Draagarmen reviseren

RE: Draagarmen reviseren

Hoi,

Helaas is onze mini afgekeurd! :(

En wel op de fuseekogels en de lagers van de achterste draagarmen. Dit laatste komt mij wat vreemd voor. Ik weet niet zker of dat ook wel een APK eis is.... Maar ja, ik heb nu dus draagarmrevisiesets gekocht. De lagers zitten geperst, dus dat laat ik op een machine doen, Maar wie weet of ik zo de draagarmen onder de mini weg kan halen? :? Moet hij dan speciaal op een brug of kan ik hem ook op bokken zetten? Wie heeft dit eerder gedaan en heeft goed tips voor mij?

Ik hoor graag van jullie als collega mini vrienden. Oh ja, het is een mini 1000 uit 1988

Alvast bedankt en groeten vanuit Harderwijk :+)

RE: Draagarmen reviseren

Zoals ik het zelf de laatste keer heb gedaan:

Inderdaad de mini op blokken zetten onder het achterste subframe.

Er zit een pen door de arm heen vastgeklemt met moeren, deze moet je aan beide kanten losdraaien

Hierna de soort van bracket los halen zodat je de arm er makkelijk vanaf kan halen.

Ik weet het, het is een erg onduidelijke beschrijving, zoek anders even een plaatje van een arm met alle onderdelen eraan vast, dan zie je vanzelf hoe het zit.

Verder kun je nog de volgende problemen tegen komen: waarschijnlijk zijn de schroeven oud en veroest en breken mischien af, en moeten dus opnieuw geboord en getapt worden(had ik last van)
En de vering zit via een kogel met de arm verbonden, deze draait in vet, om geen vuil hierbij te laten komen zit hier rubber omheen, erg lastig om dit er goed omheen te krijgen als je de zooi weer in mekaar zet(had ik ook al last van)

Als de arm eenmaal los hebt kun je hem laten reviseren of zelf doen, reviseren koste iets van 45,- dacht ik.

Voor het zelf doen heb je een soort van hoonsetje nodig (+/-20,-) wat je op een boor zet.(werkte bij mij niet helemaal goed)

Het kan dus een erg lastig proces zijn,
veel succes ermee

RE: Draagarmen reviseren

Hoi,

Bedankt voor je reaktie. Ik neem aan dat het allemal wel te doen is. Ik heb al een revisieset liggen. Alleen de lagers schijnen geperst te zijn. Heb je gewone bokken gebruikt? Of moeten ze hoger zijn?

Bedankt en ik ga het nu zekers proberen. Maar mee reakties en tips zijn altijd welkom!!

Groeten allemaal!

default

RE: Draagarmen reviseren

Natuurlijk is voor de draagarm een APK vereiste.

Zoals jij wilt om het naaldlager en de bronzenbus eruit te laten persen gaat niet. Het naaldlager en de bronzen bus krijg je er alleen uit met een trekker 18G583 en dient te gebeuren via de kortste weg. (of met veel geklooi en lange buis en geduld)
In de draagarm zit nog een plastic smeerbus die de zaak gaat tegen houden, waardoor het naaldlager of de bronzen smeerbus klem komen te zitten in de draagarm en de nieuwe as niet meer gemonteerd kan worden. (twee weken geleden meegemaakt bij iemand waarbij de plasticbus, het naaldlager en andere zaken gekneld zaten)
Wanneer 1 van de twee de bronzen smeerbus of het naaldlager eruit is kun je de plastic bus eruit halen en dan de laatste verwijderen met behulp van de trekker.
Voor het monteren begin je eerst met het naaldlager daarna steek je de konische plastic bus erin de grootste opening moet aan de buitenzijde komen van de as waar de smeernippel zit, dit is nodig omdat anders met ruimen de plastic bus kapot geruimd wordt.
Dan wordt de bronzen smeerbus geplaatst, wanneer deze op zijn plaats zit past je as er niet in.
Hier heb je een verstelbare ruimer voor nodig om de bronzen bus te ruimen in stappen, te veel ruimen leidt tot speling van de as. De as moet er zonder wrijving en speling zuigend in gaan.
Het wordt dus niet met hoon gereedschap gedaan.
Daarna spuit je het voorgeschreven vet erin tot aan weerszijden het vet eruit geperst wordt.
Let op bij het monteren van de rondellen dat deze met de smeer groeven naar de as gericht zijn. Ook zijn deze verschillend van grootte.

