Is de massa van je blok/accu goed? Dit is een vaak voorkomende oorzaak...
Wat is je accuspanning als ie een nacht stil heeft gestaan?
- Login of registreer om te reageren
Is de massa van je blok/accu goed? Dit is een vaak voorkomende oorzaak...
Wat is je accuspanning als ie een nacht stil heeft gestaan?
Zo te zien is de laadspanning goed. Deze moet ongeveer liggen tussen 13,6V en 14,4V. (Hoewel ik weleens 15V heb gemeten )
Weet je zeker dat je accu nog goed is? Ik zou ook idd ff na een nachtje stilstaan de accuspanning meten.
zal de spanning morgen meten. nu is het te donker .
het vreemde is dat ik ongeveer elke winter er een nieuwe accu in kan tossen. .
iets klopt er niet maar wat????????
nou de spanning die ik meten was 12,0 volt
heeft iemand een tip over hoe ik kan meten(controleren) wat de lekstoom is?
Controle van lekstroom kan met een milliamperemeter. Eerst alle stroomverbruikers uischakelen en motor niet laten draaien. Dan 1 van de accuklemmen loshalen en met de voltmeter (op de stand voor milliamperes) meten tussen de klem en de accupool. Het kan zijn dat je een paar milliampere meet, maar meer ook niet.
Let op: nooit bij draaiende motor de accuklem van de accu losnemen, dan gaat je dynamo kapot.
Meestal liggen dit soort oorzaken toch in éen slechte massa verbinding.
[size=85:2nfkihxv][topics samengevoegd - Crispy][/size:2nfkihxv]
Ik heb problemen met starten. Deze begonnen pas enkele dagen ná de eerste vrieskou. Startmotor draait alsof de accu bijna leeg is. Starten mbv andere auto gaat wel normaal.
Als ik de accu eruit haal en mee naar binnen neem, blijkt deze nog gewoon vol te zijn. Na een nachtje bij de kachel start de motor wel weer redelijk normaal.
Ik had pas later beschikking over een multimeter. Daaruit blijkt het volgende:
Accu 11,8 V
Dynamo 13,3 V
Is die 11,8 van de accu voldoende? Het wordt overigens 11,9 alsie op kamertemperatuur is.
Verder is het al enige tijd zo dat bij een stationair toerental m'n ventilator minder snel draait dan wanneer ik gas geef. Ook het ritme van de ruitenwissers zijn te horen in het toerental van de ventilator... Toch is 13,3 van de dynamo voldoende lijkt me?
Ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic, lees het eens door. 13.3 is misschien toch wat aan de lage kant?
Ok, 13,3 uit de dynamo is dan wat laag, maar kennelijk nog niet kritiek (accu was nog vol).
Maar is die 11,8 uit de accu wel voldoende, of kan ik beter gewoon een nieuwe kopen?
Veranderd de spanning ook bij een ander toerental? Dat had ik namelijk en dan is je spanningsregelaar (die in de dynamo zit) waarschijnlijk stuk
Weet ik niet, zou ik moeten meten.
Maar ik ben wel erg benieuwd of ik vanmiddag nou een nieuwe accu moet kopen of niet.
Bedoel je overigens je ventilator die van je kachel, of de fan van je motor? Ik hoor namelijk ook mn kachel harder/zachter worden wanneer ik de ruitenwissers aanzet. Ik heb dr een 50Ah accu inliggen, maar je probleem klinkt als wat ik recentelijk had, alleen varieerde het voltage dus wanneer ik meer gas gaf en wanneer de motor koud/warm was. Probleem lag toen dus in de spanningsregelaar, wat er voor zorgde dat ik een nieuwe dynamo nodig had.
Ok, bedankt voor je antwoord. Ik ben inmiddels bij een auto-onderdelenzaak geweest met de vraag of ik maar gewoon een nieuwe accu bij hem moest kopen. De vriendelijke verkoper heeft toen met een uitgebreide meter m'n accu en dynamo gemeten, zei dat m'n dynamo niet genoeg vermogen meer gaf. Die moet dus inderdaad vervangen.
Accu is dus waarschijnlijk bijna leeg, hoewel mijn acculader thuis aangaf datie vol was.... Ik heb 'm er nu iig weer op zitten, want toen ik bij die zaak weg wilde rijden, startte hij niet meer
Binnenkort naar de garage, ´t schijnt weer hard te gaan vriezen volgende week.
