Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Sinds kort ben ik in het bezit van een '94 Mini Cooper 35, die uit Duitsland is geïmporteerd. Het betreft hier een speciale editie van de Mini 35, die alleen in Duitsland is geleverd (info & brochure)

Nu ben ik op dit moment ook nog in het bezit van een '91 Mini Cooper met caburateur motor (staat te koop overigens), en nu valt me het verschil op in de kracht die ik nodig heb om te sturen.

De '91 Mini stuurt relatief zwaar, maar daarmee heb je wel veel gevoel, maar de '94-er stuurt licht en daarmee ben ik iets van het 'gevoel' kwijt. Nu heeft een kennis van mij een '97 Cooper MPI die ook oorspronkelijk uit Duitsland komt, en die stuurt ook licht. Kan het zijn dat de Duitse Mini's geleverd zijn met stuurbekrachtiging? Beide staan op 175/50R13 banden, terwijl m'n '91-er op 165/60R12 banden staat, dus wat dat betreft zouden ze juist zwaarder moeten zijn.

Weten jullie hier wat van? Stel dat ze bekrachtiging hebben, is het dan mogelijk een schakelaartje in te bouwen om deze ook uit te kunnen zetten? Ik wil graag weer wat gevoel terug, en dat het iets zwaarder stuurt is voor mij geen probleem.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

mini's hebben standaard geen stuurbekrachtiging...... en wat is licht?
met 1 vinger sturen dan is het stuur bekrachtiging.

stuur bekrachtiging is in te bouwen daar zijn pakketten voor verkrijgbaar. en daar zit in sommige gevallen een optie op dat bij hogere snelheid het stuur zwaarder word. Deze moet je aansluiten op een puls. maar de mini geeft geen snelheidspuls dus moet je die weer generen door er bv een zender met een magneet aan je aandrijfas te maken.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Dirk schreef:
mini's hebben standaard geen stuurbekrachtiging...... en wat is licht?
met 1 vinger sturen dan is het stuur bekrachtiging.


Ik weet inderdaad dat Mini's standaard geen bekrachtiging hebben, maar het valt me wel op dat de twee Duitse Mini's die ik onlangs gereden heb allebei erg licht sturen.

Wat is licht? Ik kan op parkeersnelheid (zeg 10 km/u) het stuur met m'n handpalm draaien, en dat lukte me in m'n '91-er echt niet, dan had je echt kracht nodig.

Het verhaal lijkt overigens op dit topic: zwaar sturen
Maar daar is voor de rest ook geen antwoord meer op gekomen.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

heb je verschillende bandenmaten ?

Met 145 stuur je een stuk lichter als met 175 banden

Jaapio

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

MarijnL schreef:

De '91 Mini stuurt relatief zwaar, maar daarmee heb je wel veel gevoel, maar de '94-er stuurt licht en daarmee ben ik iets van het 'gevoel' kwijt. Nu heeft een kennis van mij een '97 Cooper MPI die ook oorspronkelijk uit Duitsland komt, en die stuurt ook licht. Kan het zijn dat de Duitse Mini's geleverd zijn met stuurbekrachtiging? Beide staan op 175/50R13 banden, terwijl m'n '91-er op 165/60R12 banden staat, dus wat dat betreft zouden ze juist zwaarder moeten zijn.



:)

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

De Duitse staat op 175 brede banden, en de '91 Cooper op 165 (smaller). Moet zeggen dat ik ook wel is met m'n handpalm het stuur kan draaien (ook 165 banden), maar niet zo makkelijk als bij een auto met stuurbekrachtiging.

Misschien ligt het aan de luchtdruk?

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

wat ok meespeelt is de toestand van je wielophanging. als alle baljoints lekker zijn ingesleten en niet op tijd vervangen of afgestelt gaat je mini erg licht sturen.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Dirk schreef:
wat ok meespeelt is de toestand van je wielophanging. als alle baljoints lekker zijn ingesleten en niet op tijd vervangen of afgestelt gaat je mini erg licht sturen.