RE: Draagarmen reviseren

Hoi,

Heel erg bedankt voor je tips.
Wat raad jij me dan aan? Is het zelf te reviseren of kan ik dan beter de draagarm met revisieset bij een bedrijf brengen? :? En weet jij misschien een goed bedrijf daarvoor dan? Of kan ik dat bij elek wilekeurige (mini)garage laten doen? Zo´n trekker heb ik nl natuurlijk niet zelf... |:(

Het loshalen en weer inbouwen is niet de vervelendste klus, maar er is dus wel de nodige aandacht nodig vor de juiste volgeorde. Maar met jullie tips kom ik steeds verder!

Tips blijven natuurlijk altijd welkom! Dan kan ik onze mini mooi op de weg houden.

:)

RE: Draagarmen reviseren

Over die blokken nog:
ik heb van die verstelbare steunen, daarmee gaat het prima.

Verder geef ik je als tip mee: gewoon zelf proberen, en even zon verstelbare ruimer kopen. Verkrijgbaar bij de betere "doehetzelverzaak"

succes

RE: Draagarmen reviseren

Hoi,

Bedankt. Die steuen heb ik ook. Dus gewoon onder het subframe en omhoog die auto. En ik ga het zekers zelf doen. Ben handig genoeg, maar dit is nieuw voor mij. Maar het gaat me zeker een hele hoop centjes schelen door niet langs de garage te gaan! :P
Kan ik mooi weer in de mini steken dan :9

Meer tips nog altijd welkom hoor! Ook over de fuseekogels!

:D

RE: Draagarmen reviseren

linkaard schreef:
Het naaldlager en de bronzen bus krijg je er alleen uit met een trekker 18G583 en dient te gebeuren via de kortste weg.


Kan ik die trekker zelf kopen? En waar zijn deze dan te koop, ik heb al op internet gezocht, maar kan niets vinden.

RE: Draagarmen reviseren

voor 55 eur per arm kan je kant en klare armen krijgen.

als je het gereedschap niet hebt is dat denk ik een goede optie.

je kan als je een dremel en een [u:36ck4r9e]hele[/u:36ck4r9e] vaste hand hebt de bus en de lager er uit krijgen zonder de arm te mollen.

ik heb immiddels zo veel met een dremel in koppen gezeten dat ik zo'n beetje alles slijp :)

zoals we zeggen in de geneeskunde "in dubio abstine"

(bij tijfel niet doen dus)

RE: Draagarmen reviseren

Ik heb een dremel, maar die doorslijpschijf staat toch haaks op het hele lager en de bronzen bus?? Of moet ik het met een ronde slijpsteen proberen???

RE: Draagarmen reviseren

Voor 55 euro ga ik niet zelf staan pielen. Probleem is dat je een ruimer nodig hebt om de nieuwe as in de bronzen bus pas te maken.

Dennis

RE: Draagarmen reviseren

[size=75:186thi69][Topics samengevoegd-Demelza][/size:186thi69]

Ik ben bezig met het opbouwen van een voorste subframe en ben verbaasd over de staat van de assen en lagers van de bovenste draagarmen.

Ik heb drie voorste subframes gesloopt en de staat van de lagers en assen is om te huilen, hebben waarschijnlijk al jaren geen vetspuit meer gezien.

Wie heeft dezelfde ervaringen en is het een beetje te doen om ze te reviseren?

Dennis

default

RE: Draagarmen reviseren

Iki heb een beetje ervaring met dergelijke assen.de naaldlagers zwerven vaak al door de arm heen (vetgebrek) en de koper busjes zijn ruim uitgesleten.
Heb al meegemaakt dat het achterwiel speling had doordat het naaldlager zover weg was dat het gietijzer er omheen al was weggesleten en het asje speling had gekregen. Dit hebben we gereviseerd en dat was niet zo'n hele grote klus. Helaas hadden we een verkeerd asje meegekregen zodat we die er met geen mogelijkheid doorheen kregen. na hem te hebben afgedraaid ging het makkelijk. De uitgesleten draagarm hebben we opgelast ( het kan wel, langzaam laten afkoelen).

RE: Draagarmen reviseren

*voorste* draagarmen is makkelijk genoeg (als je de oude naaldlagers er fatsoenlijk uit kan krijgen) nieuwe naaldlagers er in - zitten in de revisiekit - en nieuwe as en monteren maar.
( http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37091 )

de *achterste* draagarm heeft 1 naaldlager en 1 glijlager, die zitten ook in de reviseikit, maar het glijlager moet geruimd worden .. als je dat niet zelf kan is het net zo makkelijk een gereviseerde draagarm te kopen

BTDT,
Theo van den Bogaard

RE: Draagarmen reviseren

[size=75:2itfsu3k][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2itfsu3k]

Goedenavond,

Ik ben bezig met mijn mini en wel het achtersubframe en alles wat eraan hangt.
Nu was ik bezig met de draagarmen en mijn vraag is nu: wanneer beslis je om een gereviseerde draagarm te kopen of een revisersetje?

