Is het toevallig een uitlaat die een beetje omhoog staat? Dan kan er makkelijk water inlopen. Dat het zwart is komt door de roet, die altijd wel in een Mini-uitlaat te vinden is.
- Login of registreer om te reageren
Is het toevallig een uitlaat die een beetje omhoog staat? Dan kan er makkelijk water inlopen. Dat het zwart is komt door de roet, die altijd wel in een Mini-uitlaat te vinden is.
Hoe vaak rijdt je ermee, en wat zijn de afstanden? Rijdt je alleen in de stad of ook flinke stukken, hoe reageert je motor bij doortrekken. Een korte zwarte wolk hoeft niet kwalijk te zijn als je de motor niet vaak doortrekt. Dan krijgt je Lambda sonde eens een ander mengsel te verwerken en in de tijd dat je Lambda het brandtstofmengsel aanpast aan je rijstijl geeft ie even een grijs pluimpje.
Je kan de druppels voorkomen door de motor eens goed schoon te rijden. Lekker een tankje '98 of pura en dan eens minimaal 200 km achter elkaar goed doorrijden. Daar gaat je motor merkbaar beter door lopen.
Die druppels zouden wel eens gewone condens kunnen zijn die, doordat de uitlaat koud is en de lucht van de motor warm, gewoon is neergeslagen in de uitlaat en er zo uitdruppeld! De zwarte kleur is gewoon van de roet die zich in elke uitlaat bevind! Als je idd lange afstanden rijdt droogt het water in je uitlaat steeds op en kan het geen kwaad. Als je enkel korte afstanden doet zal er altijd wat water in blijven staan en zal de uitlaat sneller beginnen roesten!
Ik rijdt er elke dag mee van Breda naar Eindhoven en terug, meestal rijdt ik het eerste stuk rustig en als het allemaal een btje warm is geworden ga ik gewoon met het verkeer mee rijden. ± 115 a 120 harder gaat niet gezien de drukte op de weg.
In het weekend ga ik meestal op zondag een stukje ± 100 tot 150 km over bochtige en provinciale wegen. Dan valt me op dat hij eigenlijk twee fasen heeft. tm ± 4000 rpm gaat hij rustig en na de 4000 tot aan 6000 als de brandweer. :)" title="Evil" />
Wel wordt dan het verbuik zeer ernstig negatief ± 1 op 7. Als ik rustig rijdt ± 1 op 10 gemiddeld. Maar daar let ik normaliter niet op. JUST DRIVE !!!
Bij mijn weten alleen benzine, ik zal het maar houden op condens met roet, ik heb hem vanmorgen gestart en even mijn vinger in het gat gestoken.
En heb uitgevonden dat het een gladde vettige substantie met roet is. En toen had ik een zwarte vinger
Mijn uitlaat staat iets naar boven gericht waardoor er als het regent of als ik iets te actief de auto heb gewassen er water inloopt.
Als dat lekker een nachtje heeft staan weken dan komt er bij mijn mini ook nogal wat losgeweekte prut uit!(dit tot ongenoegen van mijn vriend die vervolgens een zwarte streep over zijn moterkap had,en zijn auto vervolgens kon gaan wassen )
Groetjes,Linda
Dat had ik laatst ook bij mijn collega die achter mij reedt alleen had het toen al een week niet geregent, hij had allemaal kleine zwarte spetjes over heel zijn auto. :)" title="Evil" />
Trouwens ecen reargeren op de metaalsoort van de uitlaat, dit is RVS en kan waarschijnlijk dan niet roesten.
Hoe laat je een injectie mini boven de 5500 toeren als de brandweer gaan, bij mij voel je geen trekkracht meer boven de 5500 r/pm.
Ik heb geen flauw idee wat er door de vorige eigenaar aan gedaan is en ik ben nog op excursie in het motor gedeelte om uit te vinden wat er allemaal aan gedaan is of niet.
Wel is ie redelijk snel, zelf heb ik er een andere uitlaat op laten zetten, vanaf de cat naar de eindpot alles weggelaten. En de diameter van de uilaatpijp is trouwens ook redelijk.
Hij geeft trouwens een echt vet geluid, niet te hard, maar wel zwaar !
