Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels druk bezig met de Mini 1000 crossauto.
Ik heb een lijstje gemaakt met vragen die mij de laatste tijd bezig houden.

Aan de verdeler zit een vacuumslang, waar hoort het andere uiteinde aan te zitten? Opgelost

Zit er aan de auto ergens een koelvloeistofaftapplug?
Beantwoord

Zit er toevallig een benzinepompje in de tank? Zoja, waar?
Beantwoord

Omdat ik voor de cross de meeste draden niet nodig heb, heb ik de oude kabelboom volledig verwijderd, en mijn eigen kabelboom ingebouwd. Hier heb ik ook nog een paar vragen over:
Heeft iemand een overzichtje van de draden aan de bobine/verdeler?
Opgelost

Naast de stroom op de bobine, zijn er verder, behalve de draden naar de startmotor nog draden noodzakelijk?

De dynamo, hoe sluit ik deze aan? Neem aan dat er ergens een spanningsregelaar zit?

Als je voor de auto staat, zit er rechts een blokje tegen de motorruimte, hier zitten allemaal bruine (+) draden aan. Heeft dit blokje nog een doel? Deze is namelijk gesneuveld..
Beantwoord

Mvgr,
Dave

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Upje, en nog 2 vragen:
Ik heb een nieuwe koppelingscilinder gemonteerd omdat de oude lekte en niet werkte.
Maar ik krijg de nieuwe ook niet op druk, en bij volledig uitstaan van de cilinder, staat de koppelingsbeugel tegen de aanslag. Hoe kan dit?

Vraag 2: Ik heb een nieuwe rotor gemonteerd, de bobine geeft wel stroom aan, maar zodra ik op de verdelerkap stroom probeer te meten, komt hier 0,0 uit. Waar kan dit aan liggen?
Opgelost

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Aan de verdeler zit een vacuumslang, waar hoort het andere uiteinde aan te zitten?
-- tussen de carb en de kop op het inlaatspruitstuk
Zit er aan de auto ergens een koelvloeistofaftapplug?
-- nee
Zit er toevallig een benzinepompje in de tank? Zoja, waar?
-- (standaard) alleen bij de injectiemodellen, standaard zou je een mechanische pomp moeten hebben

.. misschien wel handig om eens een werkplaatsboek te kopen .. staan al dit soort dingen in ook diagrammen van je bedrading

foto's kunnen evt helpen met "diagnose op afstand" ..
(een blokje met bruine draden .. kan van alles zijn .. hobbyoplossing van de vorige eigenaar?! )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Ben er inmiddels over uit dat het zwarte dingetje met de bruine draden een startsolenoid is.

Plekje van de vacuumslang heb ik inderdaad gevonden.

Heb hier op het forum al redelijk veel informatie gevonden wat betreft de Mini. Wordt inmiddels beetje bij beetje wijzer over de auto.

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Ik las net iets over een weerstandsdraad op de bobine.
Hoe sluit je dit aan?

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Weerstandsdraad, indien aanwezig, zit gewoon in de draadboom ( kleurcode wit/roze).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Draadboom is niet meer aanwezig. Maar heb inmiddels een vonk.
Dus dat is mooi.
Heb hem nog niet lopend gehad, maar dat zijn zorgen voor morgen.

Ondertussen nog even geprobeerd om de hulpcilinder van de koppeling te ontluchten, maar het lijkt wel alsof hij zijn druk kwijt raakt... Maar zie nergens lekkage
Als ik bij de hoofdcilinder de wartel losdraai, en mijn vinger op het gat hou, dan gebeurt er de 1e keer niks, en de 2e keer voel ik druk. Zou de hoofdcilinder lek zijn? Heb inmiddels al een nieuwe hulpcilinder gemonteerd.
Daarnaast staat de koppelingshevel tegen de aanslag, als de hulpcilinder nog maar 5 mm uit kan. Lijkt me niet normaal? Wat kan hier de oorzaak van zijn? Was bij de oude hulpcilinder ook zo.

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Als je je vinger op de hoofdcilinder houdt, zou je ook de eerste keer al veel druk moeten hebben, die je niet met je vinger tegen kan houden (doe er even een doekje om tegen de spetters :x ;) )

De aanslag van je hulpcilinder: wat bedoel je daarmee ?
De cilinder zou nog ruim een centimeter slag moeten maken en de as van het druklager maar een paar mm.

RE: Diverse vragen over Mini 1000 uit 1982

Als je de koppeling los laat, dan komt de koppelingshevel, die door de cilinder uitgedrukt wordt, tegen de aanslag/stelbout op t koppelingshuis. Maar dat gebeurt al als de cilinder 5 mm naar binnen gaat.