juist de informatie die ik zocht
bedankt hey
als ik iets kan doen dan zeg het maar
groetjes joeri
- Login of registreer om te reageren
juist de informatie die ik zocht
bedankt hey
als ik iets kan doen dan zeg het maar
groetjes joeri
Red Flame,
Geen foutje. Wel een abnormaliteit. Austin Mini 1000 HLE 1984: heeft een splitsing in de rood/groen kring(gezekerde verlichtingskabel). Het rechter achterlicht en het mistlicht zijn met rood/zwart, apart van rood/groen, bekabeld. De hele achterste draadboom is zo uitgevoerd. Er wordt wel gebruik gemaakt van de zelfde vaste zekering. Iets wat in geen van de gangbare schema's van die periode wordt weergegeven. Is er een schema bekend/beschikbaar die deze abnormaliteit wel heeft.
De rood/zwart heeft vreemd genoeg ook een eigen labeltje met het opschrift:
HAM 3393
Issue 1
Ripault LTD
Enfield
Andere mogelijkheid; kan er een achter draadboom van een andere Austin auto zijn gebruikt?
Wie kan er anders iets over bijdragen?
Erwin
Deze informatie kan niet op een beter tijdstip komen. Helemaal goed . Dank je Red Flame.
blue, ik heb nu zo gauw geen verklaring voor de afwijkende kabelkleuren... mijn boeken liggen in de loods, dus nu ook niet in staat iets op te zoeken...
wie het weet mag het zeggen...
Blue, het komt iig meer voor omdat we een mini aant opbouwen zijn die dit ook heeft... Maar is nog niet aangesloten...
ik heb het schema geprobeerd op een 93 spi silverstone, maar komt niet echt overeen.
heeft iemand het schema voor de spi van hierboven.
groet
micky
iknap geen ...... van die schema´s. Dus was ik blij met de kleurcodes bovenaan deze pagina, maar kwam volgens mij niet overeen met de spi,
vandaar mijn vraah of iemad ook zo´n kleurenschema wist voor de spi.
greetz
micky
Ik heb bovenstaand schema even gecheckt en dat komt prima overeen met een Spi hoor. Alleen is bovenstaand schema niet volledig voor een Spi omdat de bekabeling van motor mangement en sensoren er niet bij staan. Maar wat er staat klopt wel (zover ik gecheckt heb, bijna alles).
Draadkleuren kunnen wel een dubbele betekenis hebben he, wit-zwart is bijoorbeeld niet alleen de onsteking maar ook een van de draden die naar de krukas sensor gaan. Maar die kabels liggen vaak ver genoeg om het verschil te zien.
Waar heb je precies een probleem mee? Ik ga niet alle kleuren uitzoeken en uittypen maar bij een specifiek kluertje of probleempje kan ik wel even kijken.
ik ga morgen eventjes kijken, en de problemen zal ik opschrijven en hier vermelden. Alvast bedankt voor je aanbod
wie kan mij vertellen wat de kleurtjes zijn van de draadjes die de benzinepomp aansturen van een SPI in de draadboom onder de motorkap.
de draadjes die naar de tank toelopen zijn wit met paars. de enige die ik onder de kap terug vind
(wit/ paars) loopt naar de noodstop/knop.
mijn benzinepomp word namelijk niet aangestuurd als het contact om gaat.
via deze link
link
heb ik de kleuren van mn SPI draadboom kunnen vinden, maar wie kan me vertellen wat de engelse afkortingen in het nederlands betekenen:
De volgende afkortingen staan onder het kopje "Wire Colour" (zie link)
N-P/O
U-U/O
N-N/O
N/S-N/S
N-P
R-R/W
W-W
U/R-U/R
U/W-U/W
U/R-U/R
U/W-U/W
L/G-L/G
W-R
P-P
U/R-UK
zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 960#263960
ter aanvulling,
U = blauw
S = grijs
AFAIK,
Theo van den Bogaard
Specifieke vraag over draadkleuren gesplitst: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 858#400858
Ingediend door johans1983 op zo, 06-07-2008 11:32
IK heb dus ook mijn knipperlichten defect. Ook mijn alarmlichten, binnenverlichting, toeter doen het niet meer. Deze zitten allemaal op dezelfde zekeringgroep. De zekering is goed. Er zit ook stroom op de ingaande kabel, maar zodra deze wordt aangesloten is de stroom weg.Massapunten schoongemaakt, kabels gechecked, relais gechecked. Is allemaal goed. Ben nu even de weg kwijt. Iemand nog een oplossing??
Ik ben nu mijn nieuwe kabelboom aan het aansluiten, en dat lukt aardig alleen als ik wil starten slaat de startmotor niet aan. Nu zie ik bij mijn oude kabelboom een wit-geel draad, volgens mij loopt deze van de bobine naar de startmotor. Kan dit kloppen?