He T,
Ik heb het even uitgeprobeerd op weg naar huis, maaruh hij trekt tot 6500 toeren heel erg hard door. Net ook even 160 gereden op de teller, maar ik kon niet harder vanwege de bumperklever die voor me reed,
Dus als er een keer een specialist wil kijken onder de kap U zijt welkome, ik heb er een beetje verstand van, maar kan de technische zaken net van elkaar onderscheiden. ( zo ben ik de accu ook kwijt )(lol)
Ik denk zelf, met mijn geringe ervaring dat er een anderekop op zit en er iets met de benzine toevoer is aangepast. Als ik mijn gas loslaat gaat het onweren ook bij lage toeren.
[size=75:2qlnwmcu][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2qlnwmcu]
Heb sinds een paar weken een andere benzine naald en filter op/in de mini maar nu zag ik laatst dat er op de achterbumper zwarte spikkels zaten. Is dit roet en zo ja/nee kan het kwaad voor de rest?? Hij loopt in ieder geval wel een stuk pittiger, zoveel had ik zelf niet verwacht . Nou fijn weekend
Ingediend door zandmannetje op za, 05-04-2003 18:52
da's geen roet... ik vrees voor olie
Hoezo de stellige bewering dat het geen roet is? Met een rijkere naald lijkt roet mij juist niet zo onwaarschijnlijk. Terwijl met de genoemde verandering het juist wel weer toevallig is als hij nu ineens olie gaat uitspugen. Toch?
och, bij mij zit er ook steeds een beetje roet op de bumber en nummerplaat sinds de stage 1, wel weinig (niet eens echt zichtbaar, zie het alleen bij het poetsen) dus mee te leven. Ik denk dat dat vrij normaal is. Mijn vader heeft een keer zijn auto (een witte) vlak achter de mijne gezet, vervolgend ging het regenen en de dag later moest ik eerder weg, pa kon daarna wel ff langs de wasstraat :)" title="Evil" />
zandmannetje schreef:
da's geen roet... ik vrees voor olie
Das inderdaad wel heel snel geconcludeerd. Bij een koude motor condenseerd er waterdamp in vloeibaar water in de uitlaat (vandaar dat die dingen wegroesten), gecombineerd met roet kan dat best een zwarte vloeibare aanslag geven...
Als het olie zou zijn, zou er serieus wat mis zijn met je blokkie. Een compressietest zou dat kunnen beamen.
Ingediend door zandmannetje op zo, 06-04-2003 08:32
oke oke oke....in mijn geval is het olie..het zit ook gelijk vast....tot op het dakje ( dtm pijp ) .
en ik vrees idd dat er iets mis is met de compressie als ik het ga meten,
groet niels
Vervelend. Maar bezorg onschuldige forumbezoekers de volgende keer niet weer meteen de schrik van hun leven
Olie drijft toch op water.. dus hou je hand ff achter je uitlaat en laat iemand een paar keer gas geven. Was je handen vervolgens in een emmer water. Drijft er olie op het water.. komt er dus olie uit je uitlaat, is dat niet het geval zal het waarschijnlijk gewoon roet zijn.
Ik heb daar trouwens ook last van... van spikkels op de bumper that is.
Een injectie (in elk geval de MPi) heeft wat men noemt accelleratieverrijking. Dat houdt in dat er meer benzine ingespoten wordt om de boel wat sneller op gang te laten komen. Bij mij gaat dat af en toe nogal enthousiast, met als resultaat een donkergrijze pluim eruit en spikkels op de bumper.
Een carb heeft eenzelfde systeem, maar dan mechanish natuurlijk, en als ie toch al wat rijk loopt (door een andere naald bijvoorbeeld) dan zal er vast wel wat teveel benzine in de motor gedumpt worden, die dan weer lekker aanroet op de bumper.
Olie lijkt me sterk... dat moet je kunnen ruiken en voelen.
Ingediend door Jos (Inno) op zo, 06-04-2003 22:26
Ik zou olie ook niet té snel uitvlakken hoor. Been there, heb nog wel een broek van 1 van de kinderen om het aan te tonen. Voor de zekerheid je oliepeil in de gaten houden. (de onze verbruikt nu een halve liter per volle tank benzine, vervangingsmotor staat klaar) citaat Eelke: erwijl met de genoemde verandering het juist wel weer toevallig is als hij nu ineens olie gaat uitspugen. Toch?
