Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Beste Forum gebruikers,

Ik ben momenteel bezig met een SPI swap in m'n van origine mini 1.0.
Echter zit ik met het probleem dat ik bijvoorbeeld 2x een dynamo stekker tegenkom in mijn motorruim.

Ik heb namelijk de kabelboom gedeelte van de ECU op het 1.3 blok laten zitten (zoals het hoort), maar daarbij wil ik graag de 1.0 boom gebruiken voor het gedeelte dat naar het interieur en de verlichting gaat etc.

Ik heb aardig wat gezocht en een paar vergelijkbare topics gevonden, maar ik kom er toch niet helemaal wijs uit.

De kabels die ik "dubbel" heb, welke moet ik gaan gebruiken (van de ecu boom of van het 1.0 gedeelte)? Of allebei?
De keuze om de 1.0 boom te gebruiken komt doordat de 1.3 boom (het gedeelte dat naar het interieur gaat) volledig was afgeknipt en dit kan me aardig wat soldeer werk besparen... het ecu gedeelte is gewoon intact.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

De foto's van de kabels die nog een plekje moeten krijgen, deze zijn dus "over" van de 1.0 boom:

http://i187.photobucket.com/albums/x299 ... 1056-1.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x299 ... 1107-1.jpg

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Alles wat met de injectie te maken heeft weg halen en in de prullebak gooien.
Carberateur met inlaat/uitlaat spruitstuk erop zetten.
Losse elektrische benzinepomp erbij plaatsen ergens.

Dan kun je gewoon de 1.0 boom gebruiken en klaar..kabels vast en rijden.

Wat je nu van plan bent is precies kontra van wat je zegt..weinig soldeerwerk..jaja van 2 kabelbomen hopen dat je er 1 kan maken..

Heb je ook aan de tank/benzinepomp/retour leiding gedacht om die van de spi te gebruiken?
Zo niet..nog meer succes gewenst..

Haynes manual. staan ook alle schema's in.

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Clubbies oplossing is veruit het simpelste. Anders is het beter de hele kabelboom uit de Spi te halen en die in te bouwen. Van twee draadbomen 1 maken staat garant voor ellende.

Dennis

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Bezinetank en retourleidingen etc ligt er allemaal al in (had een complete donor), het enige "probleem/uitdaging" is de kabelboom.

Ik vermoed zelf dat ik de dynamo en bobine stekkers uit de 1.0 boom moet verwijderen en de 1.0 boom gelijk moet krijgen met de 1.3 boom waar in geknipt is...? Dit lijkt me het meest logisch.
En dan het ecu gedeelte van de 1.3 boom, waar ook de dynamo en bobine stekkers in zitten gebruiken, want deze moeten er sowieso op zitten, want zo kwam het ook uit de donor.

De boom in het motorruim bestaat uit twee delen, dus het is niet zozeer dat ik van 2 bomen 1 maak, maar meer dat ik de 1.0 boom als vervangende boom voor de 1.3 boom ga gebruiken (ex het ecu gedeelte, want dat is in orde).

Ik ben niet de eerste die dit aan het doen is, dus hoop dat ik wat tips/bevestiging kan krijgen van m'n voorgangers :) .

Edit: het zijn volgens mij ook alleen maar de kabels van de bobine en dynamo die over zijn... de rest ligt allemaal op zijn plek.

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Alles wat niet nodig is om de spi te laten lopen er af halen. Bij de 1.0 tegenovergestelde doen. (dus alleen ontsteking) en dan aan elkaar knopen.

Even de elektrische schema's uitprinten en met een markeerstift aan de gang.

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Bedankt nog voor je PM!

Ik vermoed dat het goed is zoals het nu is en dan ik de overige kabels uit de 1.0 boom kan verwijderen omdat deze vervangen worden door de MMS kabelboom :) .

Even terzijde: Ik hoor van verschillende mensen dat de SPI niet echt een goed concept is en dat de 1.3 carb beter functioneert?

Wat zijn de voor en nadelen van beide varianten? Ik wil sowieso eerst de injectie aan het werk krijgen, wellicht daarna overstappen ofzo... het is een hersenspinsel momenteel ;)

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

clubbie schreef:
Alles wat met de injectie te maken heeft weg halen en in de prullebak gooien.
Carberateur met inlaat/uitlaat spruitstuk erop zetten.
Losse elektrische benzinepomp erbij plaatsen ergens.