Voor de rest krijg ik de startmotor dus niet aan de praat, volgens mij heb ik alles verder goed aangesloten. Het startrelais klikt wel maar de startmotor doet helemaal niets. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
De kabelboom en motor is uit een 91er cooper
Groetjes Sjoerd
Volgens mij heeft de bobine maar 2 draden, een loopt er naar de ontsteking, die andere loopt naar de zekeringkast ergens.
Wat zou kunnen is dat alles wel goed aangesloten is, maar dat je accu slecht/leeg is waardoor de startmotor niet genoeg spanning krijgt. Kijk ook even naar de massakabel van je blok.
LimitedSjoerd schreef:
Nu zie ik bij mijn oude kabelboom een wit-geel draad, volgens mij loopt deze van de bobine naar de startmotor. Kan dit kloppen?
Dit klopt, maar voor de rest kan ik je vanaf de computer even niet helpen. In Olving staat wel een duidelijk schema, daar kan ik vanavond eventueel wel een scan van maken.
die loopt inderdaad van de startmotor naar de bobine, dit is een soortement van noodstroom, terwijl je start daalt de boordspanning om dat alle energie naar de startmotor gaat...
vanaf de startmotor geeft dit kabeltje stroom aan de bobine, zodat je toch een vonkje hebt om hem aan te kunnen laten slaan...
Oke, het draad zit er nu op. Alleen de startmotor doet nog steeds niets, er staat op het schakeldraad 12 V. Ik ga nu eerst even kijken of hij goed contact maakt en of de startmotor niet gewoon kapot is.
Bedankt voor de info!
Mijn toerenteller doet het als enige niet,
in overzicht staat: Wit-zwart=ontsteking (van bobine naar contactpuntjes en toerenteller)
Alles zit gewoon aangesloten dus ik weet niet precies wat er fout kan zijn..
Groetjes,
Sam
volgens mij moeten er ook 2kabels aan de toerenteller aangesloten worden,
als ik mij niet vergis is het degene die aan de bobine vast zit,
RE: draadkleuren kabelboom
Ingediend door Red Flame op wo, 28-01-2004 22:03
ik heb alle kabelkleuren uitgezocht, vergeef me als er een foutje inzit. de kleuren kunnen verschillen bij iverse bouwjaren, maar ik heb geprobeerd om het zo compleet mogelijk te krijgen.
komt ie:
Zwart = aarde/massa
Geel = lichten (stadslicht, kenteken n achterlichten)
Wit= contactslot geschakelde + (o.a. ontsteking)
Groen= contactslot geschakeld (wit) na de zekering voor remlichten, knipperlichtrelais en ruitverwarming
Bruin= hoofdstroomkabels (accu-dynamo-startmotor)
Rood= zie geel. Of remlicht
Blauw= kabel van verlichtingsschakelaar in dash naar grootlichtschakelaar aan stuur
Paars=remdefect verklikker (lampje)
Zwart-wit= remdefectverklikker(sensor)
Wit-zwart=ontsteking (van bobine naar contactpuntjes en toerenteller)
Wit-bruin= oliedruksensor of koeltemperatuur
Wit-rood=startrelais ( van contactslot naar startrelais)
Groen-zwart= tankvlotter ( kabel tussen vlotter en benzinemeter)
Groen-geel= Achterruitverwarming (vanaf schakelaar)/ aanjager (vanaf schakelaar)
Groen-wit= knipperlicht rechts achter en rechter zijkant
Groen-bruin= Achteruitrij-licht
Groen-rood= knipperlicht links achter en linker zijkant
Groen-blauw= koelvloeistof-temperatuur
Groen-paars= Remlicht
Groen-lichtgroen= alarmlichtlampje
Bruin-geel= laadstroomcontrole lampje (vanaf dynamo)
Bruin-blauw= van dynamo naar bruine kabel
Bruin-lichtgroen= ruitenwisser (snelste stand)
Rood-geel= mistlichtlampen
Rood-groen= gezekerde verlichtingskabel
Rood-lichtgroen= 0-stand ruitenwisser
Blauw-wit= grootlicht (na stuurschakelaar)
Blauw-rood=dimlicht (na stuurschakelaar)
Blauw-lichtgroen= ruitenwisser (langzaam)
Paars-zwart= claxon
Paars-oranje= gezekerde (bruin) kabel naar binnenverlichting en alarmlichtrelais
Paars-wit= portiercontacten voor binnenverlichting
Lichtgroen-zwart=Ruitensproeier
Lichtgroen-wit= radio
Lichtgroen-bruin= knipperlicht relais naar knipperlichtschakelaar
Lichtgroen-roze= alarmlichtrelais naar alarmlichtschakelaar
Lichtgroen-oranje= ruitewissermotor
succes ermee...