Als ik de as (waarmee die vast zit aan het subframe) eruit haal is de as aangetast door toest (niet glad meer), maar volgens mij is de binnenkant nog wel gaaf.
De as waar je wiel op draait is nog wel helemaal goed.

Graag jullie advies. Uiteraard is het moeilijk te beoordelen, maar misschien kunnen jullie mij richtlijnen geven om de juiste beslissing te nemen.

Alvast bedankt voor jullie raad :)

RE: Draagarmen reviseren

als er geen speling op zit zou je hem gewoon terug kunnen plaatsen.

of je zou moeten zeggen ik doe alles nu in 1 keer voor de volle 100% en een gereviseerde eronder schroeven. ben je er wel voorlopig vanaf.

de keuze is aan jouw 8)

succes met schroeven

RE: Draagarmen reviseren

Ik snap dat de keuze aan mij is ;) , maar ik hoop met een beetje advies van jullie dat ik ook de goede keuze kan maken ;) :) .

Eigenlijk is de keuze redelijk simpel als je naar het geld kijkt, maar of dat ook de goede keuze is kan misschien komen de antwoorden die ik hier krijg.

RE: Draagarmen reviseren

Volgens mij is dit wel eerder aan bod geweest :)" title="Evil" />

een revisiesetje kost minder, maar na montage moet je het glijlager nog (laten) ruimen .. als je dat niet zelf kunt kost dat behoorlijk wat en ben je ook weer tijd kwijt.
Als ik het nog een keer (moet) doe(n) koop ik een setje gereviseerde ...

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Draagarmen reviseren

Ik ben het helemaal eens met Theo, een revisiesetje lijkt simpel, maar het ruimen van de koperen bus is vakwerk!
Dus revisie armen eronder!!!

RE: Draagarmen reviseren

Oke, dank jullie wel voor jullie reacties!!

De keuze was eigenlijk ook wel een beetje bekend, maar misschien dat jullie er andere ideen over hadden. Dit is dus niet het geval, dus wordt het gereviseerde draagarmen.

Dank jullie wel!!!

RE: Draagarmen reviseren

Ik heb een aantal topics over het wel of niet zelf reviseren van draagarmen samengevoegd.

Theo, bedankt voor de subtiele tip ;)

RE: Draagarmen reviseren

Ik heb dus ook net m'n achterste draagarmen vervangen (zat behoorlijk veel speling op)
De simpelste optie is gereviseerde draagarmen aanschaffen, je bent van alle gekloot af en je hebt gelijk mooie "nieuwe" armen...

Bel wel even rond, want gereviseerde armen kosten tussen de 57,50 tot over de 100 euro per stuk

En ze kunnen me niet overtuigen dat ze meer werk doen voor dat extra geld...

[size=75:gspk11pu][Bedrijfsnamen verwijderd – Demelza][/size:gspk11pu]

default

RE: Draagarmen reviseren

Allemaal bekende "ellende".
Had ik dit maar vorig jaar gelezen, ik heb speciale kopere bussen laten maken precies op maat, door een machine fabriek.

Het past perfect, maar kostte inderdaad wat meer als een gereviseerde arm...

Ik wist overigens niet dat er trekker te krijgen was, we hebben er zelf een stuk gereedschap voor gemaakt om ze er makkelijk uit te tikken..

Ach aldoende leert men :D

RE: Draagarmen reviseren

Ook ik loop tegen het 'niet-zelf-in-de-garage' kunnen aan ivm het ruimen van de koperen ring. Apparaat om dat te doen kost blijkbaar alleen al 200 euro...

Prijzen van gereviseerde draagarmen vallen me ook nogal tegen, minimum prijs lijkt toch wel 100 euro per stuk te zijn. Maar ja, de speling is dusdanig groot (en ik pak het dit keer in een keer goed aan) dat ik het toch maar ga doen...

RE: Draagarmen reviseren

Ik heb een ruimer geleend van een metaalbewerkingsbedijf. Misschien willen die de bus voor je ruimen.

default

RE: Draagarmen reviseren

minimum prijs lijkt toch wel 100 euro per stuk te zijn.


Laatste clubdag toch echt een bedrijf gezien die het bijna voor de helft doet, op ruilbasis

RE: Draagarmen reviseren

Er is al aangegeven dat een revisiesetje makkelijk is, en dat kan ik niet tegenspreken. Uit ervaring weet ik alleen dat het ruimen van de bus zeer moeilijk is, zonder goed gereedschap. Als je de bus laat ruimen voor je hem in de draagarm steekt, dan klopt de passing niet.

