Hopen en rondbellen of dat er iemand een Helicoil in de juiste maat heeft.
- Login of registreer om te reageren
Hopen en rondbellen of dat er iemand een Helicoil in de juiste maat heeft.
1 Groter tappen is een mogelijkheid , dit houdt zeker je remdruk en een groter nippeltje erop , ijzerhandels.
2 Dieper tappen is een mogelijkheid , en een het nieuwe nippeltje afdraaien zodat deze er dieper in kan , zeker 3 gangen van 360 graden draaien.
3 Helicoil is GEEN mogelijkheid , deze zijn niet bedoelt om als vloeistof afdichting te gebruiken , maar om draad mee te repareren.
De coil kan wel meer kracht hebben dan de orginel draad.
Dus als je dit toch gebruikt zal je een nippel moeten vinden met een rand waar je een koperring onder legt.
NOTE : het gaatje loopt als het goed is ietswat taps hierdoor klemt de nippel zich oliedicht af.
Groetjes , Jeroen2
Jos (Inno) schreef:
maar helaas, is het draad in de klauw beschadigd, de nippel wil niet vastgedraaid.
Vergeet niet het nieuw draad op de nippel te verglijken met het oude draad op het oude nippel. Nippels zijn niet metrisch (standaard). Goed kijken en vergelijken, want ze lijken erg sterk op elkaar. Ik kreeg de verkeerde mee ondanks dat ik de oude nippels had meegenomen ter vergelijk (automaterialen zaak), en ze er nog attent op maakte dat het uitzonderlijk draad was. Ik zelf merkte het pas toen ik het oude nippel er nog wel netjes strak kon aandraaien en de nieuwe niet.
Kan je een hoop moeite besparen..
Klopt als een bus , UNF con. of fijn gas con.
Deze zijn tot een 1/4" bijna identiek.
con. betekent misschien niet wat je in het frans denkt maar conisch.
Grtjs maar weer ,jeroen2
Jeroen, Jos heeft het over ontluchtingsnippel en niet over de bevestiging van de remslang(welke origineel ook niet met koperen ring zit, I beleive).
Bij een dergelijke afdichting zorgt de schhroefdraad enkel voor een krachtoverbrenging naar het remklauwlichaam, de schuine kant zorgt voor de afdichting.
lezen wat ik schrijf jongens , het staat er toch echt wel goed.
BYTHEWAY , er staat op je ontluchtings nippel net zoveel druk als op je remslang , leiding , etc.
grtjs , jeroen2
Wat voor remklauwen heb je?
Een nippel heeft , ik zeg niet nooit, geen conische draad.
Een ontluchtingsnipple is bij de meeste auto's aangedraaid met ongeveer 5Nm, en dat is net iets meer dan aandraaien met de hand.
Ingediend door Jos (Inno) op za, 03-05-2003 10:09
Het draad is niet conisch, de onderkant van de nippel is conisch, vandaar ook dat ander draad snijden niet zal lukken, de tap zal stuiten op die conische onderkant (Aldus de heren Boss classics)
Dat klopt het gat is recht en de nippel is conisch , het gat dan iets uitboren en de draad dieper tappen.
Wel met de schuifmaat meten , 4-5mm boren = 3-4mm tappen met een puntige tap en met een rechte tap (machinetap)kom je net zo diep als het gat is.
Als het helemaal niet meer anders kan kan je er altijd nog metrisch in tappen , een inbusboutje nemen met wat loctite threadlock , na ontluchten natuurlijk.
Nu weet je dat je voortaan eerst een griptang moet proberen om kapotte boutjes/nippels etc. te verwijderen , tip!!
Laat maar weten wat je gedaan hebt!
grtjs , Jeroen2
Nou, ik heb ze net nagekeken, heb er 7 liggen, en ze zijn bij mij niet conisch hoor.
Jij hebt echt speciale nippels hoor Jeroen2!!
Jos?! Is er bij jullie niet een remmenspecialist in de buurt?
Hier in West-Brabant weet ik er wel één, in Roosendaal, maar dat is niet bij de deur voor jou.
Mijn excuses. Ik had niet helemaal goed gelezen. Begreep de nippels als nippels over een remleiding. Dat zit niet eens in de buurt, want een klauw zit vast met een slang....
Het ontluchtingsnippel dus. Ben het niet helemaal met de heren boss classics eens. Ik denk dat een Helicoil in de praktijk wel kan. Hangt een beetje af van de diepte van het gat (tot het conische gedeelte). Je hebt dan waarschijnlijk een paar gangen minder dan normaal.
Dit lijkt me niet echt problematisch. Zoals Jeroen al schreef zijn Helicoil's niet geschikt ter afdichting. Echter het conische gedeelte draagt zorg voor de afdichting. Als je dan verder de Helicoils, en nippel monteerd met een schroefdraad afdichting (bijv. Loctite. Heeft ze speciaal voor Hydraulica afdichting), dan komt het wel goed. Overigens geen Loctite Threadlock gebruiken zoals Jeroen schreef. Deze is niet geschikt voor Hydraulische vloeistoffen. Verder is de meest bekende draad-borging (Thread lock) van loctite, degene die de boel zo vast zet dan het overeenkomt met lassen... Uitboren is de enige optie dan nog maar. Is niet leuk de volgende keer dat je weer moet ontluchten.. Dus kijk uit wat je gebruikt.
