zie topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 801#162801
.. en, je kan je subframe laten zitten ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
zie topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 801#162801
.. en, je kan je subframe laten zitten ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
ik ben nu van plan gereviseerde draagarmen te kopen in plaats van zelf deze te reviseren omdat ik er geen gereedschappen voor heb. Maar ik heb me laten vertellen dat je hiermee moet oppassen, als er ooit een stoepje is geraakt met het achterwiel kunnen deze armen wat krom zijn.
Heeft iemand misschien de afmetingen van zo'n draagarm of kan iemand die er goede heeft ze eens even opmeten van de wielas tot in beide gaten waar de draagarmas in komt. Zodat ik kan controleren dat ik geen kromme onder men mini steek.
een gereviseerde mag niet krom zijn, anders had ie niet te koop aangeboden mogen worden..
daarbij is het zelf opmeten niet dusdanig nauwkeurig te doen dat je hetgeen jij wilt weten dan ook weet...
Die laatste zin moest ik echt twee keer lezen om het te begrijpen
Dennis
Huh, draagarmen achter zijn toch sowieso krom? Zie:
Serieous mode on: Je mag er vanuit gaan dat een revisiebedrijf alleen kwalitatitef goede draagarmen hergebruikt. Bovendien moet je volgens mij wel een behoorlijke klapper maken wil je de draagarm verbuigen, denk eerder dat het subframe dit opvangt.
dat gietijzer buigt niet zo snel, als het echt vervormd wordt breekt het eerder denk ik
Ik denk dat de poster doelt op de as van de draagarm die evt. krom is
Ik ben zonet gereviseerde draagarmen gaan halen. Sta nu op punt om de oude eruit te halen, als ik de nieuwe erinsteek, moeten de moeren op de as dan met moment aangedraaid worden? of is het gewoon vastzetten?
Kan iemand me ook vertellen met welk moment de wiellagers achteraan vast moeten staan?
Nog tips zijn altijd welkom!
Handig hoor... zo'n boek
Edit:
draagarm moer 71 Nm,
Lager moer 82 Nm.
hoi
ik ben ook begonnen aan mijn achtersubframe;
maar ik lees hier meer en meer over het vastzetten van de moeren "tightening torques".
heb recent mijn voorsubframe heropgebouwd en heb alles gewoon keihard aangehaald (heb dan ook geen momentsleutel ).
ben ik hier dan volledig de mist ingegaan
ik hoor het graag voor ik verder bouw aan mijn achtersubframe.
Greeetz
Over welke bouten heb je het?
Bouten / moeren hebben altijd een aanhaal moment.
Als je het te vast zet kan je de boel beschadigen, te los is ook niet goed.
wel alle moeren die op een subframe zitten;
bijv. moeren om as bovenarm vast te zetten,
om de pin van de onderste draagarm vast te zetten,
de moer op je tie-rods enz...
http://img160.imageshack.us/img160//661/lastscanph1.jpg
sorry dat ik het topic over de achterste draagarmen hiermee kom vervuilen.
[size=75:3ez2o3gk][Img-tags verwijderd, foto te groot voor directe plaatsing op het forum - Demelza][/size:3ez2o3gk]
Je hoeft echt niet alles met een bepaald aanhaalmoment vast te zetten. Bij veel onderdelen van de motor is het wel belangrijk, maar voor de ophanging ed is vast is vast ook goed.
Ik heb zelf vandeweek een voorwiellager vervangen en die moeten ook met een bepaald aanhaalmoment vast, maar toen kreeg ik er echt geen splitpen in. Dan moet je doordraaien tot ie er wel ingaat...jaja, maar nu zit ie wel twee keer zo vast.
Dennis
RE: draagarm achterwiel
Ingediend door pinnekes op di, 19-09-2006 15:24
hoi, heeft er iemand ervaring met het vervangen van de as, en glijbussen van de achterwieldraagarm?
Heb je hier speciaal gereedschap voor nodig?
een revisiesetje heb ik al liggen.
Doe ik best men hele achtersubframe hiervoor onder de wagen uit of kan je er ook makkelijk aan als het onder de mini blijft zitten?
Als men mini omhooggekrikt staat kan ik men wiel minstens een cm heen en weer schudden, dus het wordt wel eens tijd dag ik het vervang.
Heb het vorige week gemerkt toen ik men mini nakeek om ermee naar de keuring te gaan, maar op de keuring hebben ze het niet gezien.ik stond naast men mini en zag men wiel bewegen ten opzichte van mijn carosserie toen iet op de testbank stond, maar de man onder de auto had blijkbaar z'n bril niet op. ofwel zag ie graag mini's. geluk gehad dus.