Kruimelpad
Door vering gezakt/gebroken?
RE: Door vering gezakt/gebroken?
Ingediend door Mini Classic op wo, 06-02-2013 12:18
Screamolicious schreef:
metalen deel/staaf te zien die de wand van de wielkuip in loopt, richting motorruimte, nagenoeg recht omhoog. (Neem aan dat dit de staven zijn die de veerbollen in lopen.) Deze lijkt gewoon recht doorgebroken te zijn.
Ik denk dat je de trompet bedoeld (tussen veerkogel en veerbol).
Plaats anders inderdaad even een foto, is mischien duidelijker.
- Login of registreer om te reageren
Bij deze dus de foto. Lijkt mij ook inderdaad de trompet te zijn..
Hij lijkt overigens van binnen verroest, de buitenste rand is gewoon zuiver zilverkleurig, apart.. misschien heeft er een barst of iets dergelijks in gezeten die het nu begeven heeft.
Iemand gouden tips op het moment? Want anders ga ik eens op mn gemak kijken in hoeverre het hele zooitje uit elkaar moet en of het mogelijk is het zelf te vervangen.
- Login of registreer om te reageren
Dit heb ik nog nooit gezien, inderdaad is de trompet afgebroken. Het simpelste is de beide trompetten aan de voorkant te vervangen voor HiLo's met nieuwe kogels.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Is prima zelf te repareren, je hebt wel een veerbolcompressor nodig. Je kan ze vervangen voor een paar andere trompetten of hi-los.
- Login of registreer om te reageren
Allright, dit geeft mij hoop, haha. Ik ga even overwegen of het hi/lo's wordt, of gewoon een nieuwe trompet. Ook even kijken wat de oorzaak kan zijn.. Toen ik de mini net had trilde de voorwielophanging altijd wanneer ik op redelijke snelheid remde, zou dit voor metaalmoeheid kunnen hebben gezorgd in de trompet? Volgens mij is het gietijzer namelijk, lekker bros dus.
- Login of registreer om te reageren
Gebroken trompet heb ik ook nog nooit gezien! als dat door metaalmoeheid zou komen moeten dat wel serieuze trillingen zijn geweest, al lijkt me dat alsnog erg onwaarschijnlijk...
Trillingen bij remmen kunnen veel andere redenen hebben, die niets met je ophanging te maken hebben...
- Login of registreer om te reageren
Nee klopt, ik denk ook niet dat dit de reden is, maar wanneer er een barst in het gietijzer gezeten zou hebben zou ik me goed kunnen voorstellen dat het dit behoorlijk in de hand werkt. Maar wat trillingen betreft, dit was absoluut niet erger dan het rijden over kinderkopjes of iets dergelijks. Enige wat zeker is, is dat de trompet goed rot was van binnen, vreemd.
Maargoed, maar eens kijken hoe ik aan een veerbolspanner kan komen.. Iemand op dit forum toevallig in regio Eindhoven/Den Bosch die me daar bij kan helpen? Voor de rest ga ik me eens goed inlezen en kijken hoe de andere trompet er aan toe is.
- Login of registreer om te reageren
trompet is aluminium, gezien de rommel eromheen en roestspoor denk ik dat de kogel vastzit in de arm.
Ik vrees dat je nog wel meer/slijtage gaat tegenkomen ...
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Probeer eens of er nog beweging zit in het onderste deel van de afgebroken trompet. Ik deel Theo's idee en denk ook dat je kogel vastgerot zit waardoor de trompet niet kon bewegen. Andere kant zal ook wel aardig op weg zijn. Dus behalve nieuwe trompetjes of hilo wat jij wil... Zul je ook 2 nieuwe kogels moeten plaatsen.
- Login of registreer om te reageren
Vandaag al lekker bezig geweest. Kogel bewoog nog perfect in zijn eigen vet in de cupjes, dus dat was het in ieder geval niet. Wel was het binnenste van de trompet -het staal dus- compleet veranderd in poeder, het was gewoon net of er cacaopoeder uitviel wanneer ik er keer tegenaan stootte.. Zal er morgen even foto van plaatsen. Maar denk dat het gewoon hartstikke is gaan corroderen daar waar het staal het aluminium raakte, en daardoor uiteindelijk de kern 'weg' was waardoor alle krachten enkel op het aluminium kwamen. Ofzo..
Maar puntje twee: de veerbol ligt op het moment los. Klopt het dat deze gewoon los mag liggen wanneer de trompet er geen kracht op uitoefent of zou deze op de een of andere manier vast moeten zitten? Wil dit graag even weten voordat ik er de veerbolspanner op zet voordat ik het spul beschadig..
- Login of registreer om te reageren
De veerbol mag gewoon los liggen. Die worden normaal door de trompet op hun plaats gehouden.
Om een nieuwe trompet te monteren moet je de bol er uithalen. Later zul je deze met een veerboltrekker in de toren moeten hangen, voordat je de nieuwe trompet monteert.
