Pas op, een amperemeter zet je niet [i:2vftclvv]parallel[/i:2vftclvv] met andere verbruikers (dus niet de ene pool op de plus en de andere op de min, zoals je van plan lijkt te zijn) maar [i:2vftclvv]in serie[/i:2vftclvv] met de verbruikers die je wil meten, m.a.w. de geleider waar je de stroom wil weten onderbreken en de meter ertussen zetten. Zet je hem parallel alsof het een voltmeter is, of een "gewone" verbruiker, dan maak je kortsluiting; een amperemeter heeft idealiter een weerstand van nul (praktisch kan dat niet natuurlijk, maar de stroom wordt toch behoorlijk groot als je die zonder verbruikers in serie er doorheen gaat sturen).
Waar je hem dan wel zet moet ik je even schuldig blijven, dat hangt volgens mij af van wat je precies wil meten. Laadstroom of juist ontlaadstroom lijkt me logisch, maar dan moet je hem dus in de pluskabel aansluiten waar ook de startstroom doorheen loopt... Lijkt me ook niet echt wenselijk, dat de startstroom door je meter achter je dashboard langs loopt... Of zie ik iets over het hoofd?
Wat die "extra" aansluiting op je dynamo zou moeten zijn (waar het om begon) kan ik me weinig bij voorstellen. Is dat niet gewoon [i:2vftclvv]de[/i:2vftclvv] aansluiting waar de opgewekte spanning op staat?
- Login of registreer om te reageren
RE: dynamo; extra uitgang?
Ingediend door Fazerray op do, 19-05-2005 11:37
Even een klein vraagje; op mijn dynamo zit een soort extra aansluiting.( zwarte stekker, daaronder zit een moer en dan net iets rechts van de moer)
Kan ik deze aansluiting gebruiken voor een Amp meter in mijn auto?
Moet ik dan op de dynamo de plus aansluiten en de min gewoon van mijn carroserie halen?