Hoe kan ik controleren of het hieraan ligt? Het lijkt me wel gek, aangezien ik nu al twee Mini's heb gereden die in goede staat zijn die wel licht sturen. Het voelt ook niet 'verkeerd' ofzo, maar persoonlijk vind ik het prettiger om het zware stuurgevoel te hebben zoals in de '91-er. De eigenaaresse van de '97 MPI moet er niet aan denken dat ze zo zwaar moet sturen, en vind juist het lichte weer erg fijn.

Als er een stuurbekrachtiging is ingebouwd, achteraf of wellicht af-fabriek (wat bijzonder zou zijn aangezien ik dat ook nergens kan vinden), waar zou ik die kunnen vinden? Weet iemand toevallig waar Ben van Leeuwen bijvoorbeeld deze unit plaatst, en hoe ik die kan herkennen?

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Ik had het daar toevallig op de clubdag nog over met Rocco. Gitty (forumnaam) heeft dit op haar Mini zitten. Je kunt haar even een berichtje sturen.

Van de site van een van de adverteerders:
"De ombouw geschiedt door middel van elektrische stuurbekrachtiging, die in de stuurstang wordt ingebouwd. De bekrachtiging wordt elektronisch aangestuurd, en reageert onder andere op de snelheid van de auto. Dit wil zeggen dat de stuurbekrachtiging sterk is als de auto stil staat of langzaam rijdt, maar bij hogere snelheden zal de stuurbekrachtiging zwakker worden."

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

MarijnL schreef:
Als er een stuurbekrachtiging is ingebouwd, achteraf of wellicht af-fabriek (wat bijzonder zou zijn aangezien ik dat ook nergens kan vinden), waar zou ik die kunnen vinden?



Af-fabriek zijn Mini's nooit geleverd met stuurbekrachtiging. Inderdaad zijn er bedrijven die achteraf stuurbekrachtiging inbouwen. Voor zover ik ben ingelicht is dat altijd een elektrische stuurbekrachtiging (stuurkolom met elektromotor).

Je kunt deze herkennen door onder het stuur te kijken. Normaliter loopt daar een zwarte metalen koker waardoor je stuuras loopt. Helemaal onderaan zit deze vervolgens verbonden met het stuurhuis.

Bij een auto met stuurbekrachtiging (Ik heb die van Gitty eens van dichtbij bekeken) zit er aan de zijkant van deze kolom een grote zilveren koker, haaks op de stuurkolom. Deze koker bevat de elektromotor die assisteert tijdens het sturen.

Overigens kun je ook een eenvoudige test doen. Draai aan het stuur met stilstaande motor, en doe dit vervolgens ook eens met draaiende motor. Als hier een duidelijk merkbaar verschil tussen zit (veel lichter met draaiende motor) mag je er vanuit gaat dat er een stuurbekrachtiger gemonteerd is. :-)

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Voor zover ik begrepen heb kan de stuurbekrachtiging die er bij Gitty in de mini zit ook alleen ingebouwd worden in een Mpi.

Dat zou volgens mij gelden voor elke elektronische stuurbekrachtiging die er in een mini te bouwen is.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Hm.. I wonder why..

Snelheidssignaal ? Heeft een MPi ook niet..
Stuurkolom ? Is weliswaar anders op een MPi.. maar.. mag geen probleem zijn..
Stuurhuis ? Is korter op de Mpi's met sportspack, verder geen verschil
Stuur ? Met of zonder airbag mag geen beperking zijn..
Capaciteit Dynamo ? Mwoah, zou kunnen.. maar dat is eenvoudig op te lossen..

Kortom, ik zie niet in waarom het wel op een MPi en niet op een SPi of carburateur model zou kunnen passen..

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Schijnbaar alleen voor 13" Sportpack, volgens de site..

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Ok, al met al lijkt het erop dat het onwaarschijnlijk is dat mijn Mini stuurbekrachtiging heeft. Ik zal het binnenkort checken met de aangegeven info (morgenavond zal ik hier even naar kijken), maar al jullie verhalen geven mij aanleiding om te denken dat ik in de verkeerde richting zoek.

