Diff verhouding bepalen

RE: Diff verhouding bepalen

De snelheid die mijn snelheidsmeter aangeeft klopt niet. Om de juiste verhouding te bereken moet ik ook weten wat voor diff. ik heb. Is dat ook te bepalen zonder dat de motor er uit hoeft? Het tandwielasje (bij het wormwiel) kan je vervangen zonder dat het blok eruit hoeft heb ik begrepen. Klopt dit. Ik wil ook de pakking vervangen van het deksel waar de linkermotorsteun opzit omdat die lekt. Uit topics begrijp ik dat dit ook mogelijk is.
Wie kan mij 100% zekerheid geven?
Ik heb een 1000 uit 83.

RE: Diff verhouding bepalen

De verhouding van je diff zou je kunnen bepalen door een merkteken op de voorwielen te zetten, de bougies te verwijderen, en dan de Mini vooruit (of achteruit) in z'n 4e versnelling (prise-direct) te duwen en daarbij de omwentelingen van de krukas te tellen. Hoe meer rondjes de voorwielen maken, hoe nauwkeuriger je het kan bepalen.

Het tandwielasje kan je eruit krijgen, maar de radiator verwijderen is dan eigenlijk nodig.

Die pakking lekt niet snel. Is het niet het distributiedeksel of krukaskeerring ?

Als je toch de pakking van het deksel van de motorsteun moet vervangen, lijkt mij dat dat moet lukken. Evt. de motor een stukje opkrikken.

RE: Diff verhouding bepalen

Dank je voor je antwoord. Echter hoe tel je dan de de omwentelingen? Kan je het differentieelhuis niet losmaken en dan de tanden tellen?
Kan de pakking voor het distributiedeksel en de oliekeerring ook vervangen worden zonder de motor er uit te halen?

RE: Diff verhouding bepalen

Op de krukaspoulie zit een merkteken of je zet er een met witte viltstift op en telt dan de omwentelingen.
Aantal tanden tellen is natuurlijk het beste, maar ik denk niet dat het slim is om het differentieelhuis te demonteren om een paar tanden te tellen...... :x

Het distributiedeksel kan je makkelijk demonteren als de radiator er uit is en de poulie gedemonteerd.

RE: Diff verhouding bepalen

Dus bijv. er zit een diff op met de verhouding 3 dan is 1 omwenteling van het wiel 3 omwentelingen van de krukas?
Waarom is het onverstandig om het differentieelhuis los te maken? Krijg je het niet goed meer in elkaar?

RE: Diff verhouding bepalen

Ja klopt. Daarom kan je beter 10 omwentelingen van de wielen doen. Dan heb je iig 1 cijfer achter de komma. :P

Het differentieelhuis demonteren heb ik nog niet gedaan. Je zal hem best weer in elkaar krijgen, maar het is een hele klus onder de auto: aandrijfassen demonteren, etc. 8)

RE: Diff verhouding bepalen

Je zou het ook kunnen doen door op bepaalde snelheden te kijken wat je toerental is. Neem dan voor de snelheid wel de navi mee.

Aan de hand van het toerental met de snelheid is redelijk terug te rekenen wat voor diff er in zou moeten zitten.

RE: Diff verhouding bepalen

Ik heb helaas geen toerenteller dus dat wordt hem niet. Ik ga de "draaimethode" proberen.
Bedankt voor de adviezen.

RE: Diff verhouding bepalen

Hoi Rien67,

Standaard heeft een '83er mini 1000 met 10" wielen een 1 . 3.44 Diff.
worm en (plastic) tandwielen tbv de snelheidsmeter zijn dan 6/17 tanden.
Het is makkelijk te bepalen of de auto nog helemaal standaard is.
Hij moet dan bij 3000 t/m in de 4e versnelling (78)80 km/pu rijden.

RE: Diff verhouding bepalen

Kijk, daar heb je wat aan, zulke info.
d:)b

RE: Diff verhouding bepalen

Dat is zeker info waar je wat aan hebt. Echter die van mij is niet standaard meer. Er zitten schijven en 12 inch wielen onder. Aan het blok is denk ik niets veranderd. Dus een goede kans dat het standaard differentieel er onder zit.

RE: Diff verhouding bepalen

Geef even het volledige motornummer door om te kijken of het een blok is wat in je mini hoort, en heb je de snelheidsmeter verandert of is'tie origineel en wat voor een is het er? zit'ie centraal in het dashboard of boven je stuurkolom? Geef svp ook aan wat de max snelheid is die op de wijzerplaat vermeld staat. 140 km/p of 200 km/p Zoek ik uit wat je 'worm - spindel' verhouding moet worden.

