Dweilende Mini

default

RE: Dweilende Mini

Hallo allemaal,
Wie kan mij een oplossing geven voor het volgende probleem: Ik heb een Mini bj.1981 die ik op een breder spoor heb gezet d.m.v. verbrede remtrommels, brede LM wielen en nieuwe 165/70R10 Falken banden, maar de auto dweilt nu over de weg. Voor heb ik de normale toespoor, achtersporing is ook goed dacht ik en bandenspanning is 2 atm. Wie weet een mogelijke oplossing voor dit dweilprobleem.
Groeten Jan.

RE: Dweilende Mini

Je dacht dat het goed was maar weet je het ook zeker??? UItlijnen kan een optie zijn om zeker te weten dat de wielstanden echt kloppen.

Gebeurd vaker dat als je een Mini verbreed dat hij gaat dweilen omdat de spoorvorming in de weg daar aan meehelpt.

RE: Dweilende Mini

Tja, ik denk inderdaad dat je door je verbreding nu net met de spoorbreedte in het wegdek te maken hebt. Dit gebeurt waarschijnlijk vooral op de autoweg op de rechter weghelft (vrachwagens) Ik heb er op dit moment geen last van bij mijn mini, maar ik wil zelf ook nieuwe velgen gaan kopen en dan zou het best kunnen dat dit probleem ook bij mij gaat spelen.

Dus ik denk dat het aan de sporen in het wegdek ligt. De auto is niet breed genoeg om met beide banden (links en rechts) in het spoor te blijven.

Succes
greetz
Jos

RE: Dweilende Mini

zijn je banden misschien niet toch net wat te breed voor de velgen, oftewel heb je er een brede wang op staan?

Ik had dit probleem met de standaard worstvelgen onder mijn british open. met 165 banden dweilde hij meer. Na het goed hard oppompen was het een stuk minder.

2bar kan wat weinig zijn, probeer het eens op de maximale spanning die de band aan kan.

Wouter

RE: Dweilende Mini

Het heeft ook veel te maken met de banden. Vroeger, met 4,5J Rover Minilites en 165 banden had ik redelijk veel last van spoorvorming. Nu, met 5J velgen (breder dus, en bovendien met meer offset) en opnieuw 165 banden heb ik er nog nauwelijks last van.

RE: Dweilende Mini

ik heb zelf 4,5j 145 banden en heb ook nergens last van.

RE: Dweilende Mini

kijk eens of je geen speling op je stuurhuis of stuurkogels hebt. Zoniet dan lijkt uitlijnen mij de beste optie

RE: Dweilende Mini

Iets meer toespoor geven mischien??? als je spoorbreedte veranderd moet je ook je sporing aanpassen (of heb je hier al rekening mee gehouden??)

RE: Dweilende Mini

Wouter schreef:
2bar kan wat weinig zijn, probeer het eens op de maximale spanning die de band aan kan.
Wouter



Volgens mij wordt dan het rijcomfort dan weer een stuk minder weet ik uit ervaring: hij veert duidelijk minder lekker als je er alleen inzit. Je moet toch alleen de druk wat ophogen als je langere tijd (bijvoorbeeld vakantie) bijvoorbeeld 4 inzittenden hebt...

RE: Dweilende Mini

thijs van oorschot schreef:
Iets meer toespoor geven mischien??? als je spoorbreedte veranderd moet je ook je sporing aanpassen




In deze beredenering kan ik niet meegaan.
Een Mini heeft zoiezo altijd al een klein beetje uitspoor dus als je dat minder gaat zetten zullen de banden juist te veel aan de buitenkant gaan slijten.

Als je per kant hetzelfde breder gaat zal er in principe ook weinig veranderen aan de spoorbreedte...

RE: Dweilende Mini

Als je per kant hetzelfde breder gaat zal er in principe ook weinig veranderen aan de spoorbreedte...




kijk en daar kan ik dan weer niet in mee gaan :P

als je de wielen verder naar buiten brengt dan veranderd de spoorbreedte toch?? (waarom heten spoorverbreders anders spoorverbreders :? ), en als je die veranderd dan kun je toch niet meer uitgaan van de standaard uitlijngegevens van je auto.
de mini heeft inderdaad uitspoor en daarom moet je hem ook iets meer uitspoor geven als je de spoorbreedte groter maakt.
ik heb de (ondertussen stoffige) schoolboeken er nog eens bijgepakt en het uitgetekend (weet niet hoe ik die tekening hierop moet krijgen)

RE: Dweilende Mini

spoorbreedte veranderd wel, toespoor echter blijft een vaste waarde!
check eens of het subframe nog wel overal goed vast zit, vooral voor l&r (onder in) die twee zijn berucht. Kleine mogelijkheid bestaat dat de wielbouten te lang zijn voor een gesloten moer, kan minimale speling geven, een dweileffect te weeg brengen en uiteindelijk breuken in de velgen veroorzaken.
Speling in kogels en stuurhuis kan voorheen niet opgevallen zijn maar nu wel. als dat 't allemaal niet is terug naar de banden zelf, veel succes.

PS Bouwjaar 81? zet er eens schijven op als dit nog niet gebeurd is.

RE: Dweilende Mini

sporing moet wel degelijk veranderen, al zal het nihil zijn. Stel dat je de sporing een meter breder maakt dan wordt je wielstand toch wel degelijk anders??? je auto staat verder ingeveerd (kracht X arm), je draaicircel wordt groter (omdat wielen in verhouding tot de achteras minder schuin staan). Het lijkt me toch dat je dan de sporing ook wel moet aanpassen.

RE: Dweilende Mini

Mijn 26 jaar oude Estate staat op Metro vented disk's en 165x12. Da's niet alleen breder maar ook hoger. De afstelling is gruwelijk standaard (1.6 mm uitspoor) Bij bijna elke bandenboer te verkrijgen.

Intussen heb ik wel wat ervaring met dit soort zaken opgedaan.

Vroeger, toen er alleen nog maar kuilen in de weg zaten, had ik zo'n zelfde setup met achtertrommeltjes van een 1275 GT rondom, dat ging wel maar niet echt soepel. waarom kan ik alleen maar gissen.

In de aanvulling van de vraagbaak na 83 staat uit mijn bolle hoofd niets over uitspoor veranderingen.

Maar goed, ook mijn kennis is niet heilig dus mijn advies is, raadpleeg een gespecialiseerd (mini)bedrijf hierover.

TLR-Mini

RE: Dweilende Mini

De sporing zul je echt geen millimeter meer moeten geven bij een verbreding van een centimeter of 3 maar in theorie kun je niet meer uitgaan van de standaard uitlijn gegevens (alleen de sporing is af te stellen volgens haynes).