Je hebt zowieso een speciale doppenset nodig om de zuigerstangen los te krijgen en je hebt een vliegwieltrekker nodig.
- Login of registreer om te reageren
Je hebt zowieso een speciale doppenset nodig om de zuigerstangen los te krijgen en je hebt een vliegwieltrekker nodig.
hmmm wordt dus lastig om zelf te doen
dan gaan we even de verdere mogelijk heden bekijken
in ieder geval bedankt
uit elkaar trekken kan je heel snel doen als je er wat routine hebt.. ik heb laatst met Paul een blokje zo'n beetje helemaal uit elkaar gehaald in een avond. en die werkt niet mee.
(overigens, het record om een complete race Nascar motor op te bouwen is 18 minuten en 54 seconden !!.. in een wedstrijd motoren bouwen overigens)
maar als je het nog nooit hebt gedaan zou ik het wat rustiger aan doen.
je hebt 12 punt inch doppen nodig (gebruik nooit metrisch spul voor je blok.. sleutel 13 is bijna 1/2 inch (12.7mm), maar als het dan vast zit draai je hem wel zo af dat ook een inch dop geen uitkomst meer biedt.
verder heb je nodig een dop 38, een dop 1.5 inch,een vliegwieltrekker, moment sleutel, vriendje voor het tilwerk, zachte hamer, gezond verstand.
maarrre als je nog nooit een blok uit elkaar hebt gehaald zou ik eerst mij eens gaan verdiepen in de anatomie van hetgene wat je uitelkaar wilt schroeven..
als je de krukas hebt verwijderd kan je deze het beste naar een revisie bedrijf brengen. zij kunnen wel zeggen of je ondermaat lagers en eventueel slijpwerk modig hebt...
maar,waarom wil je dit doen?
waarschijnlijk liggen er een paar drijfstanglagers aan gort
vandaar deze vraag
maar ik denk dat deze klus me toch te ingewikkelt is misschien is een 2e hands blok een optie of een nieuw
als je een 998 hebt is dat wellicht een goedkoper alternatief.. op een 1275 denk ik niet.
hmm probleem dus
ik zie heel af en toe 1300tjes op marktplaats aangeboden en prijzen varieren van 175 euro tot 500 euro
iemand misschien wat tips waar ik op moet letten of misschien heeft er wel iemand eentje liggen
ik zat er ook aan te denken om de overstap naar 1380 of zelfs 1430 te maken maar deze zijn uiteraard allen nieuw te krijgen
Het is gewoon heel simpel;
er is keuze 1;
ik wil een blok met iets meer grunt voor weinig moeite dan gooi er een 1300 in en rijden maar.
en keuze 2;
wil je betrouwbare horsepower en dan heb ik het over 80 pk + dan zul je toch echt zo'n motor moeten reviseren en zodanig opbouwen dat hij de extra pk's kan weerstaan.
Dat kost wel de nodige doekoe maar dan heb je wel een blok dat (mits je er verstandig mee omgaat) lange tijd meegaat en hardgaat
RE: drijfstanglagers vervangen moeilijk ???
Ingediend door bullie op ma, 23-05-2005 18:57
ja de titel zegt het eigenlijk al
is het zelf te doen of moet dit toch door een gespecialiseerd bedrijf gedaan worden.
heb zelf niet heel veel verstand van techniek maar met wat uitleg kom ik al een heel eind.
waar moet je op letten bijvoorbeeld en wat komt er allemaal bij kijken