Als je enkel van 10" naar 12" verandert bent dan moet je 'worm/spindel' verhouding 6/16 monteren.

RE: Diff verhouding bepalen

Hallo Morrismarc. Dat is nog eens een aanbod. d:)b Scheelt mij heel wat uitzoek werk en het wordt goed gedaan.
Mijn motornummer is 99H862P 158438. De laatste 8 kan ook een 9 zijn. Dat kon ik niet poed zien vanwege de roest.
De km teller is een middenklok. Ik heb hem niet gewisseld maar of dat daarvoor is gebeurd? Hij zat in een houder voor alleen de klok dus zonder de temp en oliedrukmeter. Ik heb hem inmiddels in een eitje geplaatst. De enkele houder zat in ieder geval wel vast alsof het origineel was. Hij gaat tot 140 km/h. De code is 780 en het serienummer SN 442I/OISA als ik het goed zie.
Als je nog wat meer wilt weten hoor ik het graag. Alvast bedankt.

RE: Diff verhouding bepalen

Hallo Rien67,

Je motor hoort bij je mini en het diff is een 1 . 3.44 dat staat vast!
Het suffix 862 kom ik nog nergens tegen maar heeft niets met het diff te maken, ik zal daar nog verder naar zoeken.
Je worm/spindel verhouding is nu: 6/17 en daardoor geeft je teller 5 km/p te weinig aan. (ruim 5 km/p te weinig)
Met het plaatsen van een 16 tand's spindel(kan met motor er in gemonteerd worden) geeft hij dus 5 km/p méér aan wat de de juiste aanwijzing is. (scheelt 1 km/p)

Zou het leuk vinden om het resultaat tzt van je te vernemen en als je het 17 tand's spindel niet meer nodig hebt, wil ik hem wel van je overnemen tzt.

Het onderdeel nummer van een 16 spindel is: DAM2905 en zijn vaak alleen nog gebruikt te krijgen.
Voor dat je hem monteert, even kijken of je km-kabel correct in de spindel past! er zijn twee uitvoeringen!
Past hij niet, neem dan kontakt met mij op voor de simpele oplossing!

Groet en succes!

RE: Diff verhouding bepalen

http://www.repubblica.it/misc/autosuper/10.html

Metro HLE ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Diff verhouding bepalen

Hartelijk bedankt Theo!
De motor hoort dus niet origineel bij de auto, daar zat ik lelijk naast!
Sorry Rien67!
Gelukkig is de eind overbrenging(3.44) van je Metro 1000 blokje wel de juiste voor een '83 1000 mini met 10"wielen!
Dus het diff hoeft niet vervangen te worden!
Maar dan zal het wormwiel en de spindel beide vervangen moeten worden door een 6/16 setje!
Metro gebruikte kleinere diameter spindels en daar hoort een passend wormwiel bij.
Wormwiel as onderdeel nr: 2A3720 (6 Tanden)

RE: Diff verhouding bepalen

Dus dat zou betekenen dat de motor niet bij mijn Mini hoort. Ik dacht gelezen te hebben dat de HLE een kleiner diff. verh. hadden vanwege de E van economy.

Wat klopt er nu (of niet)

Trouwens ik denk dat er dan nog wel meer aan de hand is want de km teller wijkt een km of 20 af (te weinig)

RE: Diff verhouding bepalen

Ik had je laatste nog niet gelezen Marc. Vandaar mijn vraag alweer.

Voor alle duidelijkheid. Ik heb nu 12 inch wielen. De verhouding die jij opgaf is dan nog goed?

RE: Diff verhouding bepalen

Dat jij het verkeerd had waaruit de motor afkomstig is Marc kan iedereen gebeuren. Ik zie net dat ik ook niet goed naar het motornummer heb gekeken. Dat moet zijn 99H962P. Dus de 8 moet een 9 zijn. Zover ik kan zien komt die ook uit een Metro 1.0 HLE.

RE: Diff verhouding bepalen

Ben ook even op onderzoek uit geweest. Op de site van Minimania is een hoop te vinden hier over. Het schijnt dat Metro blokken ook in Mini's gebruikt zijn dus mijn blokje kan origineel zijn. Gezien de motorcode zit er inderdaad een 3.44 diff op.

Die site met de rekentabel waar kan ik die vinden. Er zijn zoveel dode links op de site.

RE: Diff verhouding bepalen

Oké!
Zo komen we toch weer verder! Het nieuwe/juiste motornummer veranderd toch wel een hoop.

