Druk voorrem valt niet weg

RE: Druk voorrem valt niet weg

IK heb een probleem met mijn mini, de druk in de voorremmen valt niet weg waardoor de voorremmen constant blijven remmen, aanslepen en zeer warm worden.
De mini is gerestaureerd, wat er allemaal vernieuwd is:
- alle remleidingen
- achter nieuwe trommels
- nieuwe hoofdremcilinder
- remklauwen gereviseerd (voor) dichtingen+zuigers

Na dat dit allemaal vervangen was heb ik het systeem ontlucht en toen kwam ik achter het probleem, het enige onderdeel dat nog niet vervangen was, is de remdrukregelaar.
Dus dacht ik het zal deze wel zijn, die ook vervangen en opnieuw ontlucht, maar nog steeds keert de druk niet terug.

Ik heb de klauw al los gehaald en bekeken, de zuigers kunnen wel gewoon heen en weer bewegen.
Maar bij het vasthouden van de ene zuiger en de andere proberen terug te duwen, krijg ik er geen beweging in, ze gaan enkel terug als ik de ontluchtingsnuppel opendraai, waardoor de olie langs daar ontsnapt.

Ik hoop dat er iemand is hier die mij bij deze kan helpen.

RE: Druk voorrem valt niet weg

Ik begrijp je probleem. Iets dergelijks heb ik bij gelegenheid ook ervaren. Er gaat dan een heleboel denkwerk in zitten om tot begrip te komen 'hoe dit nu kan'. Ik moet je zeggen, dat ik eigenlijk nooit tot het 'werkelijk begrijpen' ben gekomen.
Maar -mijn conclusie is-, dat er meer vloeistof in de leiding vanaf de hoofdremcilinder en in de remcilinders zit, dan terug kan stromen in de hoofdremcilinder.
In de praktijk bleek het dan de oplossing te leveren wanneer ik de leiding (en) bij de hoofdremcilinder zover los maak, dat er vloeistof uit sijpelt als ik het rempedaal iets indruk. En dan, met ingedrukt rempedaal de wartel(s) weer vloeistofdicht aandraaien en dan de pedaal weer terug laten komen.
Dan kan er dus (wel) vloeistof uit de remcilinders terugstromen in de hoofdremcilinder, waardoor de druk achter de remcilinders bij de wielen wegvalt.
De volgende keer dat je remt gaat er zoveel vloeistof uit de hoofdremcilinder naar de hulpcilinders, dat die tegen de schijf drukken en bij het loslaten van het pedaal gaat er maar ietsje vloeistof terug naar de hoofdcilinder.
Het is kennelijk zo, dat de hoofdremcilinder er niet op gebouwd is om grotere hoeveelheden vloeistof op te nemen.
Als je de leidingen vast hebt zitten aan de hoofdremcilinder en de pedaal is in rust stand, dan is de zuiger in de hoofdcilinder ook helemaal teruggetrokken (door de spiraalveer).
Druk je nu de remzuigers in de cilinders in de remklauwen terug om die over de schijf te kunnen doen bij het monteren van de klauwen, dan moet er zoveel vloeistof 'terug' naar de hoofdcilinder, dat die het niet allemaal kan bergen.
Probeer maar. Misschien raak jij zo ook van je probleem af. Even de wartel een paar slagen los, zodat die drupt. (Doekje eronder om de lak te beschermen). Pedaal iets indrukken, vasthouden, wartel vast en pedaal op laten komen.

RE: Druk voorrem valt niet weg

De klauwen zitten al op de schijven. Het probleem is gewoon dat als je remt, de voorremmen niet lossen, de druk blijft er op staan, waar door de remmen ook heel warm worden.