Dan kun je gewoon de 1.0 boom gebruiken en klaar..kabels vast en rijden.

Wat je nu van plan bent is precies kontra van wat je zegt..weinig soldeerwerk..jaja van 2 kabelbomen hopen dat je er 1 kan maken..

Heb je ook aan de tank/benzinepomp/retour leiding gedacht om die van de spi te gebruiken?
Zo niet..nog meer succes gewenst..

Haynes manual. staan ook alle schema's in.




Krijg je dan geen gedonder met de uitstoot en de emissie eisen van dat jaar, als je een carb op bouwt ?
ik denk dat je beter een complete 1.3i boom kan aanbrengen.

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Vermoed van niet omdat mijn mini van 1985 is en het originele blok in de mini ook met carburateur is geleverd.
Ik ga de injectie in ieder geval eerst afbouwen, daarna zien we wel verder :) .

De bovenstaande vragen blijven echter nog van toepassing, lol.

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Benzine pomp doet zijn werk en de start motor draait vrolijk rond... alleen wil hij niet aanslaan :( . Ik vermoed dat hij gewoon niet injecteert. Waar kan dit aan liggen?

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

vermoeden dat hij niet injecteerd? of hij doet het oof hij doet het niet...

bougie eruit en ruiken maar na enkele startpogingen...

maargoed, hoelang heeft hij stilgestaan? kop eraf gehad? beetje olie op de zuigers helpt om een injectiemien aan de gang te krijgen, beetje blauwe rook komt er wel uit dan maar dat mag de pret niet drukken...

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Ik ga zo mijn vrije dag eens invullen om aan de mini te sleutelen :) .
Net even nagekeken, maar hij injecteert niet... vermoed dat ik dus ergens iets niet correct heb aangesloten richting de injector of ecu.

Volgens mij heeft hij een dik jaar niet gelopen, heb gister al wat olie op de zuigers gedaan.

Volgens andere mensen is het prima te doen m.b.t. de kabelbomen.

- Het MMS kabelboom gedeelte is namelijk standaard
- Het gedeelte dat naar achteren gaat is ook standaard
- Het "tweede gedeelte" boom (waar ook de zekeringen in zitten) komt echter van een carburateur versie af, het zou een kwestie zijn van een paar kabeltjes doormeten om te kijken of het goed zit, wat voor de rest klik je die boom ook overal gewoon in.

Helaas alleen nog geen lopende mini ;) .

De aanhouder wint of zoiets, lol.

Zijn hier trouwens mensen die in het zuiden van Limburg wonen en ook met een SPI rond touren? Wellicht kan ik deze dan als role model voor die van mij gebruiken qua bekabeling :) .

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Volgens andere mensen is het prima te doen m.b.t. de kabelbomen.


Deze mensen om hulp vragen dus..die hebben er verstand van blijkt.

default

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

clubbie schreef:
Volgens andere mensen is het prima te doen m.b.t. de kabelbomen.

Deze mensen om hulp vragen dus..die hebben er verstand van blijkt.



Daar ben ik natuurlijk ook mee bezig, maar ik ga/ging er vanuit dat hier ook aardig wat expertise aanwezig is, vandaar dat ik mijn vraag ook hier heb gepost.

RE: Dubbele kabels in kabelboom 1.0 i.c.m 1.3

Persoonlijk vind ik het advies van G-force veruit het beste als je aan het SPI-concept wilt blijven vasthouden:

elektrisch schema uitprinten van beide systemen ('85 998 carb vs 1.3 SPI) en die naast elkaar leggen.

In principe moet de overgang van interieur naar motorruimte niet al te moeilijk zijn, maar ik weet niet met zekerheid te zeggen of men door de jaren heen dezelfde kleurcodes heeft toegepast voor dezelfde functie...
De ECU behoeft vanuit het stuur/ interieur alleen een geschakelde plus, de rest van de signalen komen uit de motorruimte zelf (diverse sensoren en schakelaars) en zou dus aanwezig moeten zijn in de afgeknipte motor-kabelboom.
De rest (knipperlichten, verlichting, claxon) zul je moeten koppelen: vergelijk de stekker/kleurcode naar de diverse onderdelen op de 1000 kabelboom met die van de SPI en knip & soldeer ze aan elkaar.
Succes, de aanhouder wint