dorpels vervangen

default

RE: dorpels vervangen

Hoi,

ik heb een briljante mini (chelsea 1986), maar ik denk dat ie niet meer door de apk komt.
Er zitten namelijk roestgaten in de dorpels en verder begint de rijdersdeur ook te roesten.
Hoe kan ik deze het best vervangen of repareren??

bij voorbaat dank voor jullie reactie
groeten Freek van Elk

RE: dorpels vervangen

Kan je lassen en heb je een fatsoenlijk lasapparaat? Anders kan je het zowiezo wel vergeten natuurlijk.

Er zijn mensen die stukjes in dorpels lassen (heb ik ook gedaan) ik inmiddels denk dat je beter de hele onderdorpel (ga ervan uit dat daar de gaten zitten)in één keer kan vervangen. Overigens kan je met behoorlijke gaten nog best door de APK. Ongeveer 30% van het deel onder je deur mag geroest zijn.

Je kan voor je deuren nieuwe "skins" kopen die zijn niet goedkoop. Die wel goedkoop zijn passen vaak niet zo goed. Je kan beter op zoek naar een paar goede tweedehands deuren. Lastig, maar ze zijn te vinden.

RE: dorpels vervangen

Pas op voor "reconditioned" deuren. Vaak zijn het deuren die net zo rot zijn als de jouwe, maar dan "netjes" dichtgeplamuurd.

default

RE: dorpels vervangen

Ik zou zeggen; Ben je handig en beschik je over enige las ervaring? Gewoon de hele dorpel vervangen.
Wanneer je stukjes gaat aanbrengen kan je volgende APK weer beginnen.

RE: dorpels vervangen

Misschien dat foto's van de roestoratie van de MK1 van mn broer handig zijn?

link --> MK1 --> Projecten

Het vervangen van de dorpels staat er ook bij :)

RE: dorpels vervangen

Heb gisteren bij Mini centre Huissen doorskins gekocht: per skin 62,50 euro exclusief BTW :x . En dan heb je alleen de skin zelf en nog niet de kosten van spuiten meegerekend, en het strakmaken en de reparatie aan de onderkant van de oude deur etc. (er vanuit gaande dat als de skin doorgerot is dat de bodem van de deur dan ook verrot is.)

RE: dorpels vervangen

henkmarius schreef:
Je kan voor je deuren nieuwe "skins" kopen die zijn niet goedkoop. Die wel goedkoop zijn passen vaak niet zo goed. Je kan beter op zoek naar een paar goede tweedehands deuren. Lastig, maar ze zijn te vinden.



Tsjaa ;) Eigenlijk geef ik je wel gelijk hoor, ik heb een paar deuren op mijn auto die nog geen jaar geleden gespoten zijn, maar die zijn nu al niet goed meer. Ik heb ze ook niet gezien voor ze erop gingen (is weer een heel ander verhaal). Als je zelf nieuwe skins erop doet weet je tenminste zeker wat je hebt. Verzuip de binnenkant van je deur ook even goed in de tectyl ML dat scheelt een hoop.

Als je ze tweedehands koopt en je kan ze goed bekijken kan je toch wel redelijk inschatten of ze goed zijn of niet. Als de bekleding eraf is kan je aan de binnenkant redelijk goed zien of de bodem in orde is. Onderste randje goed bekijken natuurlijk, vooral het voorste hoekje. Je moet vaak wat zoeken maar ze zijn nog steeds wel te vinden. Vorig jaar heb ik nog voor 25 EUR een passagiers deur gekocht. Klein deukje bij het handvat, maar zo goed als roestvrij.

RE: dorpels vervangen

dorpels vervangen is een veel voorkomende reparatie, en dus zullen er mischien ook wel mensen op het forum zitten die dit hebben laten doen. Ik ben vooral benieuwd wat dit jullie daarvoor betaald hebben. Ik moet namelijk dorpels en vloerdelen voor vervangen. En ik kan zelf niet lassen, dus ben daarom beniewd naar prijzen. (exclusief spuiten!)beunhazen en gerenomeerde bedrijven, maakt niet uit.

bij voorbaat dank,

RE: dorpels vervangen

Beunhazen dat vind ik een lelijk woord, ze bestaan wel. Iedere hobbyist zoals wij! weten waarmee ze of mee bezig zijn. Zo ook de gekende en wetens waardigheden welke delen voor roest en rottigheden voor vervanging cq reparatie dienen te vervangen worden. Het blijft altijd moeilijk om een prijskaartje aan diverse reparatie, demontage en of laswerkzaamheden een prijs te gaan hangen. Of je dit nu als hobbyist laat doen of door een gerenomeerd bedrijf laat. Het is de vraag waar je mee bezig bent en dat wat je tegenkomt (verborgen gebreken.)

Wat kun jezelf doen om het prijskaartje te kunnen handhaven. Gerenormeerde bedrijven zien je liever komen door het totaal pakket uit te laten voeren, demonteren en monteren, zonder meer werk. Misschien is ook de binnen dorpel aangetast en wordt erover gezwegen. Een jaar later staat de Mini weer in de garage en ga maar door.
Hier gelden dus afspraken bij konstateren van meerdere reparatie's of andere probleem zaken dat je erover ingelicht dient te worden. Men kan wel van buiten af zien in de hoedanigheid hoe een deurdorpel eruit ziet maar niet van binnen. Ja de techniek staat niet voor niets maar wie heeft de apperatuur om dat te kunnen zien.
Zo zijn er tal van mogelijkheden, je kunt de vervanging van een deurdorpel met bodemplaat niet vergelijken met die van iemand anders. Gezien wat wel of niet moet vervangen worden, smaken en prijzen verschillen zoals ook de mini hiertoe behoort.

Het compleet verwijderen van een deurdorpel is veel werk, tectyl vrij maken, demonteren, monteren, en afwerken. Dan moet je ook nog opletten met andere vitaale delen bij het demonteren en monteren.
Ik laat het hier voorlopig bij en geef ook andere mini freaks de kans om te reageren. Niet dat ik iets vergeten ben of niet wil vermelden, het is niet binnen een paar uurtjes gedaan.

Weer een invalid session,

gelukkig kopieren plakken toegepast.