zo te zien heeft de bevestiging van de draagarm kunnen bewegen .. en is het gat uitgesleten (ovaal in plaats van rond)
Dat zal je moeten herstellen
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
zo te zien heeft de bevestiging van de draagarm kunnen bewegen .. en is het gat uitgesleten (ovaal in plaats van rond)
Dat zal je moeten herstellen
HTH,
Theo van den Bogaard
Zoals Theo al zegt lijkt de bevestigingsbout te hebben bewogen in het gat in het subframe, te zien aan de roest. Heb ik ook eens gehad bij een '91-er Cooper die na de apk een steekproefherkeuring van een erg flauwe RDW-keurmeester kreeg.
Het hangt een beetje af van de speling. Misschien helpt een nieuwe bout, of misschien kun je de bout losmaken, schoonmaken en bijv. met tectyl insmeren voor het terugplaatsen (ook meteen nieuwe rubbers erin). Is natuurlijk niet super, maar een knappe jongen die de speling dan nog opmerkt. Op zich is een klein beetje speling m.i. niet erg, aangezien de draagarm toch in rubber hangt.
Als de speling wel erg is, is het wellicht met lassen te verhelpen ?!
De subframerubbers zijn eenvoudig te vervangen, die gaan standaard na een paar jaar stuk, of eerder als ze aan olielekkage blootgesteld worden.
Ik zie trouwens aan je kenteken dat jouw Cooper een ex-Budget huurauto is
The Little Red Mini Zegt:
Ik ben het wel eens met de vorige sprekers.
Als je beschikt over een lasapparaat kan je het wel repareren.
Nee niet de hele as vast lassen aan het subframe.
Gewoon de as demonteren. Een paar lassen leggen in het gat van de as, alleen aan de uitgeleuterde kant. Netjes bij vijlen totdat de as weer precies past. Gaat weer jaren mee. Is niet echt simpel vanwege de beperkte ruimte.
Keep on working ♪♪♪♪ֆ
Greetz TLR
Is er misschien iemand die ervaring heeft met dit klusje of het als een uitdaging ziet om mij een keer hier mee te helpen. Ben sinds kort wel in het bezit van een lasapparaat (kweet niet of hij compleet is) of ik huur er eentje en ik wil er best ook wel een stukje voor rijden en ook nog betalen (Ben is ongetwijfeld duurder). Ik ben zelf nog geen "lasser" maar tis altijd handig om het een keertje te leren...
@CMC
Ik weet zelf heel weinig van de geschiedenis van deze auto af, maar het is dus een ex huurauto van Budget, kweet niet of ik daar zo vrolijk van moet worden... weet je heel toevallig nog meer te vertellen????
tlr-mini schreef:
Een paar lassen leggen in het gat van de as, alleen aan de uitgeleuterde kant. Netjes bij vijlen totdat de as weer precies past. Gaat weer jaren mee. Is niet echt simpel vanwege de beperkte ruimte.
Misschien is het handiger om een ring er op te lassen met een binnendiameter net zo groot als de as. Het is niet de makkelijkste plaats om je even lekker met een vijl uit te leven ben ik bang.
Henkmarius schreefMisschien is het handiger om een ring er op te lassen met een binnendiameter net zo groot als de as. Het is niet de makkelijkste plaats om je even lekker met een vijl uit te leven ben ik bang.
Dat zou wel handiger zijn ware het niet dat de draagarm zoals ik het ken, maar net door dat gat komt. Bovendien moet je dan een ring vinden met een vlakke kant binnen, en die vindt je niet zomaar. Een ring er op lassen schiet dus niet erg op.
Helaas helaas zou ik zeggen.
Vijlen kan ook, slijpen met de dremel zijn natuurlijk.
Greetzzzzzvroem TLR
PS Misschien zou de Se7en club een paar lascursussen kunnen organiseren
Bedankt voor alle mogelijke oplossingen, ga morgen even naar Ben van Leeuwen voor een prijsopgave, kan zelf wel wat gaan proberen maar als het niet lukt heb ik een auto die niet meer kan rijden.... Dan maar wat meer $$ uitgeven Ik laat wel even weten hoe het uiteindelijk gemaakt is!
En zoals beloofd de oplossing:
Bij Ben van Leeuwen hebben ze het subframerubber vervangen en de rubbers die in die arm zitten en toen zat ie muurvast, het leek dus te bewegen doordat het subframerubber los was.....
En hij is dus nu goedgekeurd!!!
RE: draagarm voor zit los
Ingediend door MiniMarco op di, 06-04-2004 16:39
Ik ben net terug van de APK en helaas, afgekeurd. Heb een hele waslijst meegekregen....
Er zit onder andere speling op de RV + LV fuseekogels, is op zich goed te doen maar ook de draagarm van rechts voor zit los:
(je kijkt hier van voor tegen de onderste draagarm aan)
(hier kijk je vanaf het rechter voorwiel naar de ophanging)
Op de foto's ik ook goed te zien dat het vochtig is, dit is olie en waarschijnlijk de boosdoener van het probleem..... de andere kant is kurkdrook en kijhard!
Dit is helaas nog niet alles, ook van rechtsvoor is het achterste subframerubber kapot.
Wie weet hoe het probleem van de draagarm opgelost kan worden?? Ik ben zelf bang dat dit een minicentre klusje gaat worden