Dimlicht

default

RE: Dimlicht

Hallo,

Het zoveelste verlichtingprobleem. Ik het het foum al doorzocht, maar toch nog wat vragen.
Gaat om een '94 Cooper SPI


Bij het vervangen voor mijn roestige koplampen kwam ik er achter dat in een van de koplampen het draadje van het stadslicht (rood) doorverbonden was met het dimlicht(blauw/rood). Nu rij ik nooit met stadslicht, maar ik stel me zo voor dat de stadslichtbedrading niet berekend is op H4 dimlicht.

Ik heb de verbinding verbroken en inderdaad geen dimlicht meer (beide kanten).
Eerst de schakelaars gemeten, ik heb keurig stroom op bl/rd kabel die van de stuur schakelaar komt. Verderop in de kabelboom (bij motor management kastje), is de kabel stroomloos. Verbinding vanaf dat punt naar de koplampen is wel goed (dus contacten achter de grill ook)

Het probleem zit dus tussen de draad bij de stuurkolom en de draadboom bij motormanagement kastje.

Ik kan slecht zien wat er allemaal nog zit, en voor ik de hele kabelboom open ga maken, zoek ik even advies.


Er zitten twee relais onder de motorkap, bijrijderskant tegen het schutbord, wat is daar de functie van? Op het forum lees ik dat ze iets met verlichting te maken hebben, wat wordt niet duidelijk.
By coyoteq at 2011-09-12


Ook zitten er een paar relais op midden van het schutbord, wat doen die??

By coyoteq at 2011-09-12

Wat is de dim/dip resistor, kan die er iets mee te maken hebben? Hij zit in de auto (op spatbord bij de radiator).

Waar zit de dim/dip relay (Haynes 12A-40 schema links, nr 77)? Ik zag op het forum dat ie achter het dashboard zat, waar?? Moet het hele houten dashboard er uit om m te vervangen?

Dank voor jullie antwoorden.

default

RE: Dimlicht

Toch het dashboard maar eens verwijderd. Daar vind ik een keurige afsplitsing van de kabelboom met vier zekeringen.


Guess what? Zekering vervangen, dimlicht doet het weer. Ziet er wel netje origineel uit, dit in schrille tegenstelling tot wat een eerdere eigenaar heeft aangelegd. De rest meet ik ook maar gelijk door en wellicht gelijk de glaszekeringen maar vervangen door steek zekeringen. Ik heb goede hoop dat ook de verstralers gaan werken als ik de andere zekering vervangen heb..
Lijkt er op dat mijn mini behoorlijk gezekerd is:
4 zekeringen in het kastje, 4 zekeringen achter het dashboard, 6 zekeringen achter het luchtfilter.

RE: Dimlicht

Die 2 relais zijn van je alarmlicht en knipperlichten.

Zekeringen kunnen idd vaak de boosdoener zijn. Iig fijn dat je de boosdoener hebt gevonden.

Groetjes,

Maurice

default

RE: Dimlicht

Nog meer zekeringen ellende: de zekering van de verstralers vervangen en aarding in orde gemaakt. Die doen t ook weer.
Nu twee keer de lichten aan laten staan => lege accu.
Zo'n verklikker vind ik wat Opel Astra, dus de verlichting maar eens via het contactslot gaan schakelen.
De theorie begrijp ik, het relais heb ik ook al.
Heeft iemand nog practische tips over waar dit precies te installeren?
Dacht zelf direct achter de lichtschakelaar omdat alles daar mooi bij elkaar zit en lekker droog. Maar wellicht heeft iemand andere ervaringen.
mvg