Right! we hebben het over een mini, toch. Dus meestal doe je iets aan je mini, en duikt er heeeeel toevallig gelijktijdig een ander probleem op. Hoewel het een niks met het ander te maken heeft lijkt dat wel zo. (luchtfilters vervangen, radiateur lek b.v.)
Jaja, toeval bestaat, dat weet ik ook wel (wat dat dan weer met een Mini te maken heeft ontgaat me alleen). Ik bedoel alleen dat het genoemde euvel wel te relateren is aan de verandering als het roet zou zijn, en niet als het olie zou zijn. Je moet niks uitsluiten, ik probeer alleen aan te geven dat de conclusie dat het olie is minder logisch is.
Nou de meesten van jullie hebben gelijk. Het is inderdaad roet. Ik kon het zo makkelijk weg poetsen en heb daarna ook even het proefje met de hand en emmer gedaan maar geen olie vlek te zien Nu is het gewoon een kwestie van iets vaker poetsen
Ingediend door Erik van der Maat op ma, 23-06-2003 23:14
Vanavond was ik weer s een beetje ant klooien met mn Mini. Nou hield ik eens voor de gein mn hand bij mn uitlaat (ja wat je al niet leuk vindt hè ), en ik voelde wat spetters op mijn hand. Het waren geen zwarte spetters maar het leek meer op water en een roestkleurig (pitje heeft zelfde kleur als koelvloeistof)pitje erin. Net zoiets als je roggel met een groene pit laat (beetje gore vergelijking maar goed). Is dit gewoon roest aanslag in mn uitlaat met wat water of is koelvloeistof dat lekt?
Erik
Benzine is een koolwaterstof, dwz Koolstofatomen waar wateratomen aanvast zitten.
Bij een ideale verbranding ontstaat slechts water (H2O) en koolstofdioxide (CO2). Zoals Bert al schreef, condenseert in een koude uitlaat de waterdamp weer en krijg je dus druppels water. Jammergenoeg onstaat er ook gewoon Koolstof (C) bij de verbranding, dat is de roet. Daarbij zitten er aan benzine ook nog eens allerlei andere stoffen zoals nitraten (N) en kan er dus ook andere rommel naarbuiten komen.
Wouter (wiens groene BO ook wat last had van olieverbruik wat te zien was door zwarte spetters op de nummerplaat)
Laten we het niet al te ingewikkeld maken (er komt wel wat meer bij kijken, maar wanneer is dat niet zo), maar 1 ding is gewoon hartstikke fout (;)): koolwaterstoffen bestaan uit koolstof- en [i:2glb8z9p]waterstof[/i:2glb8z9p]-atomen. Wateratomen bestaan niet. Water[i:2glb8z9p]molekulen[/i:2glb8z9p] bestaan uit twee atomen waterstof (H) en 1 atoom zuurstof.
uhh...ja, sorry, en waterstof (wat heel goed brandt) uit 2H-atomen...zal het tijdstip waarop ik het typte wel geweest zijn
Wouter
Ingediend door Erik van der Maat op di, 24-06-2003 12:48
ja dat van die volledige verbranding snap ik we ja. Na 7 jaar VWo met scheikunde moe tje dat weel een keer snappen. Maar is dat roestkleurige dan gewoon wat roestvorming in mn uitlaat dat dan toevallig met het water naar buitenm komt?
Erik: Daar heb ik het ook vandaan Inderdaad zou het zomaar kunnen dat je uitlaat aan de binnenkant een beetje verroest is. Het lijkt me in elk geval heel stug dat er direct koelvloeistof vanuit je motor je uitlaat inkomt; het water verdampt en de andere bestanddelen zullen wel deels verbranden, als ze in de verbrandingskamer zouden komen.
[Edit: typos]
Ingediend door Erik van der Maat op di, 24-06-2003 16:09
Nou dan zal t wel niks ernstg wezen
dan zal t wel niks ernstg wezen
Ik zeg altijd maar zo: "lekt het niet, dan rookt het wel..."
Als het verdacht ratelt en heel veel rookt of lekt, is het niet goed, anders gewoon doorrijden!
Wouter (ook 7 jaar vwo met scheikunde, vond het verbazingwekkend dat ik er nog zoveel vanaf wist:))
Ingediend door Erik van der Maat op wo, 25-06-2003 10:27
Het rookt niet. Ook niet als ik gas geef.
Ik liet mn motortje gewoon stationair lopen en hield ff mn hand voor de uitlaat. Toen voelde ik dus dat water.
