Een '79-er. Die heeft nog een gelijkstroom-dynamo ?
Dan zit er vlg. mij een aparte regelaar met relais op.
Daar zal je een probleem hebben, denk ik.
Kan je de spanning iets nauwkeuriger meten ?
- Login of registreer om te reageren
Een '79-er. Die heeft nog een gelijkstroom-dynamo ?
Dan zit er vlg. mij een aparte regelaar met relais op.
Daar zal je een probleem hebben, denk ik.
Kan je de spanning iets nauwkeuriger meten ?
Ingediend door FunkyF op ma, 11-01-2016 12:39
Bedankt voor je reactie.
Sorry vergeten te vermelden dat het motorblok incl. toebehoren uit 1990 is.
Met een wisselstroomdynamo dus. De kabelboom is wel origineel nieuw voor een 79er, de startmotor heb ik o.a. omgeschakeld via het oude startrelais. Hier komt ook de dynamokabel op terug.
Heb je dan misschien de dikke bruine kabel vanaf de dynamo (B+) bij het startrelais aan de verkeerde zijde gemonteerd ?
Ingediend door FunkyF op ma, 11-01-2016 13:56
Alles op het oude relais zit op dezelfde aansluiting. De rood witte kabel heb ik doorgelegd naar de startmotor. Starten vd motor en al het andere werkt.
Ben er donderdag weer, alles nog maar eens nalopen en meten.
Het is vrij simpel:
Vanaf je laadstroomlampje gaat er een bruin-gele draad naar de dynamo (D+). Deze zorgt voor bekrachtiging van de dynamo. Als de dynamo niet draait meet je hier ong. 0 Volt.(rode lampje brandt). Als de dynamo draait meet je hier tussen de 12 en 14 Volt, want het rode lampje is dan uit.
Als dat zo is, dan zou je op de dikke bruine draad ong. 14 Volt moeten meten. Is dit niet het geval, dan is de spanningsregelaar of diode's in de dynamo kapot.
Ingediend door FunkyF op ma, 18-01-2016 14:37
Zo, inmiddels weer alles werkend.
De ene dynamo bleek dood, diodebrug kapot.
De andere dynamo werkte maar gaf maar 30a.
Het peertje in het dashboard bleek een 5w. Deze omgewisseld voor de goede.
En een nieuwe dynamo van 55a.
Alles nagelopen en aangedraaid. Aarde punten nogmaals nagelopen en voor de zekerheid nog een extra aarde strip gelegd van een kopbout naar het chassis.
Alles werkt nu prima. Zo´n nieuwe kabelboom is trouwens ook heerlijk werken.
Bedankt voor de hulp.
RE: Dynamo laadstroom probleem
Ingediend door FunkyF op zo, 10-01-2016 14:50
Hallo allemaal.
Na een flinke restauratie tot de laatste bout is mijn mini uit 1979 bijna klaar.
ik zal binnenkort eens foto's posten.
Nu heb ik sinds vorige week de motor incl, nieuwe kabelboom etc ingebouwd. Hij loopt mooi.
nu werkt alles 100% behalve de dynamo denk ik.
Eerst ging er geen lampje branden op het dahsboard bij het starten. Peertje gewisseld want dit staat in lijn maar nog steeds niks. Ook bleef de spanning op de accu 12v.
Een andere dynamo gepakt uit de voorraad (staat onbekend). Die gemonteerd en toen ging bij contact wel het lampje branden en bij starten netjes uit. Maar toch nog maar 12v op de batterij meten. Ook verder naar voren meten tot direct bij de dynamo geeft 12v.
Ik snap het even niet meer. Het lampje brandt en gaat netjes uit als teken van spanning. iemand hier een idee wat ik nog kan testen of doen?
Ik heb veel nederlandse en engels topics gelezen maar niets lijkt hier op. De meesten gaan over een lampje wat niet gaat branden of blijft branden.
of ik heb 2 defecte dynamo's liggen.
Alvast bedankt.