Ingediend door jottie op do, 04-03-2010 12:28
Ik heb zelf ook vaak dit probleem gehad. Nieuwe accu, dynamo ga maar door. Niets hielp! Totdat ik de tip kreeg om het relaiskastje schoon te maken hier zat wat aanslag op. Deze schoon gemaakt en weer terug gezet. Daarna nooit meer problemen gehad zelfs niet met de vrieskou van de afgelopen winter!
Ik heb weer problemen met m'n electrische vermogen. Wanneer ik de spanning over de accu meet met draaiende motor, meet ik net boven de 13v. Als ik dan blower, grootlicht en ruitverwarming aanzet, zaktie terug tot onder de 12v.
V-snaar was wat slapjes, heb ik aangespannen, maar heeft geen effect.
Begin dit jaar is er een gereviseerde dynamo geplaatst, dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.
Massakabel lijkt wat gerafeld, maar ik kan niet goed bij de voorste bout waar die aan vastzit en de achterste bout zie ik niet eens...
Kan ik meten of de kabel nog goed is? Ik heb een multimeter.
Kan ik nog ergens een extra massakabel monteren? Bijvoorbeeld aan zo'n bout van de dynamo, maar waaraan dan nog meer?
maak de contacten van je dynamostekker eens schoon, dat helpt...
en een goede massastrook is een must, hij zit vast aan je blok achter een beugeltje en vast aan je bulkhead, hij hoort gelijk te lopen met je hondenbot...
vervangen is echt kinderspel, al zijn er steeds minder automaterialen-zaken die ze verkopen...
Die massastrook, da's volgens mij wat ik bedoelde. Ik kan dus niet goed bij die bouten komen.
En waar zit die dynamostekker precies?
Joh! Werkelijk?
Het punt is dat ik er gister nog in ben geweest en ik heb dus geen draad of wat kunnen vinden aan die dynamo. Daarom vraag ik het maar.
als je onder de motorkap kijkt zit aan de rechterkant van de dynamo de v-snaar, de stekker zit aan de linkerkant :)" title="Evil" /> daar lopen op zijn minst 2 dikke bruine draden naartoe (er van uitgaande dat je een wisselstroomdynamo hebt)
in deze situatie zit de dynamo hoger, maar zijn de draden duidelijk zichtbaar ...
http://carrott.org/blog/uploads/mini-en ... r-sale.jpg
als je een extra massastrip wilt monteren, kan dat vrij makkelijk door een verbining te leggen tussen je blok en het koetswerk; strip aan 1 kant achter een bout van de koppelingsdeksel, de andere kant bijvoorbeeld naar je binnenspatbord.
HTH,
Theo van den Bogaard
Hey, extra radiateurtje?
Bedankt voor de info, ik ga van het weekend nog is goed kijken dan.
Extra strip ga ik ook proberen, 'k heb nog wel een goeie kabel, moet ik alleen nog van die oogjes kopen.
Nou, ik zoeken naar een mooie bout aan m'n chassis voor die extra massakabel, ontdek ik gewoon een tweede massakabel aan de bestuurderszijde van m'n blok waar ik wél erg makkelijk bij kon (die bij dat hondenbot was vrijwel onbereikbaar). Kabel zag er vrij gecorrodeerd uit. Losgemaakt, oogjes gepoetst en samen met mn nieuwe kabeltje teruggeplaatst.
Waarden zijn direct een eind gestegen en vanmorgen startte hij als vanouds
RE: dynamo goed of niet?
Ingediend door paneermeel op zo, 20-02-2005 22:29
hallo,

ik zit met een probleem waar ik even niet uitkom.
onze wagen start moeilijk. hang ik de lader erop is hij weer als nieuw.
accu is laatst vervangen maar heeft geen verbetering gebracht. als ik meet dan meet ik 13.6volt als de motor loopt. kan het zijn dat hij toch niet goed laad?
op een accu staat ook 12volt 45 amp. dus dat het voltage wel klopt maar dat de ampere's niet helemaal kloppen. van electronica weet ik niet alles dus misschien is het hierboven geschreven onzin maar ik kom er niet uit dus gooi ik het in de groep