Ik neem de volgende keer ook gewoon ruil-armen. Dat scheelt een hoop ellende.

default

RE: Draagarmen reviseren

@ arie B Als je interesse hebt stuur maar pm, is een half uurtje van je vandaan

RE: Draagarmen reviseren

Vandaag aan de gang met de gereviseerde draagarmen, kom ik er achter dat bij 1 van de armen de koperen bus er half uitsteekt... :((
Morgen maar weer bellen en wellicht omruilen hopelijk (en benzinekosten declareren ;) )

RE: Draagarmen reviseren

Even een vraag mbt gereviseerde draagarmen. Hoe los/vast kan ik de as verwachten?

Reden van de vraag, nadat ik 1 heb omgeruild omdat daar de koperen bus half uitstak een ander meegekregen. Omdat ik morgen weer wat andere onderdelen krijg vandaag de boel dus erbij gepakt enik merk een enorm verschil tussen beide armen.
Bij de ene kan ik de as zonder moeite draaien en evt eruit halen, maar bij de ander lijkt de as op het eerste gezicht goed vast te zitten.

Mijn gevoel zegt dat dat laatste wel goed zou moeten zijn, maar hoor graag wat anderen daarover vinden. Alvast bedankt!

RE: Draagarmen reviseren

De as zou je wel moeten kunnen bewegen, mag wel 'zwaar' gaan maar mag niet klemmen.
Waar ik zelf las van had was dat ik de bus scheef had geruimd en dus de as er totaal in door kreeg. Nieuwe bus was de oplossing en de ruimer goed geleiden.

Je zou de as er uit kunnen halen en dan even proberen of dat hij nu gewoon heel strak in de bus past en daardoor zwaar gaat.
waarscheinlijk zal de ene bus wel verder geruimd zijn dan de ander waardoor hij dus wat lichter gaat.

RE: Draagarmen reviseren

Is het nodig bij een revisie om dan beide kanten te doen?
Ik moet rechts achter reviseren, links is er (nog) geen probleem.

RE: Draagarmen reviseren

Is niet nodig,
Als de as niet is ingesleten en lager gewoon goed is zou ik het niet doen.

RE: Draagarmen reviseren

Op het moment ben ik bezig om mijn achter draag arm te reviseren. Geheel keurig op de zaak gestraald en behandeld etc. En een reviseer setje gekocht voor de as van de draag arm.

Nu lees ik das de bronzen bus geruim moet worden. Twee vragen van de leek.

Waarom moet deze geruimd worden?

Hoe moet ik bepalen hoeveel deze bus geruimd moet worden zodat ik het kan uit besteden?

Bedankt

RE: Draagarmen reviseren

Die moet geruimd worden zodat 'ie precies past met jouw onderdelen (draagarm en as)
Ik denk dat als je met de draagarm, as en bronzen bus naar een metaal-bewerkings bedrijf gaat, ze daar wel kunnen bepalen hoe of wat?

RE: Draagarmen reviseren

Het ruimen moet gebeuren omdat geen draagarm hetzelfde is. Het lager staat niet helemaal recht tegenover de koperen bus aan de andere zijde. Deze bus heeft een iets kleinere diameter als die van de as.

Als je lager erin zit en de bus eveneens, dan moet er met een draaibank gekeken worden in welke positie deze recht tegenover elkaar staan. En dan wel in lijn van het lager. Daarna wordt de koperen bus uitgedraaid zodat de as netjes in de draagarm past.

RE: Draagarmen reviseren

Ik ben op zoek naar 2 gereviseerde draagarmen. Weet iemand het goedkoopste adresje? Zou iemand dat even kunnen pm. Ik las net dat het per zaak verschilt van 50 tot 100 euro. \\:)/

RE: Draagarmen reviseren

Is er ook een handleiding (met foto's) voorhanden hoe je de draagarmen achter het beste kunt reviseren?

Ik ben nog niet begonnen, maar lees nu dat de koperen bus geruimd moet worden? Dat vermelden ze er niet bij als je een revisie setje koopt via internet. Is dit ook zonder al te specialistisch gereedschap zelf te doen?

RE: Draagarmen reviseren

Nee, is niet te doen zonder specialistisch gereedschap (volgens mij).
Ik heb dezelfde 'fout' gemaakt, maar heb een nete 'deal' kunnen maken met 1 van de sponsoren alhier. Kreeg datgene wat ik ervoor betaald had van ze terug (terwijl ik het niet via hen besteld had ;) )

RE: Draagarmen reviseren

Ik heb alleen deze DIY handleiding kunnen vinden

Handleiding [pdf]

RE: Draagarmen reviseren

Dat ruimen is idd niet te doen zonder specialistisch gereedschap. Het is helaas ook niet mogelijk om de bussen op voorhand de goede maat te laten maken. Dat heb ik al eens geprobeerd en ik moest na het inpersen de bussen nog steeds bijwerken.