Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

hoi mini friends,ik heb een probleempje met mijn cooper 1300 inj,druk lager is echt kapot,nou wil ik meteen een hele nieuwe set er in zetten,maar ik wil graag weten of ik het motortje van mijn schaje eruit moet halen of dat er een makkelijker manier is om bij mijn koppeling te komen ? can someone help me please ?

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Beste manier is om de motor eruit te halen. Je hebt dan de meeste plaats om overal gemakkelijk er bij te komen. Ik zou als ik jou was ook meteen kijken naar de koppelingsplaten op groeven en slijtage sporen. En de keering van de krukas meteen vervangen. Je voorkomt hiermee dubbel werk.

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

jah tog wel de motor eruit,ik heb net nog ff gekeken,en het rechter wiel eraf gehaald...en daar zit een metalen plaat voor de koppeling dus ik d8 eerst dat die wel weg kon maar mooi niet dus......ik heb nog nooit eerder een blok uit mijn andere mini's gehaald dus ik zo eigenlijk niet echt weten waar te beginnen zou juh me wat tips kunnen geven ? greetz minifreak.....edwin

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Op zich hoeft het blok er niet uit... Maar werkt wel het handigst!

Je moet ff:
- Ruitensproeierreservoir demonteren
- Hoofdremcilinder van bekrachtiger af halen,
voorzichtig de leidingen weg buigen.
- Krik onder het blok zetten
- Onderste (en evt. bovenste) motorsteun demonteren
- Hulpkoppelingscilinder demonteren en aan de kant leggen
- Deksel demonteren
- Druklager vervangen

Denk dat ik het wel zo'n beetje heb...

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

owww, super, heb net weer een beetje gekeken in het motorruim,en ik zie indd de injectie zitten aan de linkerkant, en die rembekrachtiger,en nog een aantal dingen, ik ga mijn best doen om het weg te halen hartstikke bedankt
greetzz minifreak

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

steekassen beide zijden, uitlaat van het spruitstuk, schakelstang van de bak, km kabel, kachel slangen, radiateur, e.d te demonteren.

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Blok hoeft er inderdaad niet uit; het gaat alleen om de vliegwielkap (die wok)

Punt is inderdaad wel dat je er makkelijker bijkomt als je het blok eruit haalt, maar dan moet je alles ook goed doen zoals keerring vervangen ed.

En als je het dan écht goed wil doen dan ben je ineens je versnellingsbak aan het reviseren....

Punt wat ik wil maken; als het druklager versleten is zal er wel meer versleten zijn aan het blok. Mijn idee was; als je het blok er toch al uit hebt liggen (zoals in mijn geval) reviseer dan ook maar meteen alles.
Tegelijkertijd ben ik ook alles maar aan het tunen ed, doel is een pittige 1310 waar ik hoop weinig aan zal hoeven te sleutelen en flink mee kan gassen.
En ow jah; als het meezit een blok dat geen olie lekt (fingers crossed like that will ever happen ;))

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Ik ken het 1300 blok niet maar wat ik zo lees lijkt het op de 998-er. Ik heb de koppeling ook gedaan met het blok in de auto. Verrassend dat alles toch redelijke eenvoudig was. Ik had wel het geluk dat bij mij de drukgroep met koppelingsplaat zo van de krukas viel. (Daarom moest de boel ook open.) Toch is het goed om stap voor stap de handelingen door te nemen. Zeker het fixeren van het vliegwiel is zonder speciaal adaptertje best lastig. Het motorsteun (zonder opgelaste bouten) op de wok terugzetten is ook iets wat ik dol graag weer wil doen :r Aandachtpunt is ook de juiste plaatsing van de C-spacer en de sluitring op het einde van de krukas. De knutselaar die de mini voor mij een nieuwe koppeling heeft gegeven was kennelijk de oorzaak van het loskomen van de hele boel. De sluitring is waarschijnlijk verkeerd gemonteerd en daarna toch de montagebout aangedraaid. Althans zo dacht men. Kies voor de online bladen (op de mailinglist duiken die wel zo nu en dan op) uit het Haynes manuel als je die niet zelf hebt. Uitgezonderd het bovenstaande is de klus echt te doen voor de DIY. :)

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

bak en motor reviseren als je druklager kapot is ???

default

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Blue schreef:
Aandachtpunt is ook de juiste plaatsing van de C-spacer en de sluitring op het einde van de krukas.



En dit geldt ook voor het verwijderen van de C-spacer. :(

Zet anders eerst voordat je begin de mini in de vierde versnelling. (met contact uit natuurlijk) Daarna als je de motorkap opent en er voor staat, zie je aan de rechterkant de distributie lopen.
Daar zit een plaatje met een grote en vijf kleine tandjes. Op de poelie die er achter zit, staat een kerf. Door je mini naar voren of achteren te bewegen kan je de kerf op het grote tandje zetten.

Je voorkomt hiermee dat als je de koppeling uit elkaar haalt, de C-spacer ergens onderin verdwijnt en je er bijna niet meer bij kan. (C-spacer staat dan met de opening naar beneden)

grtzz MArtin

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Oeps, ja natuurlijk. |:( Maar daarom verwees ik ook naar de volledige beschrijving zoals opgenoteerd in het Hanyes Manuel. Je kunt ook gewoon de uitsparingen in de krukas horizontaal zetten. Dan hangt de C-spacer met de open zijde naar voren of naar achteren ipv 50% kans naar boven.

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

Mensen jullie zijn echt super,aan jullie heb ik nou wat.echte mini kenners,ik ga morgen beginnen, hopen dat het weer en beetje mee zit.ik ben zelf autospuiter,maar heb wel assistent autotechnicus gedaan,hopen dat dat een beetje heeft geholpen.ik ga me best doen,om bij die koppeling te komen.ik zag trouwens wat ik al eerder zij,een plaat 8ter het rechter voorwiel en dara 8ter zit de koppeling.ik denk dat als die plaat weg zou zijn dat ik er best makkelijk bij kom.maarjah eerst zien dan geloven, jongens hartstikke bedankt, en hou jullie opd e hoogte.of het allemaal lukt...duim maar voor me Greetz minifreak edwin.

RE: Druk lager stuk,motor eruit of laten zitten ??????help

bak en motor reviseren als je druklager kapot is ???



Neuh, het blok lag al verder uit elkaar dus vandaar dat ik all the way ga

Vandaag opgeboord blok, gevlakte kop, geslepen en gebalanceerde krukas opgehaald.

Tralalalala, we're getting there!