Je kunt in iedergeval iets proberen. Lukt het niet dan wordt het een nieuwe/andere. Nou ja, zover ben je ook als je niets probeerd...
Wat voor klauw is het eigenlijk, Jos?? Als het een 8,4" is heb je niet zoveel problemen. Op de sloop/2dehands kost dit echt niet veel...
Geeft niks Bert, heb ik ook wel eens.
Maar een ontluchtingsnippel hoef niet eens zo vast te zitten,de conus van het boorgat is 90% 120° en de conus van de nippel 90°.[/list][/list][/i]
Maarten van den Akker schreef:
Maar een ontluchtingsnippel hoef niet eens zo vast te zitten,de conus van het boorgat is 90% 120° en de conus van de nippel 90°.[/list][/list][/i]
Precies daarom geloof ik wel in de sterkte van een Helicoil, zelfs al haal je niet alle gangen.
Ik zag inmiddels ook ergens van Jos dat ie naar een klauw 7.5" zoekt. Dat verklaard in iedergeval waarom ie wil repareren, en niet nieuw kopen..
Nogmaals, ik zou het proberen met een helicoil (als de draad metrisch is). Als het lukt is het minstens net zo betrouwbaar en netjes als standaard vermoedt ik..
Ingediend door Jos (Inno) op zo, 04-05-2003 21:35
Inmiddels even naar de automaterialenzaak geweest, 2 nippels meegenomen (volgens de verkoper 1 M10 en 1 3/8 ste draad) Die M10 is geen M10 (past niet in een M10 moer van de praxis) maar 3/8 lijkt te passen gisteren even geprobeerd aan te draaien en de fietspomp erop gezet, lijkt dicht. Morgen zal ik de klauw (en de flens) weer monteren en weer eens kijken of hij dicht blijft als er remdruk op komt te staan.
Een M10 ontluchtingsnipple? Heb jij 2-de hands remklauwen van de spaceshuttle gemonteerd? Een M6 nipple lijkt me... In dat geval is het vaak ipv 1,0 schroefdraad (dus 1 mm verplaatsinbg met 1 omwenteling) 0,75 draad (ook wel fijne draad). Als je je ontluchtingsnipple opnieuw erin wil gaan tappen (wat mij overigens een hele opgave lijkt om het echt goed te doen en het conische stuk niet te beschadigen, lees praktisch onmogelijk) heb je dus ook 0,75 tapjes nodig. TapjeS omdat een 3 stappentap wel gewenst want in gietijzer wil een 1-fase tap nog wel eens breken. Ze zijn te koop in setjes van 3, let goed op de volgorde natuurlijk, maar met 0,75 spoed zijn deze niet echt goedkoop!
Een helicoil lijkt mij ook wel kunnen, maar hiervoor moet je nog groter tappen (met speciaal gereedschap en maten) en hebt je nog eerder kans om je conische afdichting te beschadigen omdat vlakken tappen normaliter niet bestaan.
Ingediend door Jos (Inno) op ma, 05-05-2003 21:28
Murphy blijft komen, lijkt het wel. Het draad is geen probleem meer, een van de nippels met 3/8 draad paste er perfect in. Deze klauw ontlucht en... geen probleem meer. (zucht van opluchting) Dus de andere klauw maar ontlucht. In deze nippel geen beweging te krijgen, muurvast. Grotere tang erbij, krak nippel kapot.... @#$@#@@!!iitttt. Gelukkig had ik een linker tap dus is dacht met wat hitte op de klauw hem er wel uit te krijgen, krak.. tap kapot...
This was not! my lucky day. Na nog een poging te hebben gewaagd door het aanvijlen van vlakke kanten het opgegeven. Na overleg met Johan van Boss Classics de klauw daar afgeleverd. Hij gaat morgen nog eens wat drastische maatregelen nemen. (fingers crossed)
Wel vandaag de nieuwe motor nogmaals aan de praat gekregen en er een iets beter geluid uit weten te krijgen. (voor zover mogelijk zonder demper.
Voor de volgende keer ;een goed advies: Als je iets los wilt draaien dat in meerdere mate is vatsgeroest moet je door voorzichtig "kloppen" met een hamer , aan de buitenzijde van het onderdeel ter plaatse van de schroefdraad en door het "kloppen" op het onderdeel in axiale richting de roest proberen te verpulveren.
Poeh, een hele mondvol.
Ik zou het voor willen doen, dat kost een hele hoop minder tijd dan het uit te leggen op schrift.
Onthoud dit goed, dat is een wijze raad geweest van een oude monteur die mij dit "trucje" lang geleden heeft geleerd en het heeft mij eigenlijk nog nooit in de steek gelaten. Geduld is een schone zaak.
RE: draad kapot in de remklauw
Ingediend door Jos (Inno) op vr, 02-05-2003 19:28
Bij het ontluchten van de remmen heb ik de oude nippels op de harde manier verwijderd (vlakje slijpen met de dremel) ze waren rondgedraaid.
Hierna nieuwe gehaald maar helaas, is het draad in de klauw beschadigd, de nippel wil niet vastgedraaid.
Wat nu te doen....
please advise me