Dan is het dus: Metro Economy
A+ 998 cc Transverse mounted
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.65:1 Final Drive

En dat betekend dat het blok er toch uit moet! Met een 3.65 diff trek je de stenen uit de straat maar je draait idioot veel toeren op kruis snelheid! En nu begrijp je ook het grote teller verschil!
En dat betekend weer dat je er een diff naar keuze in kan zetten. Je kan er een standaard in zetten van een mini 1000 HLE op 12" wielen, 1 : 2.95 is dat geloof ik. Maar mijn voorkeur zou in jou geval een 3.1 diff zijn. De auto is dan net iets wat levendiger/vlotter in het stads verkeer, en heeft nog wat puf over in de hoogste versnelling op de snelweg. In het geval van een 3.1 diff heb je met 12" wielen een worm/spindel verhouding 7/18 nodig. De teller geeft dan 90 km/p aan bij een werkelijke snelheid van 92 km/p.

RE: Diff verhouding bepalen

Je hebt PB!

RE: Diff verhouding bepalen

In reactie op je quote

Als ik de motorcode op Minimania op zoek kom ik op diff 3.44 uit

Het volgende: Metro's HLE 1000cc van voor '84 hadden een 3.44 diff, Metro's HLE 1000cc van na'84 hadden een 3.65 diff en in sommige landen een 3.1 diff.
Jou blok is van '86 dus heb je grote kans dat het een 3.65 is.
Ik heb zelf vorig jaar een Metro 1000 blok je van een zeer betrouwbare bron gekocht dat 40.000km gelopen had en al die jaren opgeslagen lag. Die bak had een 2.65 diff en heb voor mijn mini dus diff en worm/spindel moeten aanpassen.
De quote meer toeren is meer brandstof verbruik



is gruwelijk kort door de bocht en heeft vaak niets met de praktijk te maken. maar die discussie voeren we nog wel eens met elkaar.
Wat nu te doen? Met een tom-tom en een tijdelijke toerenteller(liefst van een pocket-tune setje) in de mini op navigatie 80 km/p gaan rijden en dan toerental aflezen. in jou geval(12"wielen) zou hij dan met een 3.44 diff zo'n 2500/2700 t/pm moeten draaien. maak hij meer toeren, dan heb je een lichter diff(3.65 ofzo), draai hij minder dan heb je een 3.1 of 2.95 diff)
je zult dus éérst je diff moeten weten om te kunnen bepalen wat je aan moet passen!

RE: Diff verhouding bepalen

Inderdaad Marc meer toeren is meer benzine is kort door de bocht. Spelen wat meer factoren mee.

Ik vind het wel verwarrend hoor de verschillende antwoorden op sites. Ik heb vanochtend de " draaimethode" geprobeerd maar dat is denk ik niet precies genoeg. De precieze stand van de poelie is niet te meten. Het wordt een beetje gokken en om dan het verschil tussen een 3.4 en 3.6 te meten?
Het beste trek ik denk ik maar het blok er uit. Alleen hoop ik dan maar dat iemand de wormwiel en heeft liggen zodat ik het blok weer snel terug kan zetten.
Of i k ga maar de verhouding er op zetten die bij een 3.6 diff hoort. De afwijking neem ik dan maar voor lief. Dan hoeft het blok er niet uit. Kwestie van keuzes maken.

Trouwens als ik het getal 780 wat op mijn Smiths meter opzoek op Guess Works geeft hij als antwoord een teller tot 200 behorend bij een 1300 GT. Er staat toch echt maximaal 140 km/H op.

RE: Diff verhouding bepalen

Een afwijking ga je altijd houden. Er zijn maar weinig mini's waar de meter precies aangeeft hoe hard je rijdt. Bij een Mpi loopt deze afwijking zelfs iets op, hoe harder je rijdt.

RE: Diff verhouding bepalen

780 staat op GuesWork ook bij 160 km/p 1300GT Glider.
Ik denk dat in jou mini eigenlijk een 800 - 140km/p Smiths central pre '84 moet zitten, maar dat scheelt maar 20 teller omwentelingen en dat is 3 km/p verschil met je huidige teller!
Als je het blok er uit haalt, zou ik altijd alles kloppend maken 3.1 diff met de juiste km-teller aandrijving.
je hebt PB.

RE: Diff verhouding bepalen

Hoe kan je het bouwjaar van het blok achterhalen? Ik heb verschillende sites doorgenomen maar waar ik het bouwjaar kan vinden ben ik nog niet tegengekomen.

RE: Diff verhouding bepalen

in het kort: NIET (met zekerheid)

met de specificatie kan je min of meer een reeks jaren bepalen, alleen als je zeker bent dat je een origineel blok in je auto hebt weet je dat ie kort (rekbaar begrip) voor de datum dat ie verkocht is uit de fabriek is gerold ..

De laatste Metro met a-series blok is rond 1989, dus ook al dik 25 jaar oud, dus waarom zou je dat willen weten 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard