draden naar bobine worden warm.

default

RE: draden naar bobine worden warm.

Ik heb het roze/wit en geel/witte draadje op de + pool en de 2x zwart/witte op de - pool aangesloten.
als het contact aan staat worden de draadje binnen een paar sec erg warm.
ik heb gemeten met een voltmeter: los van de bobine staat er op de het draadje naar de + van de bobine 12 volt. en het - draadje verbonden met + pool van de accu geeft ook 12 volt aan. dat is toch goed?
maar als ik alletwee de draadjes aansluit staat er ineens maar 1.5 volt op en worden de draadjes erg warm.

de bobine heb ik per ongeluk iets te vast aangedraaid |:( en is dus een beetje ingeknepen, zou dat de reden kunnen zijn.
of heeft iemand een ander idee.

het is een 1000 carb motor uit '87, deze heb ik uit elkaar gehad, en heeft nog niet gelopen. de motor zit ook nog niet en de auto maar staat in dat frame waar die normaal in de auto mee vast zit.
de startmotor doet het al wel.

default

RE: draden naar bobine worden warm.

niemand een idee? ik weet echt niet wat ik nog kan proberen, bahalve een nieuwe bobine. maar ik wil graat eerst weten of dat het kan zijn voordat ik mn geld uit geef.

dat de draden warm worden is niet echt de goeie omschijving, ze worden echt heet. ben er vrij zeker van dat ze zullen smelten als het contact langer aanstaat.

RE: draden naar bobine worden warm.

De roze draad is een weerstandsdraad(een voorschakelweerstand) en kan warm worden maar niet heet, controleer of in dit geval ook je contactpunten dicht staan, pas dan kan dat.

Enneh, niet zo chagrijnig als je niet binnen een dag antwoord hebt, sommige mensen moeten ook wel eens werken.

default

RE: draden naar bobine worden warm.

sorry als ik chagrijnig overkwam dat was niet de bedoeling, ik wilde gewoon dat meer mensen mn thread zagen en blijkbaar heeft het geholpen :P

Ik denk eigenlijk niet dat de contactpuntjes er iets mee te maken hebben, want normaal heeft een motor ook nog bobine draadjes als je het contact een paar minuten aan hebt staan zonder dat de motor draait, onafhankelijk van hoe de contactpuntjes staan. Bij mij smelten ze echt (alle vier) weg denk ik.

maar ik zal morgen even kijken naar de contactpuntjes misschien kan ik toch een verband vinden.

default

RE: draden naar bobine worden warm.

Hoi,

het inzakken van de spanning i.c.m veel stroom (warme draden) duidt op kortsluiting of overbelasting. Als je bobine goed is aangeloten zou dit niet kunnen geberen. Maar, je zegt het zelf al, je hebt de bobine fijn geknepen. In een bobine zit een soort transformator die bestaat uit een heleboel koperen wikkelelingen. Die wikkelingen zijn geisloleerd d.m.v een laklaagje, door het fijn knijpen zouden deze contact met elkaar kunnen maken. Hierdoor is het mogelijk dat er een hoge stroom gaat lopen.

Wat ik zou proberen:

Nog eens goed kijken (aan de hand van schema`s en in andere mini`s) of je het goed aangesloten hebt.

I.p.v spanning de stroom meten. dit kan door je meter op ampere te zetten en dan tussen de bobine en de voedende draad aansluiten.

Niet lang verder klooien want te hoge stomen kunnen je draadboom beschadigen (been there)

Een bobine lenen van iemand en het daarmee proberen.


Succes, rodger

RE: draden naar bobine worden warm.

Waar woon je? Ik heb nog wel een paar bobines liggen, dat je even kan proberen.

cheers,
Wouter

RE: draden naar bobine worden warm.

Qazwsx schreef:
en het - draadje verbonden met + pool van de accu geeft ook 12 volt aan. dat is toch goed?


De twee draden op de - gaan naar de contactpunten en naar de toerenteller, [u:2sk7dm2z]niet[/u:2sk7dm2z] naar de + van de accu.
Als je dat wel zo aansluit, zet je op beide polen van de bobine 12V en dat geeft kortsluiting.

default

RE: draden naar bobine worden warm.

Rodger: weet jij ergens een schema te vinden op internet ofzo. Ik heb wel zo'n reparatie boek, maar daar staat er alleen een in van een motor met modulair regelsysteem ofzo, daar heb ik dus niks aan.
en hoeveel ampere is een beetje normaal?

Wouter: bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat iets anders het probleem is.

CMC: ik bedoelde de draden van de voltmeter.

Ik heb nog wat uitgebrobeert en ben er achtergekomen dat
-alleen de wit/roze draad wordt echt heet.
-met de contactpunten open wordt het draadje niet heet, er staat wel 12v op de bobine. zelfde als het draadje naar de verdeler eraf is. met de contacpunten open staat er maar 1-1.5 volt op de bobine
-als ik de wit/roze-wit/gele draadjes direct op de 2 zwart/witte draadjes aansluit gebeurt precies hetzelfde.
dus je zou zeggen dat er iets bij de verdeler verkeerd is aangesloten, maar daar zit maar een draadje aan dus dat kan haast niet.


even voor de zekerheid, de + en - zitten toch op de zelfde aansluiting, de ene links van het boutje en de ander rechts, dit lijkt me vreemd omdat ze zo direct met elkaar verbonden zitten lijkt wel. maar de 2 aansluitingen die met het andere boutje vast zitten zijn zo verroest daar kan nooit iets op hebben gezeten. of maak ik hier een grote fout?

RE: draden naar bobine worden warm.

Qazwsx schreef:
even voor de zekerheid, de + en - zitten toch op de zelfde aansluiting, de ene links van het boutje en de ander rechts,



Dan maak je hier toch de fout, de plus en min op de bobine zitten apart en als het goed is staat er ook plus en min op bij de mijne althans wel.
Jij zet een plus en een min bij elkaar op de plus. :?

default

RE: draden naar bobine worden warm.

ah bedankt Theo, is wel een erg domme fout. Ik vond het ook al vreemd, maar ik vertrouwde te veel op mn slordig opgeschreven beschrijving van hoe het zat :?

Dan ga ik het nog een keer proberen.

oh ja waar komt de roze/witte draad uit, ik zie hem nergens uitkomen.

RE: draden naar bobine worden warm.

Van fouten leer je zoals je ook hebt leren lopen met vallen en opstaan :)

De roze/witte draad kan ik niet terug vinden in het elektrisch schema, dus gok ik erop dat deze misschien bij het kontakslot uit komt.

De 2 draden wit/zwart hiervan gaat er 1 naar het kontaktpunt en de ander naar de toerenteller.