Kan er een andere reden zijn dat de genoemde Mini's met grote banden (175) van recenter datum (1994 en 1997) lichter sturen dan een Mini met smallere banden (165) uit 1991. Dit verschil is echt opvallend, en niet iets wat in de marge is. Weet iemand waar dat verschil aan ligt? Heeft men in de tussentijd de vertanding aangepast, of heeft wellicht mijn 'oude' Mini een aftermarket-stuurinrichting?

Heeft iemand van jullie ervaring met het verschil wat ik nu ervaar?

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

er zijn allemaal factoren die bepalen of je mini licht of zwaar stuurt. Grote van het stuur bv. breedte van je velgen ook. mijn mini heeft oorspronkelijk de standaard 12 inch. nu heb ik deze omgebouwt naar 1o inch. deze velgen steken veel verder naar buiten dit heeft het gevolg dat dit heel anders stuurt, messchien wel zwaarder. als je een band hebt met een breed loopvlak zul je ook merken dat dit heel anders stuurt dan banden die bol staan.

wat bereft die stuurberachtiging ind. B.van leeuwen bouwt die in 12a 13 honderd euro geloof ik. ik heb ook al eens setjes gezien op een volvo beurs vragen ze zelfde inbouw prijs voor om deze in bv amazone te bouwen. Deze dingen zijn redelijk universeel.... je kan hem uit een moderne auto halen. Er zijn types auto;s die met elektrische stuurbekrachtiging rond rijden. Het probleem zit hem in de stuurstang welke je moet aanpassen op de motor. En je moet leven met het feit dat die motor tussen je knieen zit.

gr. dirk

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Caster heeft invloed op hoe zwaar je stuurt. Verder kan een grotere offset van de velgen ook een zwaarder besturing geven.
Misschien dat de stuurhuisoverbrenging ook verschilt.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Er bestaan ook langere stuurarmpjes om in plaats van de standaard armen te monteren. Daarmee zou je 30% lichter sturen volgens de leverancier. Uiteraard neemt daarmee ook de draaicirkel toe. Maarja, je kan niet alles hebben..

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Komt dit niet door het andere stuurhuis, dat als onderdeel van het sportspack wordt gemonteerd. Zover ik weet bestond het Mpi's met sportspack uit:
- een ander stuurhuis
- andere schokbrekers
- 13 inch velgen
- spatbordverbreders

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Roger schreef:
Komt dit niet door het andere stuurhuis, dat als onderdeel van het sportspack wordt gemonteerd. Zover ik weet bestond het Mpi's met sportspack uit:
- een ander stuurhuis
- andere schokbrekers
- 13 inch velgen
- spatbordverbreders


Dat klinkt best wel logisch, aangezien allebei de Mini's die ik licht vind sturen 13" velgen hebben met spatbordverbreders. Hoe kan ik zien of ik een sportspack heb?


RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Dit is een Spi. Bij een Mpi staat er namelijk geen aanduiding op de achterklep. Daarnaast zit hier geen stuurhuis voor een Mpi in, met daarnaast mis ik ook het stuur met de airbag.
De verbreders van een Mpi (sportspack) zitten van binnenuit bevestigd. Bij de voorste verbreders zit er ook een uitsparing voor het knipperlichtglaasje op het scherm.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

zo te zien heb je er mini35 verbreders opzitten.
Onze/peter zijn mini heeft deze ook,



dit is ook een duitse spi, zonder stuurbekrachtiging, maar stuurt niet erg zwaar!

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Het zware sturen, ofwel soepele sturen kan veel oorzaken hebben, bandenspanning, ingesleten kogels, maar zeker ook camber en of caster van de wielenophanging. Persoonlijk denk ik dat een combinatie van factoren ervoor kan zorgen dat een mini erg soepel gaat sturen. Persoonlijk zou ik mijn fusee kogels eens nakijken en controlleren of er camber op zit.
Het stuurhuis zou in deze geen verschil moeten maken, ook al zijn er technische verschillen tussen het stuurhuis van een mpi en een spi, omdat dit niets te maken heeft met de stroefheid van het sturen mijns inziens.

RE: Duitse Mini (SPI) met stuurbekrachtiging?

Stuurbekrachtiging; zie grijze ring/blok onderaan stuurkolom.