Diff: Identify yourself

RE: Diff: Identify yourself

Hi there,

hoe kan je achterhalen wat voor een differentieel je onder je versnellingsbak hebt zitten?

Ik heb in ieder geval een code gevonden op het diff-huis: OAM 4970
Als het goed is is dit een differentieel van een MG bak, 3.44 overbrenging maar ik zou graag bevestiging hiervan krijgen.

Of is de enige mogelijkheid die diff demonteren en dan met IME opzoeken adhv aantal tandjes?

Thanx

RE: Diff: Identify yourself

Als je het aantal tandjes weet heb je de IME niet nodig: even op elkaar delen en je hebt de overbrenging. Ik denk dat dat inderdaad de enige manier is om het met zekerheid te weten. Motornummers en andere identificeringen zeggen hooguit wat er standaard in hoort te zitten, volgens mij.

RE: Diff: Identify yourself

Als het een standaard overbrenging is van een MG metro is het 3,44.

Zoals Eelke al zei is het gewoon een kwestie van tandjes tellen. Als je het diffhuis eraf draait, kan je de tanden van het grote tandwiel tellen. De kleine, die in de bak achter blijft, is wat lastiger, maar als je in een van de tandjes een kerfje zet, kun je ook die wel tellen.

Wouter

RE: Diff: Identify yourself

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/speedo.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Diff: Identify yourself

Ach ja, als je blok toch bijna helemaal uit elkaar ligt, dan trek je ook maar meteen de versnellingsbak uit elkaar ;)

Ergo: net tandjes geteld, 62 om 18, dat levert zoals verwacht een prachtig diff van 1 : 3,44 op.

Maar nu volgt de inteligente vraag: mijn A-blok van heeft ook een 1 : 3,44 diff. Als ik het wormtandwiel van de snelheidsmeter van het 1000 blok overzet naar het MG blok dan blijft de meter goed aangeven. (het MG blok heeft een wormtandwiel voor 13 inch, het 1000 blok een wormtandwiel voor 10 inch.)

Maarrrr.. past dit? Ik heb in ieder geval begrepen dat een diff van een A-blok niet compatible is met een A+ blok, maar is het wormtandwiel wel uitwisselbaar?

RE: Diff: Identify yourself

volgens mij kun je het geheel overzetten ..
ik heb tenminste mijn 998 A diff onder de 1100 A+ gehangen .. vanwege de kruiskoppelingen en de aandrijfassen. De tandwielsets van het diff zijn volgens mij ook altijd hetzelfde gebleven .. alleen is het het beste om het samenstel wat op elkaar is ingesleten bij elkaar te houden.
Wat je dus blijkbaar niet moet doen is verwisselen van diff-deksels omdat die in lijn geboord worden met de behuizing van de bak.
Als je toch alles los hebt liggen kan je toch ook de hele aandrijving van de snelheidsmeter overbouwen ?!!

succes,
Theo van den Bogaard