Distributie vragen
Ingediend door Bartje325i opIk ben bezig met m’n ‘91 mini 1000 project. Aangezien de vorige eigenaar het carter vernield heeft met verkeerde lengtes bouten op verkeerde plekken, heb ik een 1100 motortje gekocht.
Deze wil ik nalopen met nieuwe pakkingen, waterpomp, kleurtje etc. Nu ben ik aanbeland bij de distributie en deze wil ik vervangen.
Ik heb bij Minispares een duplex distributieset besteld. Nu is mijn vraag of iemand in “Jip en Janneke” taal kan uitleggen hoe ik deze afstel met de offset spietjes? En of ik wel of geen spanner (van de 1000 motor) moet gebruiken?
Ik heb al lopen zoeken en YouTube filmpjes zitten kijken, maar kom er niet echt uit….
RE: Distributie vragen
Ingediend door (b)engeltje op za, 31-12-2022 22:17
Hoi Bart,
Op het forum is de activiteit de laatste tijd inderdaad wat achteruit gegaan, maar er zijn zeker altijd mensen die hier af en toe nog rondlopen en hier hun kennis willen delen.
In principe heb je voor een standaard blok geen duplex ketting nodig. Ongeacht of het een 1000cc of een 1100cc blok is. Daarnaast heb je bij een standaard blok ook geen off-set spie nodig. Op de tandwielen van de distributie staat een klein merkteken. Als je deze merktekens tegenover elkaar zet, dan zou je timing voor een standaard blok goed moeten zijn. Elk blok moet daarmee kunnen draaien, zoals hij fabrieks-af bedoeld is. Dat betekend dat je de spie kunt gebruiken die er al op je 1000cc blok zit.
Wat er wel moet gebeuren is het aanpassen van de deksel van de distributie. De ketting zal aan de binnenzijde van de deksel de rand van de ontluchter raken. Deze dien je plat te slaan.
Daarnaast heb je de kettingspanner niet nodig. De duplex kettingen hebben maar 1 maat. De spanner zit ook alleen maar op de latere 1000cc blokken. Op een 1100cc heeft origineel geen spanner gezeten. Als je die zou willen gebruiken, dan zul je meer om moeten bouwen dan alleen de deksel en de achterplaat.
Als een blok opgevoerd is, dus overmaat geboord en een andere nokkenas dan standaard, dan pas ga je nadenken over een off-set spie. Bij het bepalen van de juiste timing is er meer kennis nodig van alles wat er nog meer bij komt kijken. Het is dan ook niet alleen het opboren van het blok, maar ook bekijken wat voor nokkenas daar goed bij past. En dan moet ook de kop nog bijpassend gemaakt worden, als dat kan.
Dan moet er bekeken worden wat het bovenste dode punt (BDP) van de zuigers is. Daarna moet er bekeken worden welke aanpassingen er gedaan moeten worden aan de timing van het blok. Dat hangt geheel samen met de boring van het blok, gebruikte nokkenas, gebruikt differentieel en natuurlijk ook de aanpassingen die er aan de kop gedaan zijn.
Mocht je hier echt meer over willen weten, dan kun je misschien contact opnemen met Theo van den Bogaard (https://minisevenclub.nl/user/theo-van-den-bogaard) of Sir-Yun (https://minisevenclub.nl/user/siryun).
Groeten, Bram