Was 'ie zeker ook nog koud? Dan is het helemaal niet raar dat er een beetje (condens) water in je uitlaat zit.
Ingediend door Erik van der Maat op wo, 25-06-2003 10:54
Nou koud? Had eerst ff een blokkie om gedaan met de Mini, ik zou ff mn mengsel afstellen. Alleen paste die sleutel niet natuurlijk
Dus echt koud; niet echt.
Wat is "een blokkie om"? Van een rondje door het dorp wordt 'ie niet warm, hoor.
Ingediend door Erik van der Maat op wo, 25-06-2003 13:36
Nee natuurlijk niet. Eerst van Sint Pancras naar Schagen. Toen naar Bergen en toen wee terug naar Sint Pancras. DUs dan is ie wel warm hoor!
Dan heb je denk ik een zwembad in je uitlaat Dan lijkt het me in elk geval niet iets dat uit de motor komt. Toevallig een upswept pijp? Dan de regen er lekker inlopen
Ingediend door Erik van der Maat op wo, 25-06-2003 17:08
Met upswet bedoel je zeker een omhoogstaande pijp? Ja dat heb ik.
Zal er wel wat water in komen tijdens het wassen!
Ik ben de trotse bezitter van een rvs DTM uitlaat, deze uitlaat heeft als nadeel dat er vocht in gaat zitten als de auto niet gebruikt wordt.(Ik bedoel niet dat dit een echt rvs probleem is!!maar er zit een kinkje aan het eind van de bijde pijpjes) Als je de auto start dan wordt het vocht eruit gewerkt, meestal zie je zwarte spetters.
Ik heb mijn oprit al lekker zwart :)" title="Evil" />
hey ramco! prutser heeft een SPI en wij hebben een MPI, naar mijn weten hebben spitjes een ander diff... mijn mini is na +- 5500 toeren ook aadig lam, maar ik heb het idee dat dat door het diff komt.. of ook gewoon door de ecu van de mpi??
maar ik heb het zelfde.. so it's ok
Ik kan je bevestigen dat de MPI van Thijme. ook redelijk wat druppeltjes geeft. Trouwens die van mij blijft het ook doen, en sinds ik de rockerset erop heb zitten is het een stukje erger, als hij eenmaal warm is houd het op!
Prutser ik als ook een kijken / voelen (zwarte vinger)hoe het bij mijn mini is. Volgens mij valt het bij mij behoorlijk mee.
Je hoor het nog wel!!
De antwoorden zijn al gegeven door mede forummer T!MM.
Tip:
Condensvorming kun je niet voorkomen in de uitlaat, maar de condensvorming hoopt zich op in het laagst gelegen gebied in de uitlaat meestal in de achterste pot als die er nog is?.
Om de pot/uitlaat te besparen of een langere levensduur te garanderen kun je een klein gaatje boren van 2-3mm in het diepst gelegen punt van de pot zodat daar de condensvorming/water uitloopt.
[size=75:13562pud]Topic samengevoegd - Demelza][/size:13562pud]
ALS IK MIJN MINI EEN START EN LAAT DE MOTER EVEN LOPEN ZIE IK KLEINE ZWARTE DRUPPELTJES OP DE GROND
WIL DIT NU ZEGGEN DAT DE KLEPPEN NIET GOED MEER SLUITEN OF WAT DENK JE ZELF WAT ER MIS IS
Maar jouw motor maakt niet het geluid van een amerikaan
neem ik aan... Dus ik heb je vraag gesplit en aan een bestaand topic geplakt.
[size=75:l1eup8x9]Volgende keer trouwens even de caps lock uitzetten. Nu lijkt het alsof je schreeuwt, dat lijkt me niet echt de bedoeling. Daarbij lezen normale letters ook nog een stuk makkelijker. [/size:l1eup8x9]
RE: Druppels uit de uitlaat bij koude start
Ingediend door prutser op ma, 24-03-2003 18:34
Ik heb even een vraag, sinds een maandje heb ik een mini bleu star 1.3 spi. Ik heb hier een andere uitlaat op laten monteren voor een wat meer volwassen geluid, maar nu komen er bij een koude start allemaal druppeltjes (zwart) uit de uitlaat op de achterkant terecht. Ook als ik een redelijke peut gas geef lijkt het of er druppeltjes uitkomen.
Wat is dit