hij precies bedoelt.
- Login of registreer om te reageren
Job schreef:
Verder zit er in originele dorpels een klein rond gaatje bij de voorkant van de dorpel, en ook een aan de achterkant.
Boven beide gaatjes zitten oorspronkelijk beugels met moeren, waaraan in de fabriek de ophangbeugels zijn bevestigd voor het verplaatsen van de carrosserieën door de productielijn. Bij vervangen van de dorpels kun je de beugels ongestraft wegslijpen (of vaak zo afbreken
- Login of registreer om te reageren
Ik ben juist met dichte dorpels aan het expirimenteren Net weer een gat gevonden nadat ik het portier er uit heb gehaald. Vooraan bij de A-stijl zit een mooi gleufje in de boven dorpel. Kijken of nu alles (water)dicht is. Tussentijds via de tectielgaten water peilen. De gaatjes van de wielverbreder in de holleruimte van de dorpel uiteraard ook niet meer gemaakt. Kijken wat sneller wegrot, open of dicht. iw wil mag zich aan een voorspelling wagen. (koooom maar kooooom maar)
Erwin
- Login of registreer om te reageren
CMC schreef:
Boven beide gaatjes zitten oorspronkelijk beugels met moeren, waaraan in de fabriek de ophangbeugels zijn bevestigd voor het verplaatsen van de carrosserieën door de productielijn. Bij vervangen van de dorpels kun je de beugels ongestraft wegslijpen (of vaak zo afbreken
De originele dorpels die ik heb gekocht (die heeft Job kennelijk aandachtige bestudeerd) hebben zoals gezegd voor en achter een redelijk groot gat. Aan de voorkant zit dan ook een nog groter ovaal gat, dat heb ik dichtgelast. Onder de 2 ronde gaten aan de uiteinde zit aan de binnenkant van de dorpel een soort beugel. Jij denkt dat ze die gebruikt hebben om de shells te vervoeren? Ik dacht dat die plaatjes die op de bodemplaat zitten daar voor waren?
- Login of registreer om te reageren
De plaatjes onder de bodem werden (voorzover ik weet) gebruikt om de kale shells door de fabriek te vervoeren, de beugels werden aangebracht voor het transport door de productielijn (dus het opbouwen van de shells tot complete auto's).
Ik kan er helaas zo gauw geen plaatje van vinden...
- Login of registreer om te reageren
Nee, ik bedoel niet het krikgat (middenin de dorpel). Theo´s plaatje helpt:
eigenlijk hoor je vervanging te plegen:
http://www.mech.demon.nl/dbg-dorpel.jpg
Op dit plaatje is een van de gaatjes te zien die ik bedoel: net achter de eerste hobbel. Ik dacht dat het bij de dorpel van Henk zelfs recht onder de A-stijl zat, dus misschien toch extra afwatering?
Aan de achterkant van de dorpel zit net voor het achterwiel net zo´n gaatje, maar dan in het verticale stuk. Dat is dus niet voor afwatering.
Het fabriekstransportbeugeltje (op de foto ruim onder de eerste hobbel) is bij mijn blauwe al weg, en gaat er bij mijn nieuwe project ook af (roestnest).
Ik was dus ook met dichte dorpels aan het experimenteren. Dat is geen succes, want ik kan niet voorkomen dat er water in de dorpels komt. Dus maar weer openen! Zou twee boorgaatjes per hobbel voldoende zijn?
Groet,
Job
- Login of registreer om te reageren
Ik begrijp je verwarring: de foto op mijn site is van een Estate, waar het gaatje (en ook het beugeltje onder de bodem) iets verder naar achteren zit (omdat de bodem van een Estate langer is en die toch in dezelfde produktielijn moest passen).
Het gaatje achterin (in het verticale stuk) is waarschijnlijk een niet-functioneel gaatje. Is vaker met plaatwerk (o.a. bovenin een bepaalde serie originele a-panelen ook, waarvan het nut mij volledig ontgaat !).
- Login of registreer om te reageren
Mijn A-panelen hadden ook een gaatje, helemaal boven in in de omgevouwen rand die aan het spatscherm zit. Precies zo'n plek waar je het niet wilt, ik had bedacht dat het gaatje is om op te hangen in de spuitcabine zodat ze in 1 keer beide kanten kunnen spuiten.
In de dorpels voor een saloon zitten 4 gaten, aan beide uiteinden, daar zit dus een beugeltje aan de binnenkant met schroefdraad, heeft met verplaatsen in de fabriek te maken. Dan het dorpelgat spreekt ook nog voor zich. Dan zit er nog een ovaal gat tussen het dorpelgat en de voorkant, waar de heel zou dat nou voor zijn, ik las er steeds maar een plaatje in.
- Login of registreer om te reageren
RE: dichte dorpels openen
Ingediend door Job op wo, 25-02-2004 11:58
Mijn dorpels zijn dicht.
Dat is niet echt handig, want op de een of andere manier komt er water in, en dat sijpelt dan weer via een kiertje tot een plas bij mijn voeten.
Hoe maak ik de dorpels het beste open?
Ik denk aan gewoon een paar gaten boren (10 mm?) in de hobbels. Dan kan het water weg, maar zou ik in de winter dopjes kunnen plaatsen tegen pekel. Dopjes van 10 mm zou ik toch moeten kunnen vinden.
Verder zit er in originele dorpels een klein rond gaatje bij de voorkant van de dorpel, en ook een aan de achterkant.
Voor zit ie aan de onderkant, zoals je verwacht, maar achter niet. Wat is de functie van dat achtergaatje?
Groet,
Job