RE: Druk voorrem valt niet weg

Goed Bart, ik zal me er niet meer mee bemoeien.
Volg je eigen wijsheid maar.

default

RE: Druk voorrem valt niet weg

Ik begrijp Wim zijn redenering wel, maar dan zit er in de hoofdremcilinder iets niet goed.
In de aluminium zuigertjes ( als ze zo al heten) die in de hoofdremcilinder zitten moet een compensatie/bypass gaatje zitten wat vrij komt als de cilinder in ruststand staat.
Dit gaatje vormt dan een open verbinding met het remvloeistofreservoir zodat de overtollige druk van het remsysteem verdwijnt.
Dit gaatje zorgt er ook voor dat je de remklauwcilinders terug kunt duwen als je bijv. nieuwe blokken wilt plaatsen, want dan kun je de cilinders zo terug duwen in de klauw, en daar hoeft geen leiding voor losgemaakt te worden, zodat de remvloeistof terug stroomt in het reservoir.
Kijk de hoofdremcilinder na of alles zit zoals het hoort te zitten en kijk ook of het zuigertje helemaal terug komt tot tegen de ring achter in de H.remcilinder, en let dan even op of er niet twee ringen zitten in plaats van een, want dan komt het cilindertje niet helemaal terug achter in de H.remcilinder en dan komt het compensatie/bypass gaatje niet vrij en dan kun je het probleem krijgen wat jij hebt.

Succes.

default

RE: Druk voorrem valt niet weg

Heb je de slangen naar de klauwen ook vervangen?
Deze kunnen opzwellen waardoor de binnen diameter kleiner wordt.
Zodra je remt wordt er wel druk opgebouwd. Als je rem loslaat stroomt er onvoldoende vloeistof terug en blijft de rem vaststaan of aanlopen. Dit heb ik met mijn mini gehad.

RE: Druk voorrem valt niet weg

even een heeeeeele simpele:

de voetpakking onder de hoofremcilinder.

Zit deze er wel?
Als de hoofremcilinder droog op de balk gemonteerd wordt, zal in ruststand de cilinder een jklein beetje ingedrukt worden. Net genoeg om de verbinding tussen reservoir en de rest te verbreken. Dan kan er geen vloeistof terugstromen,

Snel te testen: draai de moeren waarmee de hoofremcilinder op de balk zitten allebei een volledige slag los. Test dan het "lossen" van de remmen.

Succes!

RE: Druk voorrem valt niet weg

Er zit een soort van metalen plaatje onder de hoofdremcilinder. Maar zal het toch eens testen als ik thuis kom.

RE: Druk voorrem valt niet weg

maximini schreef:
Heb je de slangen naar de klauwen ook vervangen?
Deze kunnen opzwellen waardoor de binnen diameter kleiner wordt.
Zodra je remt wordt er wel druk opgebouwd. Als je rem loslaat stroomt er onvoldoende vloeistof terug en blijft de rem vaststaan of aanlopen. Dit heb ik met mijn mini gehad.


Ja ook vervangen. Alles is nieuw. Enkel de klauwen zijn gereviseerd.

RE: Druk voorrem valt niet weg

Ook nieuwe onderdelen kunnen wel eens niet goed zijn. En waarom Wim zijn tip niet proberen. Baat het niet schaadt het niet.

RE: Druk voorrem valt niet weg

Ik ga alle tips komend weekend uitproberen.
Toch denk ik niet dat het aan de hoofdremcilinder ligt, daar ik voorheen met een ouder type remdrukregelaar zat met een schuin split systeem en nu met een nieuw type (het oude was niet leverbaar) en daarbij zit ik met voor en achter gescheiden.

Maar achter had ik voorheen geen problemen en nu ook niet...

RE: Druk voorrem valt niet weg

Het is simpel te controleren of de druk bij de remdrukregelaar blijft hangen of bij de hoofdremcilinder.
Eerst maak je de leiding vanaf de remklauwen bij de regelaar los.
Als de druk dan nog niet wegvalt, doe je hetzelfde bij de hoofdremcilinder.

Je hebt ook de rembekrachtiger neem ik aan ? Heb je de gaffel vanaf het rempedaal niet te strak staan ? Deze moet iets speling hebben...

RE: Druk voorrem valt niet weg

Opgelost! Er zat geen dichting tussen hoofdremcilinder en de kas, waardoor het rempedaal altijd een klein beetje was ingedrukt.