- Login of registreer om te reageren
Nou heb ik overal zien staan dat voor mini's vanaf '76 de draad in de veerbolspanners M14 moet zijn.. Dus ik stuk M14 draadeind gepakt, pijp om een deel van de draad heen en daaronder een stevige voet die op de bouten rust. Als ik de draad dan aandraai zou ik toch de functies van een veerbolspanner moeten hebben lijkt me. Alleen blijkt de draad dus bij lange na geen M14 te zijn.. Totdat ik dit voor elkaar heb kan ik denk ik ook niet het restant van de trompet uit de bol krijgen, hoewel deze gewoon geklemd lijkt te zitten. Als ik deze gewoon los zou kunnen wippen krijg ik de nieuwe hi/lo's er misschien wel tussen zonder de veerbol te spannen.. Als ik de hi/lo's dan vanuit deze positie hoger zou zetten, creeer ik zelf spanning in de bol en zit het geheel vast.
Tenminste, dat is mijn theorie, en gezien jullie er waarschijnlijk meer verstand van hebben, go or no go?
In ieder geval iedereen bedankt alvast tot dusver. Tikkie genant dat ik de complete carroserie hard en gelakt heb gekregen in mijn eentje, halve koppeling kan vervangen maar bij iets relatiefs simpels als dit tegen probleem na probleem aan lijk te lopen.
- Login of registreer om te reageren
De theorie is helemaal goed, alleen de trompet zit niet alleen geklemd in de veerbol maar ook hartstikke vastgeroest, aangezien de trompet toch al kapot is gewoon grof geweld gebruiken. Als het stuk trompet eruit is kun je de veerbol er zonder veerspanner uithalen.
Suc6
André
- Login of registreer om te reageren
Voorzijde heb ik er inderdaad ook de hilow er tussen gepropt zonder veerbolspanner. Geloof alleen wel dat ik toen de bovenste draagarm los had. Maar je kunt het altijd proberen!
- Login of registreer om te reageren
Nee, veerbolspanner gaat echt nodig zijn helaas.. Maar de bol slikt geen M14. Wat dan wel?
- Login of registreer om te reageren
Ik snap niet waarom je een veerbolspanner nodig hebt bij demontage? Door die spanner gaat je trompet niet los zitten en als de hele trompet weg is kun je de bol is zo uit halen... Dus die trompet los wringen/slopen en klaar... Bij plaatsen heb je wel een spanner nodig!
- Login of registreer om te reageren
Ik kan niet alleen de rechterkant vervangen voor een hi/lo, en dan de linkerkant laten zoals ie is, die wil ik dus ook vervangen. Daar krijg ik de trompet echter met geen mogelijkheid weg zonder de veerbol te spannen.
Ook zit het restant van de trompet muurvast in de bol, ik hoop dat als de bol stevig vastzit met de veerbolspanner, het ook makkelijker wordt om icm een rubber hamer of iets dergelijks de resten van de trompet los te krijgen.
- Login of registreer om te reageren
Nog steeds niet gelukt om de resten van de trompet los te krijgen van de veerbol.. 1/2UNF veerbolspanner was ook niet snel aan te komen, dus de auto zojuist naar onze grote vrienden in Den Bosch gebracht, eens kijken of zij het wel voor elkaar krijgen.
- Login of registreer om te reageren
RE: Door vering gezakt/gebroken?
Ingediend door Screamolicious op wo, 06-02-2013 11:35
Beste allemaal,
de afgelopen tijd heb ik het idee gehad dat mijn Mini 850 uit '76 rechtsvoor een stukkie lager op zn wielen stond dan op de overige wielen. Aangezien ik geen high lows op mijn Mini heb, heb ik toen ik de Mini toen toch op een brug kon zetten gelijk gekeken of er toevallig iets te zien was wat niet in orde leek te zijn. Niets gevonden toen.
Echter reed ik vanmorgen een stuk rond en merkte ik toen ik nagenoeg volledige stuuruitslag had bij een keermanouvre, en zachte 'plonk' hoorde en het rechtervoorwiel ineens mijn spatbord meenam, welke dus ook gesneuveld is nu. Meteen gestopt uiteraard en gekeken. Wanneer ik mijn wielen recht had staan liep er echter niets aan, dus ben naar huis gereden, klein stukje maar. Thuis omhoog gekrikt, en ongeveer achter de rubber stootdop (goede naam?) is een metalen deel/staaf te zien die de wand van de wielkuip in loopt, richting motorruimte, nagenoeg recht omhoog. (Neem aan dat dit de staven zijn die de veerbollen in lopen.) Deze lijkt gewoon recht doorgebroken te zijn.
Excuses dat ik me nog niet verder verdiept heb in de correcte benaming van deze onderdelen, maar hoop de de kenners onder jullie weten wat ik bedoel. Vanmiddag heb ik beschikking over mijn Haynes, maar na vandaag weinig tijd om onderdelen te bestellen en halen, en neem aan dat dit nodig gaat zijn.
Mijn voornaamste vraag aan jullie op dit moment is hoe ver ik van huis ben? Ik ben tamelijk handig, heb tot nu toe zonder al te grote problemen de hele carroserie en moter opgeknapt, maar dit wordt dus een nieuw hoofdstuk voor mij.