differentieel vervangen

default

RE: differentieel vervangen

Hoi mini-rijders,

Ik heb van de zomer een metro motortje (1275) in de mini gehangen. Daar ben ik niet ontevreden over, hoewel ik niet weet hoeveel kilometers ie gemaakt had zuipt iig heel weinig olie. Wat ie wel veel zuipt is benzine... en ik vind 'm toch wel erg snel hoog in de toeren zitten. Dit komt natuurlijk omdat ik het differentieel niet gewisseld heb.

Ik heb m'n 1000 motorje ook nog staan en ik dacht dat ik daar het differentieel wel van zou kunnen gebruiken. Nu is alleen mijn vraag of het te doen is zonder de motor eruit te takelen, daar heb ik namelijk niet zo heel veel zin meer in.

Iemand ervaring? Tips? Ik las er in het archief niet veel over behalve dat het lastig zou zijn zonder brug, maar misschien kan ik daarvoor naar een doe-het-zelf garage ofzo.

Groet,

Nanne

RE: differentieel vervangen

TLR-Mini zegt:

Nee.

Toch maar even reageren op deze, topic.
Heeft niet al iemand deze vraag in een andere topic gesteld? O:)

Ik heb wel eens een Diff gede-monteerd van een Austin glider, met de motor er nog min of meer in. Eentje met nog de oude (on)bekend remote controll
Die Glider heeft (had) nog net iets meer ruimte dan een Mini. (was nog van een Duitser ook)

Wat ik wilde vertellen is het volgende. Het differentieel huis hoort bij de versnellingsbak. Die worden op elkaar afgestemd in de fabriek. (Althans volgens sommige boeken) Je kan dus alleen het binnenwerk vervangen of uitwisselen, of je moet de complete bak met diff vervangen.

Ik heb zelf altijd netjes het zelfde diff-huis op de bijbehorende bak teruggeplaatst en toen had ik deze wetenschap nog niet eens. Ergo, ik heb geen ervaring met het uitwisselen van een compleet differentieel, met het huis dus, op een andere bak. Heeft iemand die ervaring wel? En hoe is dat gegaan?

Greetz TLR

Voor de onwetenden onder ons. Een Austin Glider was een brick gebaseerd op de Mini, maar dan groter.

default

RE: differentieel vervangen

Het vervangen van het diff zonder je motor eruit halen is een onmogelijke zaak.
Buiten dat je het diffhuis eraf moet halen, moet je ook het koppelingshuis verwijderen inclusief koppeling en vliegwiel enz.
Bovendien zitten er een aantal borgplaatjes achter een aantal moeren die je terug moet tikken.
Ook heb je een verlengde dop voor de moer die het diff.tandwiel vast zet nodig.

Je hoeft niet de complete bak te vervangen, maar wel de twee tandwielen die in elkaar lopen.
Om uit te rekenen welk diff je hebt, tel je het aantal tanden van het grote en kleine tandwiel en deze deel je met elkaar. Bv. (grote tandwiel) 59 tands en klein 19. Je komt dan op een diff 3.1 uit.
De combinatie staat altijd op de vlakke kant van het grote tandwiel welk in het diff.huis zit.

Om het jezelf makkelijker te maken kan je beter de complete bak over zetten. Dit bespaar je een hoop gvd's en werk :x

grtzz MArtin

RE: differentieel vervangen

Nee lukt niet. Jammer, maar er is geen easy way out. Het diffhuis kan niet over de klok heen als het blok in de auto zit. Wil je het diff veranderen dan moet echt je blok eruit.

RE: differentieel vervangen

Om het jezelf makkelijker te maken kan je beter de complete bak over zetten. Dit bespaar je een hoop gvd's en werk



Dat betwijfel ik. Als je de hele bak gaat vervangen, moet ook je vliegwiel eraf, je krukaskeerring vervangen worden etc, terwijl bij het vervangen van alleen het diff (eigenlijk finaldrive), je alleen een paar pakkingen hoeft te vernieuwen. Deze zitten heel rechttoe, rechtaan. Bij het vervangen van de hele bak ben je wel wat langer bezig EN je moet iets meer los en weer vast draaien.

Wouter

default

RE: differentieel vervangen

Hmm O:) , ik was even te enthausiast volgens mij.
Zat even in de lochische volgorde te denken.
Heb de boel hier vervangen toen het blok al reeds uit elkaar lag, vandaar O:)

grtzz Martin

default

RE: differentieel vervangen

Ok dan. Ik weet genoeg. Helaas...

RE: differentieel vervangen

Mini Martin schreef:
Buiten dat je het diffhuis eraf moet halen, moet je ook het koppelingshuis verwijderen inclusief koppeling en vliegwiel enz.



Dit is nu het grappige van het forum. Koppeling en vliegwiel Kan je rustig laten zitten bij het demonteren van het differentieel. Die wil je immers toch niet vervangen? Bovendien kan je de koppeling weer wel vervangen met de motor in situ.

Ik sluit me aan bij de opmerking van Wouter, het is totaal onnodig de bak te vervangen als die goed werkt.

Greetz TLR

RE: differentieel vervangen

Mijn final drive was eens naar de t@#ring en ja dan ontkom je niet aan het hele blok eruit. Maar voor aanpassen van de final drive zou ik ook niet de bak wisselen maar wel beide tandwielen vervangen die zijn altijd in enig mate ingeslepen op elkaar.